KRAJSKÉ SESTKÁNÍ METODIKŮ Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/44.0006 KRAJSKÉ SESTKÁNÍ METODIKŮ Strojírenství a automatizace Únor 2015
Ing. Jiří Horák Učitel CNC programování PODPORA VÝUKY CNC PĚTIOSÉHO OBRÁBĚNÍ Ing. Jiří Horák Učitel CNC programování Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/44.0006
Základní pojmy - zkratky 1. CNC = Computer Numerical Control = počítačem řízený obráběcí stroj 2. CAM = Computer Aided Manufacturing = počítačová podpora výroby 3. CAD = Computer Aided Design = počítačová podpora konstrukce Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/44.0006
Současný trend v třískovém obrábění - Vysoký podíl využívání CNC strojů - Výhody CNC strojů: - výroba tvarově složitých součástí - pružná automatizace - zkrácení výrobních časů - vyšší přesnost výrobků - snížení neproduktivních vedlejších časů - nižší zmetkovitost - opakovatelnost - menší nároky na obsluhu stroje - menší požadavky na kontrolu apod. Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/44.0006
Současný trend v třískovém obrábění - Nevýhody CNC strojů: - vysoké investiční a servisní výdaje - další náklady na podpůrné vybavení stroje - kvalifikovaný personál pro tvorbu programů Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/44.0006
Rozdělení podle počtu současně řízených os - 1 osé – CNC vrtačky - 2 osé – CNC soustruhy - 3 osé – CNC frézky - 4 osé a více – tzv. obráběcí centra Při výuce začínáme od 2 osého obrábění pokračujeme přes 3 osé a ve 4. ročníku se studenti seznámí s programováním 4 a více osého obrábění. V současné době představuje 5 osé obrábění špičku v třískovém obrábění. Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/44.0006
Výuka programování CNC strojů a CAM systémů - Vybrané strojírenské obory – od 3. ročníku - V prvních dvou ročnících praxe ve školních dílnách - Důležitý základ: - Strojírenská technologie - obrábění - Technické kreslení – čtení výkresů - Matematika – základní výpočty řezných podmínek - Stavba a provoz strojů – základní strojní části - Konstrukční cvičení – základy konstruování Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/44.0006
Strojírenství – všeobecné - Ve 3. ročníku – Programování CNC strojů - 2 hodiny týdně - Ve 4. ročníku – CAD/CAM – 3 hodiny týdně Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/44.0006
Strojírenství – počítačové řízení NC a CNC strojů - Ve 3. ročníku – Obsluha CNC strojů – 2 hodiny týdně - Ve 4. ročníku – Konstrukce a provoz CNC strojů – 2 hodiny týdně - Programování CNC strojů – 4 hodiny týdně Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/44.0006
Programování CNC strojů - základy Soustružení: - Program SUF16 - základy programování - seznámení se se základními funkcemi a principy programování - volba nástrojů, korekce, nulové body, cykly + ukázka simulace v programu SUF16 Frézování: - Program FC16 - programování v 2,5 D - základy programování - principy frézování, základní funkce - volba nástrojů, nulové body, cykly + ukázka simulace v programu FC16 Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/44.0006
Programování CNC strojů Soustružení: - EMCO Sinumerik 810T - tvorba podprogramů - volba nástrojů, korekce, nulové body, pracovní cykly + ukázka simulace v programu EMCO Sinumerik 810T Frézování: - EMCO Sinumerik 810M - programování 2,5 D - základy programování - volba nástrojů, nulové body, pracovní cykly - programováni v polárních souřadnicích + ukázka simulace v programu EMCO Sinumerik 810T Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/44.0006
Programování CNC strojů – CAM systémy Po absolvování předchozích výukových programů se studenti seznamují s CAM systémy. Soustružení: - AlphaCAM - tvorba 2D geometrie součásti - pracovní cykly - programování 4 osého obrábění - volba nástrojů + ukázka simulace v programu AlphaCAM soustružení Frézování: - AlphaCAM - tvorba geometrie součásti - frézování obrysů a vybrání ve 2,5D - obrábění 3D ploch + ukázka simulace v programu AlphaCAM frézování Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/44.0006
Programování CNC strojů – CAM systémy Posledním stupněm je program SolidCAM. Soustružení: - SolidCAM - zpracování modelu součásti - pracovní cykly - volba nástrojů + ukázka simulace v programu SolidCAM soustružení Frézování: - SolidCAM - tvorba geometrie součásti - volba nástrojů - pracovní cykly + ukázka simulace v programu SolidCAM frézování Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/44.0006
Programování CNC strojů – CAM systémy - Velikou výhodou je, že v předmětu Konstrukční cvičení se studenti naučí pracovat v programu SolidWorks. - SolidCAM je plně integrovaný CAM systém v prostředí CAD systému SolidWorks. - Studenti tak pracují v již známém prostředí. Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/44.0006
Programování CNC strojů Při výuce dbáme na: - logické uvažování - práci s vlastními poznámkami - práci s „Nápovědou“ jednotlivých programů - využití znalostí z jiných předmětů (Strojírenská technologie, Praxe, Konstrukční cvičení, Stavba a provoz strojů, Technické kreslení, Matematika) – vysoká provázanost těchto předmětů - samostatnost Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/44.0006
Naši studenti se zúčastňují soutěží v programování SolidCAM. Soutěže v programování SolidCAM Naši studenti se zúčastňují soutěží v programování SolidCAM. Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/44.0006
Programování CNC strojů - cíle - Většina absolventů pokračuje ve studiu na vysoké škole – především VUT Brno - Příprava studentů na další studium, případně na práci programátora CNC - Vybudování samostatného a logického myšlení u studentů Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/44.0006