Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – procenta 1 VY_42_INOVACE_12 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval: Alena Jůzková, Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Předmět: matematika Ročník: 7. Využití materiálu: společný nácvik spočítání slovní úlohy – výpočet procentové části, využití získaných znalostí o počítání s procenty Forma výuky: výklad učitele Pomůcky: počítač, dataprojektor, sešity Učivo: procenta Metodický postup: 3. Snímek - pozorné přečtení slovního zadání, navedení dětí ke správné analýze příkladu, postup na kliknutí myši 4. Snímek – řešení trojčlenkou 5. Snímek – řešení „přes 1%“ 6. Snímek – řešení pomocí vzorce Společné shrnutí
Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/ Ve škole je celkem 480 žáků, z toho 55% dívek. Kolik dívek a kolik chlapců navštěvuje tuto školu? Slovní úlohy – procenta, výpočet procentové části Pozorně si přečtěte zadání úlohy Který údaj v zápisu představuje 100%? Základ představuje údaj 480 žáků. 100% …………. 480 žáků 55% …………. x dívek ZPŮSOBY ŘEŠENÍ: trojčlenkou „Přes 1%“ vzorcem
Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/ % …………. 480 žáků 55% …………. x dívek 1.Trojčlenkou O jakou úměrnost se jedná? Jedná se o přímou úměrnost, šipky jdou stejným směrem. x = 264 Neznámá x představuje počet dívek. Jak vypočítáme, kolik chlapců navštěvuje tuto školu? Počet chlapců ……. 480 – 264 = 216 Tuto školu navštěvuje 264 dívek a 216 chlapců.
Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/ Přes 1% 100% …………. 480 žáků 55% …………. x dívek Vypočítej 1% ze základu. 1% ……………… 480 : 100 = 4,80 55% ……………… 55. 4,80 = 264 Jak vypočítáme 55%? Vypočítáme, kolik chlapců navštěvuje tuto školu. Počet chlapců ……. 480 – 264 = 216 Tuto školu navštěvuje 264 dívek a 216 chlapců.
Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/ Vzorcem Dosadíme do vzorce. z = 480 žáků p = 55% č = ? dívek č = p. z č = 0, č = 264 Počet chlapců ……. 480 – 264 = 216 Tuto školu navštěvuje 264 dívek a 216 chlapců. = 0,55 Vyjádříme počet procent desetinným číslem.
Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/ Citace: