Evropská integrace 1958-1969 Dějiny EU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tato prezentace byla vytvořena
Advertisements

SZBP v 70.letech Doc. PhDr. Vlastimil Fiala, CSc..
Doc. PhDr. Vlastimil Fiala, CSc.
OSN OSN= organizace spojených národů
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
EVROPSKÁ UNIE Je regionální uskupení sdružující evropské státy, jehož cílem je vytvoření hospodářské, politické a měnové unie členských zemí.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Historické milníky evropského práva
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
SEVEROATLANTICKÁ ALIANCE
Francouzská politika ,,prázdné židle‘‘a Lucemburský kompromis
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
EVROPA A EUROATLANTICKÝ PROSTOR I: STUDENÁ VÁLKA
Doc. PhDr. Vlastimil Fiala, CSc
DUM 6 VY_32_INOVACE_ a)Velká Británie, Nizozemí, Lucembursko, Francie, Itálie, Německo b)Belgie, Nizozemí, Lucembursko, Francie, Itálie, Německo.
DUM 6 VY_32_INOVACE_ a)Belgie, Nizozemí, Lucembursko, Francie, Itálie, Německo b)Velká Británie, Nizozemí, Lucembursko, Francie, Itálie, Německo.
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
Evropská integrace Poválečný vývoj v Evropě
Evropská Integrace Aneb jak to vše začalo
Struktura a principy Evropského práva
Mezivládní organizace – jediná úroveň
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Kavříková, Bělinová, Březinová, Štěrbová
Evropská Unie.
Postavení Evropy ve světě
Vytvoření velkého vnitřního trhu a počátky Evropské hospodářské a měnové unie Dějiny EU Marian Kebísek.
Evropský integrační proces
1 VŠFS – prezen č ní studium LS 2004/05 Proces vzniku EU P ř ednáška
Amsterodamská smlouva
Společná obchodní politika EU
Mezinárodní regionální integrační seskupení v oblasti obchodu
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Historický vývoj EU Petra Henychová.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
EVROPSKÁ UNIE.
Hospodářská politika Téma 2 Evropská integrace. Evropská integrace Historie „společné“ Evropy Instituce EU.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Fáze ekonomické integrace
Dějiny evropské integrace
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org. AUTOR: Mgr. Vlasta Geryková VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Zeměpis_16_Evropská unie,
EVROPSKÝ DŮM 27. ÚNORA 2013 MILENA VICENOVÁ KSAP, MINISTERSTVO ZAHRANIČNÍCH VĚCÍ „Kdo určuje směřování EU?“
EVROPSKÁ INTEGRACE.
EVROPA EVROPSKÁ UNIE VY_32_INOVACE_07-48 Ročník: VIII. ročník
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Evropa - Stadia Ekonomické Integrace
Společná obchodní politika
Evropská integrace= SCELOVÁNÍ, SJEDNOCENÍ
Dějiny EU Mgr. Vladimír Velešík.
Společné a koordinované politiky EU
Fáze ekonomické integrace
VŠFS kombinované studium magisterské
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Evropské hospodářství
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
Vznik Evropské unie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Severoatlantická aliance
Transkript prezentace:

Evropská integrace 1958-1969 Dějiny EU

Rozvoj Společenství Vytvoření celní unie (1968) Rychlá liberalizace obchodu – zájem všech zemí Realizace ve 3. etapách (tzv. Hallsteinův plán) 1. k 1. 1. 1960 – snížení cel průmyslových výrobků o 10 % a cel zemědělských produktů o 5 % 2. k 1. 1. 1962 – snížení cel průmyslových výrobků o 40 %, u části zemědělských o 30 %, ustavení společného vnějšího tarifu Francie usilovala o co nejrychlejší stanovení společného vnějšího tarifu (x Německo, Nizozemsko – nižší tarif) Společný vnější tarif = aritmetický průměr národních tarifů K 1. 1. 1970 – odbourat všechna vnitřní cla Dokončeno v r. 1968 – finalizace celní unie

Rozvoj Společenství Společná zemědělská politika Dopady Francie, Benelux, Komise Francie chce, aby obchodní liberalizace byla vykompenzována SZP Německo si nepřálo rychlou realizaci – levně nakupovalo v zahraničí Dopady 1958-1970 6x zvýšení vzájemného obchodu 3x zvýšení obchodu se zeměmi mimo EHS Významný vzestup EHS ve světovém hospodářství, naopak pokles VB a USA

Rozvoj Společenství Další dopady: Neúspěchy Modernizace výroby Zvýšení HDP a kupní síly obyvatel Zvýšení zemědělské a průmyslové produkce Od r. 1968 – volný pohyb osob (Itálie), omezen u svobodných povolání Částečná liberalizace volného pohybu kapitálu (národní vlády chtěly bránit odlivu kapitálu ze svých zemí) Vnější vztahy – ustaveny vztahy se zeměmi ACP (Dohoda z Yaoundé, 1964) Neúspěchy Nerozvinula se dopravní politika, sociální politika ani hospodářská a měnová politika

Vývoj ESUO Od konce 50. let problémy Strukturální krize – vzestup užívání ropy Konjukturální krize – dovoz levnějšího amerického uhlí, ztrátovost u evropského uhlí, nadvýroba, zvýšení nezaměstnanosti v sektoru Střety mezi národními vládami a Vysokým úřadem 60. léta – ESUO se věnuje utlumování těžby uhlí a výroby oceli

Vývoj Euroatomu Nerozvíjí se Také konkurence ropy Jaderný výzkum – placený z národních příspěvků Francie se nechce dělit, ostatní více chtějí spolupracovat s Euroatom Francie prosazuje, aby role Euroatomu byla doplňující k národním programům Francie usiluje o posílení mezivládního charakteru organizace Společná energetická politika nevznikla

Návrhy politické unie Návrhy gen. de Gaulla – Evropa států, omezení nadnárodních institucí, Evropa má být mostem mezi USA a SSSR, mimo má zůstat VB (spojenec USA) Proti přímým volbám do EP Střety s Komisí o politické vedení EHS De Gaulle usiluje o max. sblížení s Německem (tandem s Konrádem Adenaurem) 1963 – Elysejská smlouva (francouzsko-německá smlouva o spolupráci) Potvrzuje francouzsko-německé usmíření Zavádí schůzky mezi představiteli Francie a Německa – zahr. politika, obrana Konzultace před významnými rozhodnutími Ostatní mají obavy z francouzsko-německé dominance

Návrhy politické unie 1959 – Francie navrhuje Společenství konzultace zahraniční politiky x ostatní (NATO) 1961 – První návrh Fouchetova plánu Francie chce vytvořit „unii států“ a vytvořit společnou zahraniční a bezpečnostní politiku Mezivládní báze, Rada by rozhodovala jednomyslně 3 výhrady vůči plánu: Nadnárodnost – EP – federalizace, nezpochybnění EHS NATO (obrana) - Nizozemsko nechce oslabit NATO Vstup Velké Británie Nizozemsko a Belgie podmiňují vznik politické unie přijetím Velké Británie do Společenství Francie chce politickou unii před vstupem Británie Německo, Itálie a Lucembursko jsou ochotné uzavřít kompromis

Návrhy politické unie 1962 – Druhý návrh Fouchetova plánu Kompetence politické unie i ve sféře hospodářské Francie chce více, vyloučení zmínek o NATO v otázce evropské obrany Ostatní – Francie chce transformovat Společenství a oslabit NATO, odmítnutí druhého návrhu Navrhují – Vyloučit hospodářství, respektovat NATO, zavést většinové hlasování v Radě, konzultovat Parlament, funkce nezávislého generálního tajemníka 4/1962 – Jednání v Paříži Německo, Itálie a Francie ochotni uzavřít dohodu X malí – obavy z dominance velkých, podmínění vstupem Velké Británie

Francouzská politika „prázdné židle“ Rozpor mezi Francií a ostatními členy o podobě Společenství a roli institucí Francie prosazuje mezivládní charakter Společenství Proti přímým volbách do EP Proti růstu legislativních pravomocí EP, legislativní pravomoci měly zůstat v rukou Rady Parlament usiloval o podstatnější pravomoci při sestavování Komise, v rozpočtu, přímé volby Sloučení institucí v r. 1965 Sídla institucí Brusel - Komise, Rada, EP Lucembursko – ESD, sekretariát EP, EIB, Statistický úřad Štrasburk – EP

Francouzská politika „prázdné židle“ Institucionální krize 1965-1966 Francie: proti posílení nadnárodních institucí (EP a Komise – technický orgán nápomocný vládám) zároveň gen. De Gaulle brzdil rozvoj některých politik (zejména obchodní politiky) a podporoval rozvoj zemědělské politiky Obava z přechodu na většinové hlasování v Radě, která měla být zavedena v r. 1966 x realita – Rada jednala konsensuálně Ostatní chtěli většinové hlasování, neboť plnilo odstrašující efekt bránící obstrukcím jednoho státu Komise chtěla přimět Francii, aby výměnou za financování SZP akceptovala vyšší nezávislost institucí (Komise a EP)

Francouzská politika „prázdné židle“ Němci s návrhem Komise souhlasili, ale Francouzi ne Francouzský návrh: SZP se bude financovat z národních příspěvků na léta 1965- 1970 (nemusela by souhlasit s posílením institucí) Ostatní – It., Niz. chtěly kratší rámec Němci Francouze nepodpořili Reakce Francie: Odvolání stálého zástupce u Společenství, zákaz účasti francouzských úředníků na jednání pracovních skupin a výborů = politika „prázdné židle“ (7 měsíců)

Francouzská politika „prázdné židle“ Komise chtěla smír Návrh, který vyhovoval Francii – financování SZP, ale mimo institucionální otázky Francie chtěla víc – omezit pravomoci Komise a zabránit většinovému hlasování v Radě Nezavedení většinového hlasování v Radě Stanovení jednomyslnosti v oblasti, kterou daná vláda bude považovat za svůj národní zájem Omezení role Komise – posílit kontrolu Rady nad Komisí V samotné Francii nepanoval na věc stejný názor – proti hospodářské kruhy, zemědělci i opozice (socialisté)

Lucemburský kompromis Dohoda mezi Francií a ostatními o institucionálních otázkách Formálně nebylo většinové hlasování eliminováno, ale fakticky ano V případě, že stát považoval danou věc za svůj národní zájem, muselo být dosaženo jednomyslnosti v Radě Francie se ale musela zříci některých omezení role Komise x ostatní chtěli, aby byla Komise nezávislým orgánem

Lucemburský kompromis Dopady Lucemburského kompromisu: Faktická stagnace rozvoje Společenství v 70. letech Uplatňoval se i mimo „citlivé“ otázky Vliv i na roli Komise Musela brát ohled na všechny, ne na většinu Realizace odvážných návrhů ustoupila Oslabení jednoty ES - nedůvěra Přiblížení mezivládní organizaci

Haagská konference (1969) Klíčové setkání po rozkolu v ES De Gaulle nahrazen Georgesem Pompidouem Rozvoj ES, ale postupný, proti federalizaci ES a posilování nadnárodních orgánů Umožnění vstupu VB Témata: (1) Zemědělství Vytvoření zemědělského tržního řádu Financování – národní příspěvky se nahrazují vlastními zdroji ES (zisky z cel, 1% odvod z DPH do společného rozpočtu) Finanční nezávislost ES na členských státech

Haagská konference (1969) (2) Hospodářská a měnová unie (3) Rozšíření Francie a Německo Vznik výboru pod vedením Pierra Wernera – plán HMU (3) Rozšíření Dohoda o zahájení jednání s VB, Irskem, Dánskem a Norskem Francie ale chce před tím vytvořit společný postoj Šestky (4) Instituce Jednání o rozšíření pravomocí EP v oblasti rozpočtu ES a přímých volbách x Francie (toto se musí řešit po rozšíření) 1970 – dohoda o rozpočtu a posílení pravomocí EP v rozpočtu

Haagská konference (1969) (5) Politická unie Jednání o koordinaci zahraniční a bezpečnostní politiky Francie chce schůzky ministrů zahraničí x ostatní (obavy z dalšího Fouchetova plánu) Výsledkem jsou Davignonovy zprávy První z r. 1969 – doporučeny konzultace na mezivládní bázi Druhá z r. 1973 – posílení spolupráce v ZP, doporučeno, aby členské státy nepřijímaly konečný postoj bez konzultace s ostatními Důsledkem je vznik Evropské politické spolupráce Neformální konzultace zahraničně politických a bezpečnostních otázek ZP zůstává plně v kompetenci národních států