Abstraktní umění 20. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Advertisements

TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY II.
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Pop-art 2.polovina 20. století.
Op art Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 17
ČESKÝ IMPRESIONISMUS 90. léta 19. století.
Kubismus I. Polovina 20. století.
ABSTRAKTNÍ UMĚNÍ Kateřina Černá 2.B.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
KARLA KVASNICOVÁ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA-VÝTVARNÁ VÝCHOVA 2007
TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY I.
Tímto termínem se označuje celá řada nefigurativní a negeometrické malby.
Abstraktní malířství do roku 1945
Abstraktní expresionismus
,,Prožít umělecké dílo je důležitější než mu rozumět‘‘ Veškeré umění spoléhá do jisté míry na optické iluze. Op art s těmito jevy bezprostředně pracuje,
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Umění první třetiny 20.století
Umělecké směry 20. století
Moderní umělecké směry KUBISMUS
Anotace Prezentace o abstraktním umění – seznámení s jedním ze směrů moderního výtvarného umění- slouží jako úvod v hodině Vzdělávací oblast, vzdělávací.
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
NOVÁ FIGURACE Jiří Salajka.
SUPREMATISMUS Jiří Salajka.
Umělecké směry 20. století
Pointilismus aneb neoimpresionismus
Tajemství abstraktní malby III.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
OP – ART Optical art Optické umění
Zpracováno: Autor: Dobruše Fajkusová
Umělecké směry 20. století
ORFISMUS Jiří Salajka.
OP-ART Jana Bobčíková.
Tento pojem zahrnuje v sobě řadu významných proudů a směrů v umění 20
Geometrická abstrakce
Kazimir Malevič
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
INFORMEL Jana Bobčíková.
Vysvobození zvuku č. 8 snad poslechovka
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Představitel geometrické abstrakce a počítačového umění
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_11_Orfismus TEMA:Historie umění.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_13.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_11.
OP ART Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_14_Orfismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Abstrakce do roku základní podoby abstraktního umění: Konstruktivní → geometrická abstrakce Expresivní → abstraktní expresionismus /v USA: Tichomořská.
GEOMETRICKÁ ABSTRAKCE
Abstraktní umění Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
VZTAHY UMĚNÍ A SKUTEČNOSTI Z HLEDISKA TVORBY I RECEPCE
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Akční malba Autor: Mgr. Olga Pasovská Název.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Abstraktní umění Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Transkript prezentace:

Abstraktní umění 20. století

W. Kandinsky, Improvizace , 1910 Znaky nefigurativní nepředmětné omezuje se na linie,barvy a tvary a skvrny inspiračním zdrojem byl kubismus abstrakce byla již i dříve před I. sv. válkou vznikají různé modifikace abstrakce W. Kandinsky, Improvizace , 1910

Hlavní proudy a představitelé Neoplasticismus / Piet Mondrian Orfismus /Robert Delaunay, František Kupka Suprematismus / Kazimir Malevič Akční malba /Jackson Pollock Informel /Jean Dubuffet Abstraktní expresionismus a lyrická abstrakce /Mark Rothko Op – Art / Victor Vasarely

Wassily Kandinsky (1866 – 1944) považován za autora prvního abstraktního obrazu původem Rus, žijící po roce 1917 v Německu a pak ve Francii

Neoplasticismus harmonie a rovnováha geometrická jednoduchost Piet Mondrian holandský malíř čistá geometrická jednoduchost horizontální a vertikální členění obrazu liniemi střídání základních barev

Orfismus obraz je podobný hudební skladbě, je to barevná symfonie název podle bájného pěvce Orfea usiluje o vyvolání hudebních dojmů za pomoci barevných ploch a abstraktních prvků Robert Delaunay (1885- 1941) barevné kontrasty vířivé barevné rytmy

původem Čech, žil ve Francii Jezero-Klávesy piána,1909,NG František Kupka (1871- 1957) hudební chápání barvy původem Čech, žil ve Francii rytmus vyjadřuje pomocí barevné čáry, plochy dynamické odstupňování barevných plánů

Dvoubarevná fuga, 1912

Suprematismus očistit umění od veškerého předmětného světa umění se dostane k nulovému bodu – krajní mez abstrakce Kazimir Malevič ruský malíř Černý čtverec na bílém pozadí, 1913

Akční malba vyjadřování pomocí volných gest ruky i celé paže impulsivní nanášení barev vznikají neohraničené struktury, dotváří se čpachtlí či nožem, přidávají se i další hmoty jako písek aj. Malba se stává záležitostí fyzickou Jackson Pollock (1912-1956) autor rozměrných pláten abstraktní expresionista pracuje s otázkou existenciální krize moderního člověka barva je nanášena přímo z tuby, švihem, stříkáním, litím dripping

Informel informe = netvárný spontánní projev nanášení silných vrstev barev také barva s omítkou, pískem dále se pracuje s pastózním povrchem vyjadřuje životní pocity- hrůzu, pocit samoty a odcizení aj. Jean Dubuffet art brut-umění v surovém stavu inspiraci hledá u dětí, šílenců, dementních osob

Abstraktní expresionismus Lyrická abstrakce spontánní vyjádření pocitů bez racionálního systematického uvažování, plánu Zejména období po II. světové válce Mark Rothko americký malíř ruského původu velká plátna členěná na rovnoběžné, překrývající se barevné pásy meditace, mystika

Mark Tobey ( 1890 – 1976) americký malíř jemné struktury vliv orientální filozofie- svět ticha a tajemství

F.Kupka, Tvoření, 1911-12

Op-Art jeden z proudů geometrické abstrakce vytváří dojem pohybu, zrcadlení, prostoru optický klam na základě propočtů, fyziologických zákonů vnímání Victor Vasarely maďarský malíř žijící v Paříži barevnost umocňuje deformaci plochy obrazy evokují hloubku prostoru, iluzi pohybu

Zdroje Průvodce výtvarným uměním IV, P. Šamšula, J. Hirschová Kapitoly z dějin výtvarného umění, Vladimír Prokop PGM Art World, 2005 artsy.net/artist/jean-dubuffet  http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Tobey