Uživatelská rozhraní Průvodce problematikou konstruování GUI Eduard Sojka URO, Léto 2003/4 VŠB – Technická univerzita Ostrava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Podpora personálních procesů v HR Vema Jaroslav Šmarda
IV. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
Vizuální Systém Fotbal
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 4 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_028.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Vlastní skript může být umístěn: v hlavičce stránky v těle stránky
Dynamické dokumenty na straně klienta Informatika pro ekonomy II.
Vizuální Systém Fotbal
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
VII. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
Adoptuj panenku a zachráníš dítě! Agáta 1 Ája 2.
se tábořilo za první republiky 1 Jak se tábořilo „kdysi“  Staré kroniky  Historie  Album věnované ETS  Úryvky z Hlasatele.
MINISTRANTI NAPAJEDLA
PROGRAM PRO VÝUKU T ČLÁNKU
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Student: Ing. Olga Minaříková školitel: doc.akad.soch. Miroslav Zvonek, PhD. srpen 2009.
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Teorie zpracování dat Ukázková písemka. Kapitola 4 Je dána tabulka Zam (login, jmeno, plat, funkce), implementovaná je v SŘBD používajícím indexové soubory.
Dvouděložné rostliny.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Elektrický obvod a jeho části
Vysoká škola Báňská - Technická univerzita Ostrava Inovace výuky odborných předmětů na bázi řízení projektu Jana Šarmanová Libor Holub Radoslav Fasuga.
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
MADSEN AccuScreen novorozenecký sluchový screener.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Anotace Prezentace, která se zabývá prvočísly a čísly složenými AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci rozliší prvočíslo a číslo složené.
Získávání informací Získání informací o reálném systému
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů zadaných ve školním roce 2011/2012 pro 6. ročník (26. – 34. úloha) IX. označení digitálního.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Jazyk vývojových diagramů
pit – CAD 2011 Nové funkce a rozšíření Strana: 1www.pitsoftware.cz /

Seminář – Základy programování
III. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Uživatelská rozhraní Eduard Sojka, Roman Szturc, Martin Němec, Jan Plaček Léto 2003/4 VŠB – Technická univerzita Ostrava.
Nový trend ve slunolamech Radek Pelz, ALARIS Czech Republic s.r.o.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Jazyk vývojových diagramů
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
Abeceda VY_32_INOVACE_122, 7. sada, ČJ2 Český jazyk, 2. ročník ANOTACE
Přednost početních operací
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vytváření GUI pomocí skriptovacích jazyků Eduard Sojka URO, Léto 2003/4 VŠB – Technická univerzita Ostrava.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Copyright (C) 1999 VEMA počítače a projektování, spol. s r.o.1 Lucián Piller Intranet HR.
Analýza informačního systému. Podrobně zdokumentovaný cílový stav Paramentry spojené s provozem systému – Cena – Přínosy – Náklady a úspory – …
Analýza informačního systému
Transkript prezentace:

Uživatelská rozhraní Průvodce problematikou konstruování GUI Eduard Sojka URO, Léto 2003/4 VŠB – Technická univerzita Ostrava

2 K čemu průvodce? Abychom už na samém začátku pochopili podstatu problému a koncepci předmětu.

3 Tři pilíře realizace rozhraní Design Reali- zace Testo- vání GUI Modely AlgoritmyExperiment Výzkum

4 „Několik slov“ o designu (detaily později) Vím dost o tom,  kdo bude uživatelem (věk, vzdělání, atd.)  co přesně potřebuje,  jak bude s produktem pracovat? Studujte potřeby uživatele. Vy sami jím nejspíše nebudete! To vše zjistit nemusí být ani rychlé ani levné.

5 Design - „ Úvaha o penězích“ Náklady na návrh a realizaci a náklady na pozdější úpravy jsou protichůdné! Náklady Péče věnovaná návrhu Na pozdější úpravy Na návrh a realizaci Optimum

6 Design - stavební prvky GUI (1) Okno Menu „Label“ Vstup

7 Design - stavební prvky GUI (2) Rámec (frame)

8 Design - stavební prvky GUI (3) Tlačítko „Check button“ „Radio button“

9 Design - stavební prvky GUI (4) Text Rolovací lišty

10 Design - stavební prvky GUI (5) „Listbox“ „Combo box“ „Spin box“

11 Design - stavební prvky GUI (6) Kartotéka („notebook“)

12 Design - stavební prvky GUI (7) Plátno („canvas“)

13 Design - stavební prvky GUI (8) „Obrázková tlačítka“

14 Design - stavební prvky GUI (9) Různé

15 Design - stavební prvky GUI (10)

16 Design - stavební prvky GUI (11)

17 Design - stavební prvky GUI (12) Prohlížeč HTML stránek

18 O realizaci rozhraní GUI (1) Dva krajní postupy realizace celého programu  Od algoritmu řešení problému samotného  Od rozhraní (zejména GUI) (Pozor, žádný z nich ale není správně.)

19 O realizaci rozhraní GUI (2) Příklad: Vytvořme program řešící kvadratickou rovnici Dobře víme, že platí (Toto popisuje algoritmus řešení problému samotného.)

20 O realizaci rozhraní GUI (3) Od algoritmu (zastaralé?): 1) Zapíšeme algoritmus 2) Doplníme vstupy a výstupy int main( void ){ float a, b, c, d, x1, x2; d = b*b - 4.0f*a*c; if (d < 0) return 0; x1 = 0.5f*(-b + sqrt(d))/a; x2 = 0.5f*(-b - sqrt(d))/a; return 1; } printf("Zadej hodnoty a, b, c:\n"); scanf("%f %f %f", &a, &b, &c); getchar(); printf("Reseni: x1=%f x2=%f\n", x1, 2);

21 O realizaci rozhraní GUI (4) Diskuse postupu od algoritmu:  Často použit tehdy, když je algoritmizace vlastního problému obtížná (matematika, fyzika, technické výpočty).  Program může mít dlouhou životnost (vstupy a výstupy jej nekomplikují)  UI vyhovuje zpravidla jen podmíněně. Program lze však na lepší UI/GUI snadno napojit dodatečně. Lze jej proto považovat ze vcelku dobrý.

22 O realizaci rozhraní GUI (5) Od rozhraní s využitím vizuálního nástroje – nové?

23 O realizaci rozhraní GUI (6) Od rozhraní s využitím vizuálního nástroje (2)

24 O realizaci rozhraní GUI (7) Diskuse postupu od rozhraní:  Zejména použití vizuálních nástrojů svádí k „promíchání“ algoritmu řešení vlastního problému s GUI. To je zpravidla nežádoucí.  S ohledem na předchozí bod může být obtížné takové programy udržovat. (Uvažte, že vizuální nástroj, v němž jste program vytvořili, nemusí být po čase dostupný. Uvažte také že, k programu bude možná po čase zapotřebí vytvořit zcela nové rozhraní.)

25 O realizaci rozhraní GUI (8) Jak tedy rozhraní realizovat?  Řešení úlohy samotné konstruovat (co nejdéle) bez rozhraní. Kombinovat oba postupy!  Rozhraní konstruovat (co nejdéle) bez řešení úlohy samotné.  Nakonec obojí propojit. Výjimka: Aplikace které kromě vstupů a výstupů skoro nic jiného nedělají.

26 ! Oddělte co nejvíce řešení problému od GUI ! (různí lidé, různý čas, různé soubory, …) Obrázky jsou ilustrační.

27 O realizaci rozhraní GUI (10) Kdy má maximální oddělení zejména smysl?  Když lze předpokládat delší životnost řešení problému samotného.  Rozhraní se může několikrát během doby vyměnit (požadavky na vzhled GUI se rychle vyvíjí)  Také nástroje pro konstruování GUI se mohou během doby vyměnit. Pak lze zpravidla očekávat následující:

28 Nástroje pro konstruování GUI (1)  Obecné programovací jazyky (C, Java) + knihovny pro vytváření GUI (MFC, Qt, wxWindows, Awt, Swing, …).  Skriptovací (scénařové) jazyky (Tcl, Python, Perl, …). Ty řeší navíc problém sestavování aplikací z částí. Navštivte prosím  

29 Proces realizace GUI (1) Hrubá specifikace funkcí (slovně) Nákresy na papíře Modely na počítači Realizace GUI a jeho vestavění do aplikace

30 Proces realizace GUI (2) Doopravdy i na papíře:

31 Testování GUI (1)  Kontrola expertem  Dotazování uživatelů  Testování s uživateli

32 Testování GUI (2) Kontrola expertem  Kontrola splnění obecně platných pravidel a pravidel platných v organizaci  Kontrola konzistence: Jednotný vzhled obrazovky, jednotná terminologie, formát vstupů, barevnost  Procházka: Simulace práce uživatele provedená expertem

33 Testování GUI (3) Dotazování uživatelů Dotazy typu:  V případě chyby mi chybové hlášení vždy pomohlo k lokalizaci chyby.  V menu jsem příkazy vždy nacházel na místech, kde jsem je očekával. …. Odpovědi od určitě ano do určitě ne.

34 Testování GUI (4) Testování produktu s uživateli Pro vzorek uživatelů se hodnotí:  Jak dlouho trvá, než se naučí provádět vybrané operace.  Jak dlouho jim pak provádění operací trvá.  Počet chyb (chybných pokusů).  Jak dlouho si naučený postup zapamatovali.  Subjektivní dojem uživatelů.