Lineární rovnice – 2. část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Lineární rovnice 8.-9.ročník
Rovnice s jednou neznámou 8. ročník
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Lineární rovnice se závorkami
Lineární rovnice se dvěma neznámými
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
Ekvivalentní úprava rovnic
Mgr. Šimon Chládek ZŠ Křížanská 80
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Lineární rovnice s jednou neznámou Autor: Vladislava Hurajová.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Lineární rovnice – 1. část
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Řešení lineárních rovnic o jedné neznámé
Lineární rovnice – 4. část cvičení
Lineární rovnice – 3. část
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika Lineární rovnice
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
UŽITÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ ROVNICE S NEZNÁMOU VE JMENOVATELI
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola Soběslav, tř. Dr. Edvarda Beneše 50 Tř. Dr. E. Beneše 50/II, Soběslav, IČO: tel: Vzdělávací.
Lineární rovnice Řešit rovnici znamená určit neznámou. Při řešení rce se snažíme neznámou dostat na jednu stranu a všechno ostatní na stranu druhou.
Řešte rovnici a proveďte zkoušku: (s – 2) 2 = (s + 1) (s – 4) -
Řešení rovnic Lineární rovnice
Jaroslav Formánek, M-TVT-ZŠ
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Elektronická učebnice - II
ROVNICE KOŘENY ROVNICE EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY
Ekvivalentní úpravy rovnic
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.07 Lineární rovnice Anotace: Žák si osvojuje řešení lineárních rovnic pomocí ekvivalentních úprav včetně zkoušky. Řeší lineární.
Matematika 8.ročník ZŠ L i n e á r n í r o v n i c e I. Creation IP&RK.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice VY_32_INOVACE_M1r0102 Mgr. Jakub Němec.
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Ryze kvadratická rovnice
Jednoduché rovnice, užití druhé ekvivalentní úpravy
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice se zlomky podrobný postup na konkrétním příkladu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
3. LINEÁRNÍ ROVNICE A NEROVNICE
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Ekvivalentní úpravy rovnic
Řešení rovnic Lineární rovnice 1
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Matematika 8.ročník ZŠ L i n e á r n í r o v n i c e I. Creation IP&RK.
Ekvivalentní úpravy rovnic
Úvod do algebry (řešení jednoduchých rovnic)
Rovnice - úvod ÚHLŮ.
Ryze kvadratická rovnice
Řešení nerovnic Lineární nerovnice 1
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Kotvová Olga
Rovnost versus rovnice
Ekvivalentní úpravy rovnice
Matematika Lineární rovnice
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Transkript prezentace:

Lineární rovnice – 2. část * 16. 7. 1996 Lineární rovnice – 2. část Matematika – 8. ročník *

𝟐𝒙 −𝟑=𝟒+𝒙 Lineární rovnice 𝑳 𝒙 =𝑷(𝒙) * 16. 7. 1996 Lineární rovnice Lineární rovnice s jednou neznámou Neznámé v rovnici většinou označujeme malými písmeny od konce abecedy. 𝟐𝒙 −𝟑=𝟒+𝒙 O správnosti řešení se přesvědčíme zkouškou. levá strana rovnice pravá strana rovnice 𝑳 𝒙 =𝑷(𝒙) Řešit rovnici znamená najít takové číslo, aby po dosazení tohoto čísla za neznámou se rovnice změnila na rovnost. Každé takové číslo se nazývá kořen rovnice nebo řešení rovnice. *

Ekvivalentní úpravy rovnic * 16. 7. 1996 Ekvivalentní úpravy rovnic x + 2 = 6 x + 2 - 2 = 6 - 2 x = 4 x *

Ekvivalentní úpravy rovnic * 16. 7. 1996 Ekvivalentní úpravy rovnic x - 2 = 4 x - 2 + 2 = 4 + 2 x = 6 x *

Ekvivalentní úpravy rovnic * 16. 7. 1996 Ekvivalentní úpravy rovnic 2x - 2 = x + 3 2x - 2 + 2 = x + 3 + 2 2x = x + 5 x x 2x - x = x + 5 - x x x = 5 *

Ekvivalentní úpravy rovnic * 16. 7. 1996 Ekvivalentní úpravy rovnic Řešení rovnice se nezmění pokud: - přičteme k oběma stranám rovnice stejné číslo - odečteme od obou stran rovnice stejné číslo - přičteme k oběma stranám rovnice stejný mnohočlen - odečteme od obou stran rovnice stejný mnohočlen *

Ekvivalentní úpravy rovnic * 16. 7. 1996 Ekvivalentní úpravy rovnic Řešte rovnice a proveďte zkoušku: 3x + 5 = 2x – 9 x + 5 = 9 3x + 5 – 5 = 2x – 9 – 5 x + 5 – 5 = 9 – 5 3x = 2x – 14 x = 4 3x – 2x = 2x – 14 – 2x L = 4 + 5 = 9 x = – 14 P = 9 L = 3 ∙ (-14) + 5 = – 37 P = 2 ∙ (-14) – 9 = – 37 *

Ekvivalentní úpravy rovnic * 16. 7. 1996 Ekvivalentní úpravy rovnic 3x + 2 = 5x 3x + 2 - 3x = 5x - 3x x x 2 = 2x / : 2 x x x x strany rovnice (misky vah) lze vyměnit x 1 = x x x = 1 *

Ekvivalentní úpravy rovnic * 16. 7. 1996 Ekvivalentní úpravy rovnic Řešení rovnice se nezmění pokud: - vynásobíme obě strany rovnice stejným číslem různým od nuly - vydělíme obě strany rovnice stejným číslem různým od nuly - zaměníme levou a pravou stranu rovnice Ekvivalentní úprava rovnice je taková úprava, při které rovnice před úpravou i rovnice po úpravě mají stejné kořeny. *

Ekvivalentní úpravy rovnic * 16. 7. 1996 Ekvivalentní úpravy rovnic Řešte rovnice a proveďte zkoušku: 4x + 3 = x – 9 3x – 5 = 4 4x + 3 – 3 = x – 9 – 3 3x – 5 + 5 = 4 + 5 4x = x – 12 3x = 9 / :3 4x – x = x – 12 – x 3x = – 12 / :3 x = 3 x = – 4 L = 3 ∙ 3 – 5 = 4 L = 4 ∙ (– 4 ) + 3 = – 13 P = 4 P = – 4 – 9 = – 13 *

Ekvivalentní úpravy rovnic * 16. 7. 1996 Ekvivalentní úpravy rovnic Řešení pomocí ekvivalentních úprav: Řešte rovnice a proveďte zkoušku: 7x – 5 = 5 + 2x / + 5 7x – 5 + 5 = 5 + 2x + 5 7x = 2x + 10 / – 2x 7x – 2x = 2x + 10 – 2x 5x = 10 / : 5 5x : 5 = 10 : 5 x = 2 *

Ekvivalentní úpravy rovnic * 16. 7. 1996 Ekvivalentní úpravy rovnic Řešte rovnice a proveďte zkoušku: Postup při řešení: 1. Převedeme na jednu stranu rovnice výrazy s proměnnou a na druhou absolutní členy (čísla). 7x – 5 = 5 + 2x To v praxi provádíme tak, že to čeho se chceme „zbavit“, převedeme na druhou stranu rovnice s opačným znaménkem. 7x – – 5 = 5 + 2x + 5x = 10 / : 5 2. Sečteme všechny proměnné na jedné straně a čísla na druhé straně rovnice. x = 2 3. Pokud je to nutné, vydělíme obě strany rovnice číslem udávající počet proměnných. L = 7 ∙ 2 – 5 = 9 4. Provedeme zkoušku správnosti. P = 5 + 2 ∙ 2 = 9 *

Ekvivalentní úpravy rovnic * 16. 7. 1996 Ekvivalentní úpravy rovnic Řešte rovnice a proveďte zkoušku: 3x + 1 = 5x – 7 4x – 3 = 15 – 2x 4x + 2x = 15 + 3 3x – 5x = – 7 – 1 6x = 18 / : 6 – 2x = – 8 / : (–2) x = 3 x = 4 L = 4 ∙ 3 – 3 = 9 L = 3 ∙ 4 + 1 = 13 P = 15 – 2 ∙ 3 = 9 P = 5 ∙ 4 – 7 = 13 *

Ekvivalentní úpravy rovnic * 16. 7. 1996 Ekvivalentní úpravy rovnic Řešte rovnice a proveďte zkoušku: 4y – 5 = y – 2 y = 1 *

Ekvivalentní úpravy rovnic * 16. 7. 1996 Ekvivalentní úpravy rovnic Řešte rovnice a proveďte zkoušku: 6z + 1 = 2z – 5 z = – 1,5 *

Ekvivalentní úpravy rovnic * 16. 7. 1996 Ekvivalentní úpravy rovnic Řešte rovnice a proveďte zkoušku: – 2t + 3,5 = 2t + 5 t = – 0,375 *

Ekvivalentní úpravy rovnic * 16. 7. 1996 Ekvivalentní úpravy rovnic Řešte rovnice a proveďte zkoušku: 5 – 2u = u + 1 u = 𝟒 𝟑 *

Ekvivalentní úpravy rovnic * 16. 7. 1996 Ekvivalentní úpravy rovnic Řešte rovnice a proveďte zkoušku: 0,5 – 2v = – 1,5v – 3 v = 7 *