Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 21.03.2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JMÉNO AUTORA: MGR. BARBORA JÁŠOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_02_ZSV ROČNÍK: II. SEMINÁŘ ZE ZÁKLADU SPOLEČENSKÝCH VĚD VZDĚLÁVACÍ.
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Soustavy kót a kótování opakujících se rozměrů.
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Anotace: Diskutovat se žáky o využívání volného času Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor: Občanská nauka Tematický.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Vývoj člověka Ontogeneze.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_12_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Český jazyk a literatura
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_19_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_24_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název Edgar Allan Poe Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_25_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj02/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_29_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Literatura Tematická oblast: Česká a světová literatura po r Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Český naturalismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_05_Lidské rasy
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_CJL_2 Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_05_ZSV Ročník: I. Základy společenských věd Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výtvarné umění starověkého Egypta
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Realismus Téma: Naturalismus - Émile Zola Metodický list/anotace: Základní poznatky o naturalismu jako krajním směru kritického realismu, informace o hlavním představiteli Émile Zolovi, práce s ukázkami ze Zolových románů Zabiják a Nana. Možno využít ve 4. ročníku jako opakování k ústní části maturitní

 Krajní směr kritického realismu  Postavy – pasivní – vydané napospas sociálnímu a biologickému předurčení, psychicky nebo fyzicky narušené, stojí na pokraji společnosti  Fyziologické stavy, člověk je předurčen prostředím a vrozenými – dědičnými vlastnostmi  Rozvíjel teorie o vlivu prostředí a dědičnosti  Dokonale rekonstruované prostředí, jeho biologické a sociální zákony  Romány se vyznačují odlidštěním  Autor nezasahuje do děje  Obrazy hluboké společenské krize

Obr. 1 Rougon-Macquartů Cyklus 20 románů (přírodopisná a sociální studie jedné rodiny)  Germinal  Lidská bestie  Břicho Paříže  Nana  Zabiják

Úpadek a zmaření lidských životů v bezútěšném prostředí bídy, alkoholu a duchovní prázdnoty. Osudy rodiny, která se dostává kvůli alkoholu na úplné dno společnosti. Všimněte si v ukázce zvláště detailního popisu alkoholismu.

„Opravdu, páchlo to tam o sto šest. Gervaisa hledala sirky a šlápla do mokra. Když se jí konečně podařilo rozsvítit svíčku, uviděli pěkné divadlo. Coupeau vyzvrátil všechno, co měl v sobě, a byl toho plný pokoj. Postel byla celá zdělaná, koberec také, a dokonce i na prádelníku byly stříkance. A Coupeau, jak se zřejmě svezl z postele, na kterou ho Poisson hodil, chrápal na zemi uprostřed vlastních výkalů. Válel se v tom jako prase, jednu tvář měl celou zamazanou, vydechoval otevřenými ústy smrdutý dech … „ To je prase! To je prase!“opakovala rozhořčená a zoufalá Gervaisa. „ Všechno tu zřídil… Ne, tohle by ani zvíře neudělalo, ani chcíplej pes není tak odpornej jako on.“ A Ten pohled zasadil také poslední ránu všem zbytkům citu, který snad Gervaisa k muži ještě měla.“(1)

 Co je hlavní příčinou devastace Gervaisina muže a posléze i jí samotné? (alkohol; Coupeau se zranil v práci a léčení si vyžádalo mnoho peněz – podléhá alkoholu – umírá na delirium tremens; Gervaisa také podléhá alkoholu – pomáhá jí zapomenout na starosti – umírá opuštěná)  Jaké city k němu chová? Jak na něj pohlíží? (nenávidí ho, je odporný)  Vyhledejte výrazy charakterizující typický naturalistický román? (líčení Coupeauova stavu)

Gervaisa má před očima i morální zkázu své dcery Nany, která postupně směřuje na dráhu vydržované ženy – prostitutky (najděte v ukázce) „Celá se otřásla a nevěděla ani, co dělá. A zatímco ji Lantier strkal k sobě do pokoje, objevil se v jedné tabulce zasklených dveří obličej Nany. Podívala se na otce, jak se válí ve své vlastní blivanině, a zůstala stát s obličejem přimáčknutým na sklo, dokud matčina bílá spodnička nezmizela naproti u toho druhého. Tvářila se vážně. V očích zkaženého dítěte, dokořán otevřených, jí svítila smyslná zvědavost.“(2)

„Odešla a zavřela dveře. Nana zůstala sama, tvář ve světle svíčky civěla do vzduchu. Žvaneček mršiny, hromádka vlhkého mazu a krve, lopatka zkaženého masa, vržená na pohovku. Neštovice se rozlezly po celém obličeji, puchýř vedle puchýře;zbledlé a sedlé připomínaly plesnivé bláto, jako by se už rozpadly v prach a popel na té beztvárné kaši, v níž už zanikly všechny rysy. Levé oko úplně utonulo v rozteklém hnisu;… Zhnisaný nos ještě mokval. Jen vlasy, krásné vlasy zachovaly svou sluneční zář a oblévaly zlatými proudy tu hroznou a groteskní masku nicoty. Venuše se rozkládala. Jako by jí byl do tváře vstoupil jedovatý virus, jejž sebrala ve stokách a na pohozených mršinách, ten ferment, jímž sama otravovala kdekoho, a proměnil obličej v hromadu hnisu.“(3)

 Jak na vás působí obraz umírající prostitutky Nany? (odpudivé, hnijící tělo)  Myslíte si, že tento popis je sugestivní, naturalistický? Vyhledejte v ukázce výrazy, které autor užil. (žvaneček mršiny, hromádka vlhkého mazu apod.)  Všimněte si, jak zobrazil změnu krásné ženy, okouzlující muže, v lidskou trosku? Jakými slovy říká, jak byla krásná? (krásná jako Venuše, krásné vlasy, líbila se mužům)

Zolovo naturalistické líčení vyvolalo u čtenářů velký odpor. Myslíte si, že toto naturalistické zobrazení lidských osudů vyvolává ještě dnes ve čtenářích odpudivé pocity? Jak působí na vás, jaké jsou výjevy naturalistických próz? Našli byste i v naší společnosti příklad takového osudu?

 Obr. 1: Autor neuveden. Soubor:Emile Zola.jpg-Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  MGR. HÁNOVÁ, Eva a kol. Odmaturuj z literatury 1. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2004, ISBN  (1)(2)(3) SOUKAL, Josef. Čítanka pro 2. ročník SOŠ. Praha: SPN, a.s., 2001, ISBN