VÝUKOVÉ METODY INFORMAČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V KNIHOVNĚ UNIVERZITNÍHO KAMPUSU MU Jiří Kratochvíl kratec@ukb.muni.cz 549 49 3710
Než začneme … 5 W + 1 H Why? Proč chceme vyučovat? Who? Komu bude výuka určena? What? Co bude předmětem výuky? Where? Kde výuka proběhne? When? Kdy výuka proběhne How? Jak bude výuka probíhat?
WHY? Zpřehlednění zdrojů informací Vysvětlení efektivního vyhledávání ve zdrojích Zdůraznění etických a právních aspektů při vyhledávání a zpracování informací Podpora zvyšování informační gramotnosti Podpora rozvoje vědy a výzkumu Plnění Dlouhodobého záměru MU
WHO? Předměty vyučované na LF Jednorázové vzdělávací lekce DSVIz01 Získávání vědeckých informací (Ph.D., 5 kreditů) VSIV021 Informační výchova (Bc., Mgr., MUDr., MDDr., 2 kredity) VSIL021 Information literacy (zahraniční MUDr., MDDr., 1 kredit) Jednorázové vzdělávací lekce Kurzy KUK: Vyhledávání a zpracování vědeckých informací Prezentace EIZ pro zaměstnance LF
WHAT? Základní terminologie Katalogy českých a zahraničních knihoven Rešeršní strategie Elektronické informační zdroje Multioborové databáze (WoS, Scopus, SD, Springer aj.) Oborové databáze (Medline, Embase aj.) Obecné pokyny ke kvalifikačním pracím Publikační a citační etika Citační rejstříky
WHERE? Knihovna Učebny Kliniky Internet
WHEN?
HOW? (doktorandi, Kurzy KUK) LEKCE 1 (část 1) (80 minut) 5 – Pravidla užívání EIZ – vysvětlování 10 – Portál EIZ – instruktáž 5 – Vzdálený přístup – instruktáž 10 – Rešeršní strategie – vysvětlování 5 – AKTIVITA 1 – tvorba klíčových slov k zadanému tématu 10 – Metalib a SFX – instruktáž 10 – AKTIVITA 2 – tvorba klíčových slov, rešeršního dotazu, hledání v Metalibu 10 – Web of Science – instruktáž 15 – ProQuest – instruktáž
HOW? (doktorandi, Kurzy KUK) LEKCE 1 (část 2) (70 minut) 40 – EndNoteWeb – instruktáž 30 – AKTIVITA 3 – EndNoteWeb (adresář, hledání, generování)
HOW? (doktorandi, Kurzy KUK) LEKCE 2 (část 1) (85 minut) 5 – Jak třídit hledané informace pro snadné vyhledávání 5 – Nakladatelství - knižní katalogy – vysvětlování 15 – Souborný katalog MU – instruktáž 10 – AKTIVITA 1 – Rezervace knihy 5 – Medvik + BMČ – instruktáž 5 – Služba MVS – instruktáž 5 – Služba Rešerše – instruktáž 15 – AKTIVITA 2 – Objednávka MVS a Rešerše 5 – Thieme, Wiley, Lippincot – instruktáž 5 – Plné texty českých časopisů – instruktáž 10 – ScienceDirect, Wiley, SpringerLink – instruktáž
HOW? (doktorandi, Kurzy KUK) LEKCE 2 (část 2) (65 minut) 10 – Lékařské databáze – vysvětlování 10 – MEDLINE, EMBASE – instruktáž 20 – AKTIVITA 3 – vyhledávání v databázích 5 – Vyhledávání zkratek názvů časopisů – instruktáž 5 – Vyhledávání ISSN – instruktáž 5 – Volně přístupné databáze – vysvětlování 10 – AKTIVITA 4 – Vyhledávání podle konkrétních medicín- ských témat v databázích
HOW? (doktorandi, Kurzy KUK) LEKCE 3 (část 1) (50 minut) 10 – Pravidla publikační etiky, plagiátorství – vysvětlování 10 – Citační etika (terminologie, zásady) – vysvětlování 5 – Údaje v bibl. citaci a jejich získávání – vysvětlování 10 – Metody citování – vysvětlování 5 – AKTIVITA 1 – sestavení bibliografické citace 10 – Bibliografické citace – vysvětlování
HOW? (doktorandi, Kurzy KUK) LEKCE 3 (část 2) (75 minut) 10 – Impact factor – vysvětlování 10 – Impact factor ve Wos – instruktáž 10 – AKTIVITA 2 – zjišťování impact factoru 5 – SNIP a SJR – vysvětlování 5 – SNIP a SJR – instruktáž 5 – AKTIVITA 3 – zjišťování SNIP a SJR 10 – H-index – vysvětlování 5 – H-index ve Web of Science – instruktáž 5 – AKTIVITA 4 – zjišťování h-indexu ve Web of Science 5 – H-index ve Scopusu – instruktáž 5 – AKTIVITA 5 – zjišťování h-indexu ve Scopusu
HODNOCENÍ STUDENTY Prosím, ponechte tato témata pro další kolegy, kteří budou studovat po nás a budou tak "zoufalí" jako já, před tím, než jsem absolvovala předmět získávání vědeckých informací. Uvítala bych více hodin praktického procvičování ... Podal nám opravdu důležité informace, nic nadbytěčného a nevyužitelného… Názorné, jasné. Dostatek praktických příkladů. Výborná studijní literatura na každou hodinu. Ochotní vyučující. … vysvětlil jasně, stručně a výstižně, co, kde, kdy a proč hledat … když někdo potřeboval poradit, nebo něčemu neporozmněl, ihned přišel, ukázal a vysvětlil! … oceňuji papírovou formu přednášky … Názorným sposobom … interaktívna debata, workshop s možnosťou otestovať prakticky získané informácie … príjemné vystupovanie.
JAK NA E-LEARNING? Jaké jsou mé schopnosti a možnosti? Jaký e-learningový systém? Jak strukturovat kurz? Jak motivovat studenty? Jak získat zpětnou vazbu?
PŘÍPRAVA E-LEARNINGU? rozdělit si s kolegy konkrétní úkoly stanovit harmonogram přípravy kurzu úzce spolupracovat s grafikem při přípravě materiálů promyslet didaktičnost materiálů
KONCEPCE strukturovat kurz analogicky s klasickou výukou možnost postupného nebo neomezeného zpřístupnění výukových materiálů motivace menšími, ale četnými úlohami
Výukové metody a materiály Vysvětlování
Výukové metody a materiály Instruktáž
Výukové metody a materiály Vytváření dovedností
Výukové metody a materiály Procvičování
ÚKOLY Katalog a skenování MVS Rešerše Metalib Medline EndNoteWeb Impact factor
HODNOCENÍ STUDENTY výukové materiály mi zostanú k dispozícii kedykoľvek … žiadna časová náročnosť a pritom získanie užitočných informácií Naučíte se vyhledávat v databázích … na rozdíl od metody pokus/omyl interaktivní a srozumitelnou formou, výborně fungující e-learningový kurz Predmet s perfektnym vyuzitim v praxi Absence vyučujícího jež by k tématu přímo doplňoval informace Mně osobně systém e-learningové výuky u tohoto přednětu plně vyhovoval. Interaktivni manualy byly obcas prilis interaktivni Mně to zcela vyhovovalo Tato forma vyuky mi pro daný předmět vyhovovala Že se v některých interaktivních výukových materiálech nedalo listovat zpátky
SPOKOJENOST S E-VÝUKOU
DĚKUJI ZA POZORNOST kratec@ukb.muni.cz +420 549 49 3710 Jiří Kratochvíl kratec@ukb.muni.cz +420 549 49 3710