Jevy na rozhraní dvou prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Zpracovali: Alena Šlézová Zuzana Uhlíková
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Zobrazení rovinným zrcadlem
OPTIKA.
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Paprsková optika hanah.
0PTIKA 05. Odraz a rozptyl světla
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_607_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Odraz světla Předmět: Fyzika.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Digitální učební materiál
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Fyzika 8. ročník Mgr. M. Kubátová
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Lom světla Předmět: Fyzika.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Digitální učební materiál
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
OPTIKA 09. Zobrazení lomem Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
LOM A ODRAZ VLNĚNÍ.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY I.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Lom od kolmice Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_5.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Příklady na zákon lomu Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Základní vlastnosti světla
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Transkript prezentace:

Jevy na rozhraní dvou prostředí Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.1007 Autor Mgr. Radomír Tomášů Název šablony III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu Jevy na rozhraní dvou prostředí Stupeň a typ vzdělávání Střední odborná škola s maturitou Vzdělávací oblast Fyzika Vzdělávací obor 36-47-M/01 Tematický okruh Fyzika pro stavaře Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 1. ročník Anotace Žáci získají nové znalosti z fyziky a naučí se orientovat v základních pojmech zákon odrazu, zákon lomu Vybavení, pomůcky - Klíčová slova Odraz světla, lom Datum 12.5.2014 www.zlinskedumy.cz

Jevy na rozhraní dvou optických prostředí Při šíření světla často nastane případ, kdy světlo dopadá na rozhraní dvou optických prostředí – např. na skleněnou desku, vodní hladinu,… Jením optickým prostředím je vzduch, druhým je sklo. Rychlost světla ve vzduchu je c, rychlost světla ve skle je v < c. Víme, že světlo prochází ze vzduchu do skla a také, že se částečně odráží. Oba tyto případy jsou nejdůležitější jevy na rozhraní dvou optických prostředí – odrazu a lom. 1) Odraz světla: V bodě dopadu O vztyčíme kolmici k, úhel mezi dopadajícím paprskem a kolmicí dopadu označíme α - úhel dopadu.

Úhel mezi kolmicí dopadu a odraženým paprskem označíme α´ - úhel odrazu. Dopadající paprsek a kolmice dopadu leží v rovině dopadu(plocha sešitu). Vztah mezi oběma úhly- úhlem dopadu α a úhlem odrazu α´ určuje zákon odrazu světla: Velikost úhlu odrazu α´ se rovná velikosti úhlu dopadu α. Odražený paprsek zůstává v rovině dopadu. 2) Lom světla: Při dopadu světelného paprsku na rozhraní vzduch – sklo pozorujeme, že úhel lomu β, který svírá kolmice dopadu a lomený paprsek, je menší než úhel dopadu α (α > β). Nastal lom ke kolmici.

Pokud bychom „optiku obrátili“ – světlo přechází ze skla do vzduchu, úhel lomu β je větší než úhel dopadu α (α< β), nastane lom od kolmice. Příčinou lomu světla jsou různé rychlosti světla v obou prostředích. Poměr obou rychlostí je pro danou látku konstantní a v optice je důležitou látkovou konstantou. Nazýváme ji index lomu n. n = c/v Index lomu vody je asi n = 1,33, skla n = 1,5 až 2. Čím je index lomu větší, tím víc se světlo láme a úhel lomu β je menší.

Závislost mezi úhlem dopadu α a úhlem lomu β vyjadřuje zákon lomu (Snellův zákon): Zákon objevil v 17. století Holanďan Snell („snel“). sin α sin β = 𝑐 𝑣 =𝑛

Prostředí s menším indexem lomu nazýváme - opticky řidší prostředí, naopak s větším indexem lomu - opticky hustší prostředí. Při přechodu světla z opticky řidšího prostředí do opticky hustšího prostředí nastává lom světla ke kolmici. Naopak - při přechodu světla z opticky hustšího prostředí do opticky řidšího prostředí nastává lom světla od kolmice. Zvláštní případ lomu od kolmice nastane v případě, že úhel lomu β = 90°. To se stane v případě, když úhel dopadu je tzv. mezní úhel αm. Při úhlech dopadu větších než je mezní úhel už žádný lom nenastane a všechno světlo se jen odráží – nastává totální odraz. Tohoto jevu se využívá v optických kabelech, kde se světlo neustále jen odráží pod stejným úhlem bezztrátově.

totální odraz Pro sklo – vzduch je mezní úhel αm = 42°, takže už pro úhel α = 45°nastává totální odraz. To se používá při konstrukci odrazných hranolů, které se používají v optických přístrojích, u kterých potřebujeme změnit směr paprsků. (např. dalekohled triedr – dva optické hranoly obrací obraz tak, aby byl výsledek stranově i výškově správně orientovaný).

Tato záměnnost chodu paprsků je obecným zákonem paprskové optiky. Dva jednoduché náčrty optických hranolů Pro odraz a lom světla platí, že dopadající a odražený paprsek (dopadající a lomený paprsek) můžeme vzájemně zaměnit…. Světlo dopadající na rozhraní pod úhlem odrazu se odráží pod úhlem dopadu(světlo dopadající pod úhlem lomu se lomí pod úhlem dopadu). Tato záměnnost chodu paprsků je obecným zákonem paprskové optiky.

Př.: Na povrchu hladiny rybníka vidíme obraz oblohy a okolní krajiny. Proč se tento obraz jeví tmavší, než je ve skutečnosti? Protože část světelné energie, která dopadá na hladinu, se lomí do vody(zde je pohlcena) a jen část se odrazí. Kdyby se odrazilo všechno, viděli bychom obraz stejně jasný. Př.: Dokažte, že pro totální odraz platí zákon lomu ve tvaru: sin αm = 1/n Pro lom ze skla do vzduchu nastává lom ke kolmici. Platí: sin α/sin β = v/c = 1/n, pro mezní úhel αm je úhel β = 90° a sin 90°= 1. Po dosazení: sin αm = 1/n.

Použité zdroje LEPIL, Oldřich. Fyzika pro střední školy 1. 3. vyd. Praha: Prometheus, 1995, 270 s. ISBN 80-858-4987-9. Vlastní tvorba