FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SHRNUTÍ 2
Advertisements

4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
7. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ VE STR
Zpracovali: Alena Šlézová Zuzana Uhlíková
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU ZÁKON ZACHOVÁNÍ HYBNOSTI
Světelné jevy a jejich využití
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU INERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY (IVS)
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA ZOBRAZENÍ KULOVÝMI ZRCADLY
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
OPTIKA.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SMYKOVÉ TŘENÍ
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Paprsková optika hanah.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY - příklady
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
0PTIKA 05. Odraz a rozptyl světla
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Odraz světla Předmět: Fyzika.
Digitální učební materiál
Fyzika 8. ročník Mgr. M. Kubátová
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Vzdálenost přímky od roviny, vzdálenost rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Lom světla Předmět: Fyzika.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
III/ Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Digitální učební materiál
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU 3. NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
LOM A ODRAZ VLNĚNÍ.
GYMNÁZIUM ALOISE JIRÁSKA, LITOMYŠL, T. G. MASARYKA 590 Šablona: III/2 Číslo vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_4-089 Předmět: Fyzika, Fyzikální seminář.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Lom od kolmice Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_5.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Základní vlastnosti světla
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Transkript prezentace:

FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA ODRAZ A LOM SVĚTLA Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. III/2-2-1-02 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Zpracováno 18. září 2012 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

1. 3. ODRAZ A LOM SVĚTLA kolmice dopadu Při dopadu světla na rozhraní dvou různých optických prostředí se světlo částečně odráží a částečně láme. Rovina dopadu je rovina určená dopadajícím paprskem a kolmicí dopadu. dopadající paprsek odražený paprsek lomený paprsek

1. 3. ODRAZ A LOM SVĚTLA k O místo dopadu k kolmice dopadu α úhel dopadu α´ úhel odrazu β úhel lomu v1, v2 rychlosti světla n1, n2 indexy lomu v1 n1 O v2 n2

ZÁKON ODRAZU SVĚTLA k Úhel odrazu α´ se rovná úhlu dopadu α . Odražený paprsek leží v rovině dopadu.   Úhel odrazu nezávisí na frekvenci světla → paprsky světla různých barev se odrážejí stejně. v1 n1 O

ZÁKON LOMU SVĚTLA k Lom – refrakce je optický jev, ke kterému dochází na rozhraní dvou prostředí, kterými světlo prochází. v1 n1 O v2 n2

Lomený paprsek leží v rovině dopadu. ZÁKON LOMU SVĚTLA k Snellův zákon lomu 1591-1626 Poměr sinu úhlu dopadu a sinu úhlu lomu je pro určitá dvě prostředí stálý a rovný poměru velikostí rychlostí vlnění v jednotlivých prostředích. Lomený paprsek leží v rovině dopadu.  v1 n1 O v2 n2

Absolutní index lomu n vyjadřuje kolikrát se zpomalí světlo v prostředí s indexem lomu n oproti rychlosti světla ve vakuu   Když se světlo šíří z prostředí n1 (s v1) → n2 (s v2) pak:

v1 n1 v2 n2 Porovnání dvou prostředí podle velikosti rychlostí světla: Opticky řidší prostředí - světlo se šíří větší rychlostí, než v hustším prostředí - index lomu prostředí je menší, než v hustším prostředí v1 n1 Opticky hustší prostředí - světlo se šíří menší rychlostí, než v řidším prostředí - index lomu prostředí je menší, než v hustším prostředí v2 n2

Lom ke kolmici z řidšího do hustšího Lom od kolmice z hustšího do řidšího v1 n1 v1 n1 v2 n2 v2 n2

Zákon záměnnosti paprsků kolmice dopadu Zákon záměnnosti paprsků Dopadající a odražený, popřípadě dopadající a lomený paprsek lze vzájemně zaměnit. dopadající paprsek odražený paprsek lomený paprsek

Zákon záměnnosti paprsků kolmice dopadu Zákon záměnnosti paprsků Dopadající a odražený, popřípadě dopadající a lomený paprsek lze vzájemně zaměnit. dopadající paprsek odražený paprsek

Zákon záměnnosti paprsků kolmice dopadu Zákon záměnnosti paprsků Dopadající a odražený, popřípadě dopadající a lomený paprsek lze vzájemně zaměnit. dopadající paprsek lomený paprsek

1. 4. ÚPLNÝ ODRAZ SVĚTLA nastává jen při lomu světla od kolmice (z hustšího do řidšího prostředí). v1 n1 v2 n2

je-li řidší prostředí vakuum nebo vzduch, pak Při mezním úhlu dopadu je-li řidší prostředí vakuum nebo vzduch, pak v1 n1 v2 n2

světlo se jen odráží (k lomu nedochází) Je-li světlo se jen odráží (k lomu nedochází) a nastává úplný odraz. v1 n1 v2 n2

ÚPLNÝ ODRAZ SVĚTLA v1 n1 SHRNUTÍ: v2 n2

VYUŽITÍ ÚPLNÉHO ODRAZU SVĚTLA   optické vlákno (vláknový vlnovod) tenké vlákno z křemenného skla se stěnami umožňujícími úplný odraz světla (střední část má větší index lomu než obvodová vrstva) využití v optoelektronice, sdělovací technice n2 n1

VYUŽITÍ ÚPLNÉHO ODRAZU SVĚTLA refraktometr přístroj pro určení indexu lomu založený na měření mezního úhlu odrazné hranoly využití v dalekohledech, mikroskopech, hledáčcích kamer Fata morgana Vzniká v poušti v důsledku nerovnoměrného ohřevu vzduchu nad zemí. Vrstvy vzduchu mají různé teploty, různé indexy lomu n. Na rozhraní těchto vrstev pak může docházet i k totálnímu odrazu světla.

Použitá literatura Literatura LEPIL, O., KUPKA, Z. : Fyzika pro gymnázia – Optika. Praha: Prometheus, 2002. ISBN 80-7196-237-6 Obrázky: vlastní