FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SHRNUTÍ 2
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
7. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ VE STR
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU ZÁKON ZACHOVÁNÍ HYBNOSTI
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU INERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY (IVS)
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_676.
10. LORENTZOVA TRANSFORMACE
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Alena Cahová Důsledky základních postulátů STR. Teorie relativity je sada dvou fyzikálních teorií vytvořených Albertem Einsteinem:  speciální teorie.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
8. RELATIVISTICKÁ DYNAMIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA ZOBRAZENÍ KULOVÝMI ZRCADLY
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SMYKOVÉ TŘENÍ
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY - příklady
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Vzdálenost přímky od roviny, vzdálenost rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
1. PROSTOR A ČAS V KLASICKÉ MECHANICE
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU DOSTŘEDIVÁ SÍLA Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
III/ Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU 3. NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
9. VZTAH MEZI ENERGIÍ A HMOTNOSTÍ
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
1. PROSTOR A ČAS V KLASICKÉ MECHANICE
Transkript prezentace:

FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY 6. KONTRAKCE DÉLEK Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. III/2-2-2-06 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Zpracováno 14. ledna 2013 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Tyč leží v pohybující se soustavě S´. 6. KONTRAKCE DÉLEK S S´ y´ v Tyč leží v pohybující se soustavě S´. pozorovatel v S vyznačí na ose x okamžité polohy koncových bodů tyče M a N (současně) označení však není současné pro pozorovatele v S´ délka předmětů je také relativní – vzhledem ke vztažné soustavě y l0 M´ N´ x´ O´ l M N x O l0 –  délka tyče v klidové soustavě (skutečná) l – délka tyče naměřená v soustavě S

Měříme-li délku tyče pomocí světla 6. KONTRAKCE DÉLEK S S´ y´ v Měříme-li délku tyče pomocí světla (od jednoho konce vyšleme paprsek, na druhém se odrazí od zrcadla a letí zpět), měříme čas, za který tuto vzdálenost uletí a musíme počítat s rychlostí pohybu tyče. y l0 M´ N´ x´ O´ l M N x O l0 –  délka tyče v klidové soustavě (skutečná) l – délka tyče naměřená v soustavě S

Odvození vztahu pro kontrakci S´ v S´ je tyč vůči pozorovateli v klidu světlo urazí vzdálenost O´Z´O´ za čas: v S´ jsou vyslání paprsku a jeho zpětný návrat dvě soumístné události oddělené intervalem t´ y´ l0 O´ Z´ x≡x´

Odvození vztahu pro kontrakci S S´ v S pozorovatel na Zemi uvidí, že tyč popojíždí a světlo urazí vzdálenosti: k zrcátku y v y´ vt1 l O O´ x≡x´ ct1

Odvození vztahu pro kontrakci S S´ v S pozorovatel na Zemi uvidí, že tyč popojíždí a světlo urazí vzdálenosti: k zrcátku zpět na začátek tyče y v y´ vt1 l O O´ x≡x´ ct1 S S´ v y´ vt2 l O O´ x≡x´ ct2

Odvození vztahu pro kontrakci S S´ v S pozorovatel na Zemi uvidí, že tyč popojíždí a světlo urazí vzdálenosti: k zrcátku zpět na začátek tyče tam a zpátky y v y´ vt1 l O O´ x≡x´ ct1 S S´ v y´ vt2 l O O´ x≡x´ ct2

Rozměry tělesa kolmé k vektoru rychlosti se nezkracují. Mezi t a t´ je dilatační vztah: Kontrakce délek Délka tyče l v soustavě, vzhledem k níž se tyč pohybuje rychlostí v, je vždy menší, než délka tyče l0 v soustavě klidové.   Rozměry tělesa kolmé k vektoru rychlosti se nezkracují.

7. 7 Osy dvou IVS jsou rovnoběžné 7.7 Osy dvou IVS jsou rovnoběžné. Soustava S′ se pohybuje vzhledem k soustavě S rychlostí 0,6c ve směru osy x. V soustavě S´ je umístěna tyč o délce 8,0 m. Jakou délku této tyče změří pozorovatel v soustavě S′, je-li tyč a) rovnoběžná s osou x, b) rovnoběžná s osou y? 7.8 Kosmická loď o délce 100 m letí kolem Země a jeví se pozorovateli na Zemi zkrácena na 50 m. Jak velkou rychlostí loď letí? 7.9 Těleso tvaru krychle o hraně 4,5 m se pohybuje vzhledem k Zemi rychlostí 0,8c ve směru rovnoběžném s jednou hranou krychle. Jaký je objem krychle a) v její klidové soustavě, b) v soustavě spojené se Zemí? b) l = l0 = 8,0 m; ve směru kolmém k ose x kontrakce délky nenastává.

Př. Jakou rychlostí se vzdaluje od Země raketa, je-li její délka pro pozorovatele na Zemi třetinová? Př. Obdélník má v pohybující se soustavě rozměry 1m x 0,6 m. Jakou rychlostí se musí soustava pohybovat, aby se v klidové soustavě zdálo, že je to čtverec? Př. Jako rychlostí se musí pohybovat třímetrové auto, aby se „vešlo“ do dvoumetrové garáže?

Použitá literatura Literatura: BARTUŠKA, K.: Fyzika pro gymnázia – Speciální teorie relativity. Prometheus, Praha 2001 ISBN 978-80-7196-209-0 LEPIL, O. a kol.,: Fyzika – sbírka úloh pro střední školy. Prometheus, Praha 2010 ISBN 978-80-7196-266-3 TARÁBEK, P., ČERVINKOVÁ, P.: Odmaturuj z fyziky. Didaktis, Brno 2004 ISBN 80-86285-39-1 Obrázky: vlastní.