DPS 2008 Didaktika matematiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
* Poměr Matematika – 7. ročník *.
Advertisements

Christina Bočáková 3. ročník
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
POZNÁMKY ve formátu PDF
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená.
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST
základní pojmy posloupností
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
57. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A Exponenciela Litoměřice 2007.
Tvorba didaktického testu z matematiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 04 Limity funkcí Matematika II. KIG / 1MAT2.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 05 Spojitost a derivace funkce Matematika II. KIG / 1MAT2.
Procenta Výpočet počtu procent
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Zlomky Vzorce Procenta Úměrnost
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST II
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
UMOŘOVÁNÍ DLUHU Užití GP v praxi 1.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Postupný poměr – příklady
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Matematika a její využití v geografii
Základní číselné množiny
DPS 2008 Didaktika matematiky
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Měřítko mapy, plánu Matematika – 7. ročník
Název Intervaly Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
HUDEBNÍ VÝCHOVA Havrlantová Natálie 2010.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
AZ - KVÍZ Procvičení procent
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK
Přednáška 01 Zlatý poměr Začínáme u starých Řeků
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Pojmy a interpretace.
Geometrické značky a zápisy
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
Přednáška 02 Počítání harmonie Učíme se opět od starých Řeků
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Přednost početních operací
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_108.
Statistika Ukazatelé variability
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Podobnost trojúhelníků I.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Temperované ladění.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Trojčlenka v přímé úměrnosti
malý exkurz do dějin hudební akustiky
Hudba - intervaly Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Poměr v základním tvaru.
PODOBNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
PODOBNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
TÉMA: Akordy ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Úvod Aritmetické a geometrické posloupnosti a jedna zajímavá funkcionální rovnice.
Přírodovědecká fakulta UJEP Katedra matematiky
Poměr v základním tvaru.
Transkript prezentace:

DPS 2008 Didaktika matematiky Přednáška 4 Vytváření poznatkové struktury

O čem budeme dnes hovořit? Matematické pojmy a poznatky související s poměrem Poměr a aplikace matematiky Některé zvláště zajímavé poměry

Jaké matematické pojmy a poznatky souvisejí s pojmem POMĚR? Souvislosti Jaké matematické pojmy a poznatky souvisejí s pojmem POMĚR?

Pojmy z algebry a aritmetiky Rovnost poměrů, převrácený poměr Hodnota poměru, podíl Porovnávání podílem (rozdílem) Zlomky (krácení, rozšiřování) Racionalita a iracionalita Postupný poměr a přibližný poměr Procenta, trojčlenka Geometrická posloupnost (aritmetická, morfismus)

Pojmy z geometrie a další pojmy Dělení úseček (čísel) v daném poměru Podobnost útvarů Goniometrické funkce Přímá a nepřímá úměrnost Druhy průměrů a jejich vztahy, vážený průměr Pravděpodobnost

Co je podstatné? U žáků vytváříme strukturu poznatků, další látka se musí vracet k dříve zvládnutým představám, modelům a metodám v nových kontextech, a tím je posouvat na vyšší úroveň. HESLO: V každé kapitole se vracíme ke všem předchozím kapitolám!

Aplikace Dokážeme nalézt v ostatních předmětech na ZŠ a v žákům dostupné praxi dosti zajímavých aplikací?

Aplikace z přírodních věd Páka, kladkostroj, těžiště Měřítko (mapy, modely, planetární soustava) Molekulární stavba (chemické výpočty) Transformátory Krevní skupiny

Další aplikace Formáty papíru Převody, ozubená kola (jízdní kolo) Směsi, slitiny, roztoky, koncentrace Kuchařské recepty Úroky Kurzovní lístky Indexy v ekonomii, analýza časových řad Míchání barev

Zajímavosti Poměry takřka magické

Jak geometricky zkonstruovat číslo  ? Eukleidovská konstrukce úsečky, která má délku , vyplývá z vyjádření tohoto čísla. Užijeme pouze Pythagorovu větu: Číslu  říkáme zlatý poměr.

Jak vznikají Fibonacciho čísla ? Fibonacciho čísla lze postupně vypočítávat podle této rekurentní definice: Jaký je tedy začátek posloupnosti? 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, … atd. Nepřipadají vám známá? Objevovala se u aproximací čísla . (Proč??)

Vzorec pro Fibonacciho čísla Fibonacciho čísla můžeme vypočítávat podle tohoto vzorce: Důkaz není ani tak složitý, jako spíš dlouhý. Spokojme se s ověřením pomocí Excelu: Fibonacci.xls

Co se stane při přemístění obrazců? Prohlédněme si to podrobně a počítejme obsahy!

Jak to vysvětlit? Čtvereček tedy vzniká záměrně špatným kreslením. Problém chybějícího čtverečku.cdr Čtvereček tedy vzniká záměrně špatným kreslením. A jaká je souvislost s Fibonacciho čísly? 5 . 13 + 5 . 8 - 8 . 13 = = 5 . (8 + 13) - 8 . 13 = = 5 . 21 - 8 . 13 = = 105 – 104 = 1 Fibonacci.xls

Poměry frekvencí tónů stanovené ve starém Řecku: oktáva 2 : 1 kvinta 3 : 2 kvarta 4 : 3 velká tercie 5 : 4 malá tercie 6 : 5

Jak dělili pythagorejci oktávu?

Jak dále dělili kvintu?

Jak počítat durové a mollové kvintakordy? Kvintakord se skládá se ze tří tónů. První a třetí tón tvoří kvintu (7 půltónů). Prostřední druhý tón tvoří s oběma krajními tercie. Pak jsou dvě možnosti: Dur velká tercie (4 půltóny) - malá tercie (3 půltóny) Moll malá tercie (3 půltóny) - velká tercie (4 půltóny)

Jak můžeme jinak počítat frekvence?

Jaké jsou výsledky? Počet půltónů Jméno intervalu Frekvence z kvart Frekvence z kvint prima 2 0 : 3 0 = 1,000 3 0 : 2 0 = 1,000 1 malá sekunda 2 8 : 3 5  1,053 3 7 : 211  1,068 2 velká sekunda 216 : 310  1,110 3 2 : 2 3  1,125 3 malá tercie 2 5 : 3 3  1,185 3 9 : 214  1,201 4 velká tercie 213 : 3 8  1,249 3 4 : 2 6  1,266 5 kvarta 2 2 : 3 1  1,333 311 : 217  1,352 6 triton 210 : 3 6  1,405 3 6 : 2 9  1,424 7 kvinta 218 : 311  1,480 3 1 : 2 1  1,500 8 malá sexta 2 7 : 3 4  1,580 3 8 : 212  1,602 9 velká sexta 215 : 3 9  1,665 3 3 : 2 4  1,687 10 malá septima 2 4 : 3 2  1,778 310 : 215  1,802 11 velká septima 212 : 3 7  1,873 3 5 : 2 7  1,898 12 oktáva 220 : 312  1,973 312 : 218  2,027

Co je to pythagorejské comma, ptolemaiovské comma a schizma? Vypočítejte poměry frekvencí z kvint a kvart pro jednotlivé tóny mimo primy a oktávy! Jaký výsledek jste obdrželi? Vypočítejte pro malou tercii poměry tří hodnot, které jsme již získali: 2 5 : 3 3  1,185 6 : 5  1,200 3 9 : 214  1,201

Jak se ladí kytara? Příslušné intervaly mezi nimi jsou tedy: Jednotlivé struny od nejnižší k nejvyšší jsou: e , a , d , g , h , e . Příslušné intervaly mezi nimi jsou tedy: kvarta, kvarta, kvarta, velká tercie, kvarta. Jaké chyby při ladění se dopustíme, když budeme ladit čistě?

Děkuji vám za pozornost.