CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G02 12.30-14.00 13.10.2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Shift, Caps Lock Ctrl, Alt VY_32_šablony_INOVACE_č.DUM 296 [CZ.1.07/1.4.00/ ]
Advertisements

TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 3 - BEZ ČLENU
CJBB75 1 ZPK CJBB CJBB75 2 Je to, co je skryto ve značce „stupeň“, jediné, co je možné se z korpusu dozvědět o stupňování v češtině ? Pozice.
CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 1 - SE ČLENEM URČITÝM
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_07 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Bc. Eva.
Předmět: Český jazyk - mluvnice Cílová skupina: 6. ročník ZŠ
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
Diskrétní matematika Opakování - příklady.
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_10 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Bc. Eva.
1. Datum vytvoření: Téma: Slovesa Cíl prezentace: Základní názvosloví a mluvnické kategorie Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál.
CJBB84 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
CJBB84 1 GAK CJBB CJBB84 2 Využití morfologických vlastností českého slovesa při formulaci dotazu při vyhledávání deverbativ od tvaru od.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Vypátrej obvod Počítání obvodů a obsahů 5 cm 10 cm 30 cm 50 cm 15 cm
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Týden Vojty Machaly.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 20 S PŘECHODEM DESÍTKY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název Číselné výrazy Předmět, ročník
projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ předpověď počasí na 13. května 2014.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
předpověď počasí na 14. května 2009 OBLAČNOST 6.00.
ČÍSLOVKY Mgr. Michal Oblouk.
Hra na zapamatování Informace o hře Vytvořil: Jakub Hrubý 6.A
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Sčítání a odčítání zlomků
. MATEMATICKÉ KŘÍŽOVKY pro 2. ročník
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Korespondence a hromadná korespondence Microsoft Office Word 2007 Microsoft Office Word 2010 MSeg 1.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
GAK – CJBB84 čt Vyhledávání v korpusu s/bez použití lemmatizace a morfologických značek Základní vyhledávání v korpusu Obsah:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_254 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Kvadratické rovnice 1) Vypočítejte rovnici: 3x 2 – 4x + 1 = – a = 3 b = -4 c = 1 Pokračovat.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_11.
Číslo v digitálním archivu školy
Tabulkový procesor – Excel 2010 Listy
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_250 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Zápočtová práce na POPJ Tvorba slovníku a pravidel do PC-Kimmo SLOVESA Vojtěch Holub.
 U řady jmen s kmenem zakončeným skupinou dvou nebo více souhlásek, např. hra, kresba, látka, astra, ondatra, se v G. pl. do skupiny vkládá e: her, kreseb,...“(Cvrček.
CJBB84 1 GAK – CJBB84 st
PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
MS Excel 2 Martin Kotlík Brno, 20. ledna 2015 Obsah předchozího semináře 1 1.Popis programu Excel 2.Základní dovednosti 3.Typy vkládaných dat 4.Formát.
CJBB84 1 GAK – CJBB84 st
CJBB CJBB75.
CJBB75 1 ZPK CJBB75 středa G
KORPUSY A KVANTITATIVNÍ DATA Úvod do korpusové lingvistiky 11.
Řešíme rovnice v oboru čísel x = x = x + 3 = = x 543 Klikni na pejska – objeví se příklad. Vyber správný výsledek.
PRAXE V ČESKÉM PROSTŘEDÍ Úvod do korpusové lingvistiky 5.
Základy slavistiky – seminář – 3.lekce
PLIN033_3 Přegenerovávání a podgenerovávání – dva problémy automatické analýzy přirozeného jazyka, konkrétně slovotvorby.
CJBB75 Základy využití korpusu pro praxi st G13.
Korpusový výzkum morfologických alternací v češtině
Klára Osolsobě, Hana Žižková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Příbor, Dukelská 1346,příspěvková org.
Universitá degli Studi di Udine
Množné číslo podstatných jmen
ZPK CJBB CJBB75.
Transkript prezentace:

CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G

CJBB75 2 Jak lze v korpusech hledat doklady pro výzkum hláskových alternací ? Jakými pravidly se řídí distribuce alternace 0/e v genitivu plurálu feminin podle vzoru žena ? Najděte podklady v korpusu SYN2010 Pozorujte je Pokuste se formulovat závěry

CJBB75 3 MSČ (s. 172n) Cvrček a kol.: Mluvnice současné češtiny. Karolinum : Praha, U řady jmen s kmenem zakončeným skupinou dvou nebo více souhlásek, např. hra, kresba, látka, astra, ondatra, se v G. pl. do skupiny vkládá e: her, kreseb,... Tabulka, která následuje a která si „neklade nároky na úplnost“ obsahuje bohužel chyby. S ohledem na proklamativně korpusový charakter MSČ se pokusíme o vlastní analýzu korpusových dat.

CJBB75 4 tabulka MSČ s. 172 vkladné –e- v G. pl. u jmen zakončených na výjimky -la, -ma, -ra -nalajn -kabank -vakonzerv, rezerv, slova na –lva kolísá bulv - bulev

CJBB75 5 tabulka MSČ s. 173 vložené –e- není u jmen zakončených na výjimky -da, -fa, -ga, (-ha), -cha, -ša, -za -baslova na –mba, -rba; kolísá roleb – rolb, holeb - holb -pavýsep -sakapes -tabuchet, plachet, šachet, kolísá u dalších jmen na -chta

CJBB75 6 Postup Hledáme všechna lemmata substantiv skloňovaných podle vzoru žena (lemma=„.*a“, P-filtr – tag=„NNF.*“) P-filtrem vybereme všechny tvary G.pl. (tag=NNFP2.*) P-filtrem vybereme všechny doklady takové, že před posledním znakem (souhláska) a) stojí „e“ a b) nestojí „e“´.

CJBB75 7 Pozorujeme seznam statistik frekvenční distribuce

CJBB75 8 Kombinace e+kf (kmenová finála) služ-ebsluž-ba (volba, stavba) herhra (libra) firemfirma (forma) podmín-ekpodmín-ka (desítka, jednotka) barevbarva (vrstva) karetkarta

CJBB75 9 A další cihelcihla knihovenknihovna kapeskapsa výsepvýspa

CJBB75 10 Je správná úvaha, že alternace předchází vždy pře jedním znakem ?.*e..

CJBB75 11 Co je z tohoto seznamu patrné ? Je možné tvrdit, že distribuce 0/e je vázána na potřebu usnadnit výslovnost souhláskové skupiny ? Pozoruj doklady jako rezerv, sekt, želv, žvejk Najdi v korpusu doklady takové, že ve stejném řetězci dochází k alternaci e/0.

CJBB75 12 Jak ? P-filtr (musíme mít seznam tag=„NNFP2.*“).*rev (barev, larev, …).*ket (NIC).*lev (NIC).*jek (přípojek, vlajek, spojek, …)

CJBB75 13 Kde ? Cbeb Ckek Clel Cmem Cnen Cpep Crer Cses Ctet Cvev Czdezd Cstest

CJBB75 14 Pravidla ? Sufix (morfonologická alternace) Konkrétní lexém ?

CJBB75 15 Úkoly na S podobnými alternacemi se setkáváme také u neuter skloňovaných podle vzoru město (městeček, pater, divadel,...). Popište, jak budete postupovat, budete-li chtít z korpusu vybrat data pro další interpretaci alternace e/0. Tato alternace se vyskytuje též u některých maskulin. Vyhledejte v korpusu příklady.