Antibiotika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV VNĚJŠÍCH FAKTORŮ   ÚVOD FYZIKÁLNÍ FAKTORY CHEMICKÉ FAKTORY.
Advertisements

Antibiotika a rezistence
MORFOLOGIE BAKTERIÍ.
PROTEOSYNTÉZA A BIODEGRADACE
Mohou nám být mikrobi prospěšní?!?
Oběhová soustava Adam Klimeš.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název: VY_32_INOVACE_630_PREVENCE ONEMOCNĚNÍ DÝCHACÍ SOUSTAVY Téma:DOPAD.
Antimikrobiální látky
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Krmná dávka - jen kukuřice Veškerá kukuřice jen GMO Hypotetický příklad: brojler.
Základy přírodních věd
TĚLESNÁ TEPLOTA.
Metabolismus A. Navigace B. Terminologie E. Sacharidy I. Enzymy
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
Jednobuněčné prokaryotní organismy
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Antibiotika a Rezistence
Steroidní hormony Dva typy: 1) vylučované kůrou nadledvinek (aldosteron, kortisol); 2) vylučované pohlavními žlázami (progesteron, testosteron, estradiol)
VY_32_INOVACE_CHK4_4560 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Léčiva a struktury některých léčiv PaedDr. Jiřina Ustohalová
?.
Vylučovací soustava Je tvořena ledvinami a močovými cestami.
VODA A ŽIVOT Voda je jedním z nejdůležitějších prostředků k životu na naší Zemi. Potřebuje ji člověk, zvířata i rostliny.
[1] Léčiva.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_165.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Vysvětlení pojmu enzymy
Bakterie.
BAKTERIE.
Bakterie - nejstarší obyvatelé Země
Chemie pro člověka.
Antimikrobiální látky
Znečistěný vzduch, půda a voda
BUŇKA.
BAKTERIE.
ANTIBIOTIKA V LÉČBĚ ANAEROBNÍCH INFEKCÍ prof. MUDr. Milan Kolář, Ph.D.
Léčiva Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu CR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Stavba Význam v přírodě a pro člověka
Léky a antibiotika V této prezentaci naleznete grafy z pracovních listů SW 1 a SW 2.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Žijí s námi plísně Štěpán Borka.
Prokaryotní organismy Bakterie III. Grampozitivní bakterie grampozitivní buněčná stěna celkem 13 skupin obvykle chemoheterotrofní aerobní, anaerobní,
Nakažlivá /infekční/ nemoc Je přenosná z nemocného člověka (zvířete) na zdravého jedince Přenáší se přímým stykem, potravou, vdechnutím, poraněním, bodnutím.
Léčiva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
AMR v chovech prasat Rezistence k antimikrobiálním látkám u vybraných patogenů prasat Kateřina Nechvátalová Z. Kučerová, K. Nedbalcová, P.Alexa Výzkumný.
Léčiva. Co je to léčivo? Léčivo (léčivá látka) je látka určená k příznivému ovlivňování zdraví lidí nebo zvířat. Léčivá látka je nejvýznamnější součástí.
 Léčiva jsou léčivé látky, které by měly mít pozitivní účinky na zdraví člověka  Léčiva mohou mít různou cestu podání injekčně (do svalu, do žíly, podkožně),
Léčiva Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu CR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Bakterie. Malé organismy viditelné jen pomocí mikroskopu. Jsou to jednobuněčné organismy – jejich tělo je tvořeno jen jednou buňkou. Jsou jednodušší a.
CZ.1.07/1.1.05/ Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod Mgr. Markéta Ulrychová.
Stanovení citlivosti mikroorganismů k ATB Mgr. Petra Straková Podzim 2014 Cvičení z obecné mikrobiologie.
Bakterie VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Zásady léčby antibiotiky, analgetiky Jitka Pokorná.
MÍZNÍ SOUSTAVA.
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Lékařská mikrobiologie I Růst bakterií, růstová křivka
Vypracoval: JAN HRUBAN
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_11
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Enzymy a hormony Obr.1 – Jak fungují enzymy?
CHEMIE - Léčiva SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
Základní škola, Hradec Králové
Eukaryotní buňka Marcela Petrová 3.B
Transkript prezentace:

Antibiotika

Historie nejčastější příčinou smrti byly infekce bakteriemi v r. 1929 objevil Alexander Flemming penicillin, ale jeho objev nedošel uznání, až o 10 let později penicilin znovuobjeven Floreyem, Chainem a Heatlem V r. 1942 penicillin plně dostupný – převrat v léčení např. angíny, zápalu plic, zkoušel se prakticky na všechno

Co to jsou antibiotika ? látky „vyrobené“ přirozeně : mikroorganismy plísněmi rostlinami živočichy látky vyrobené uměle (v dnešní době) : chemoterapeutika – syntetická - semisyntetická

Jak působí ? přímo zabíjí (baktericidní, fungicidní) zastaví růst a množení (bakteriostatická, fungistatická) Většinou účinná proti bakteriím a plísním, ale některá mohou být účinná i proti prvokům a hlísticím

Skupiny antibiotik BETA – LAKTAMY – baktericidní, projdou bakteriální stěnou a naruší stavbu její pevné kostry a buňka pukne CHLORAMFENIKOL – narušuje metabolismus tuků, bakterie pozastaví růst – bakteriostatická TETRACYKLINY – narušují metabolismus bílkovin, zastaví výstavbu dalších bílkovin a buňka zastaví růst - bakteriostatická POLYPEPTIDY – reakce s fosfolipidy v buněčné membráně, rozpad bakteriální buňky – baktericidní AMINOGLYKOSIDY – začnou se tvořit nesmyslné bílkoviny, které buňku zahltí a zahubí - baktericidní

MAKROLIDY – brzdí tvorbu bakteriálních bílkovin – bakteriostatické JINÁ ANTIBIOTIKA – naruší elektrolytovou rovnováhu bakteriální membrány a bakterie se vyčerpá – způsob působení i proti prvokům, např. avermektiny narušují nervové řízení svalové činnosti hlístic SULFONAMIDY – ovlivňují metabolismus kys. listové, která je nutná pro růst a množení bakterie CHINOLONY – tlumí emzym, který má na starosti strukturu DNA

Problém rezistence (odolnosti) velmi vážný problém, nesprávné používání antibiotik je neustále nutné vyvíjet antibiotika nová, dražší a toxičtější v budoucnosti hrozba, že proti některým mikroorganismům nebude účinná zbraň největší nebezpečí hrozí u lokálně používaných antibiotik – tedy různé masti, spreje, vodičky…

Jak rezistence vznikne ? mikroorganismy produkují enzymy, které rozkládají lék mikroorganismy změní vlastnosti své membrány, takže antibiotikum do nich nepronikne mikroorganismus změní místo, na které se antibiotikum váže mikroorganismus si vytvoří jinou metabolickou cestu, aby působení antibiotika obešly

Čeho se vyvarovat Nepoužívat je tam, kde se nejedná o bakteriální infekci Nepoužívat tam, kde může posloužit dezinfekce Předepisovat nejprve antibiotika starší, nová jsou účinnější a rezervovaná na těžší onemocnění Uvádí se, že se zbytečně předepíše až 50-80% antibiotik Neužívat antibiotika v kombinaci s alkoholem, kávou a kolou (kofein) – vyvolávají zběsilé bušení srdce, bolesti hlavy a závratě

Antibiotika v odpadních vodách Člověk vylučuje až 90% antibiotik močí a stolicí v aktivní formě Zvířata spotřebují 60% antibiotik (veterina, doplňky krmiv) Např. Escherichia coli si již vyvinula řadu rezistencí Antibiotika snižují aktivitu přátelských bakterií – koloběh živin Problémy s čištěním, UV záření – energeticky náročné, neprozkoumané Otázkou času, kdy se stane rezistentní větší počet bakterií