Důvody ekonomické transformace po r. 1989

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HOSPODÁŘSTVÍ V ČR.
Advertisements

Sloupcová sazba a oddíly
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Internet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Litosféra a litosférické desky
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Ekonomika České Republiky Ing. Vojtěch Jindra
Hospodářství ČR všechna výrobní i nevýrobní odvětví, v nichž pracují ekonomicky aktivní obyvatelé Vyjadřuje se pomocí různých ukazatelů: HDP, HNP, % zastoupení.
Zemětřesení Název školy
Autor: Mgr. Miluše Šafářová
Privatizace a liberalizace v energetickém průmyslu, ztráty a příležitosti v důlním průmyslu Balatongyörök, 29. duben 2006 Vilmos Holló ředitel majetkové.
Základní typy monarchií
Pohyby Země Název školy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jugend auf Reisen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Krasové oblasti Název školy
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Lidské rasy Název školy
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Podpovrchová voda Název školy
Topologie počítačových sítí
Ukládání čísel v počítači 1
Zelená revoluce Název školy
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Práce nutné ke vzniku mapy
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Národy světa Název školy
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Socioekonomická geografie
Cuerpo humano Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Vodstvo ČR Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Periferní oblasti V Asie
Pojištění Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Východoasijská náboženství
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, spotřební,
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Průmysl – lokalizační faktory Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Vývoj hranic ČR v čase Název školy
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Užití vektorového součinu
Hospodářství ČR Název školy
Náboženství - opakování
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Socioekonomická geografie - opakování
Evropské regiony – Střední Evropa- Transformace, Visegrádská čtyřka
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Administrativní členění ČR
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Organizační struktura kraje
Hospodářství ČR.
Karlovarský kraj Název školy
Funkcionalistický Zlín
Ekonomický vývoj ČR od roku 1918
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Rasismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Vývoj administrativního členění čr
Světové obyvatelstvo 2 Název školy
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Jazyky světa Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_10 TEMA:
zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Důvody ekonomické transformace po r. 1989 Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Důvody ekonomické transformace po r. 1989 Označení DUM VY_32_INOVACE_13_2_15 Autor Mgr. Pavla Fuchsová Datum 06. 02. 2013 Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Zeměpis Tematický okruh Fyzická a socioekonomická geografie ČR Ročník Tercie osmiletého gymnázia www.zlinskedumy.cz

Přiřaď pojmy k jednotlivým obdobím SAMOSTATNÁ PRÁCE Přiřaď pojmy k jednotlivým obdobím VÝVOJ HOSPODÁŘSTVÍ 1945 – 1989 VÝVOJ HOSPODÁŘSTVÍ 1990 - DNES vznik nových firem na „zelené louce“ snižování energetické náročnosti výroby rozvoj těžkého průmyslu útlum nehospodárných výrob pokles výroby oceli stagnace spotřebního průmyslu technické zaostávání příliv zahraničního kapitálu vývoz výrobků směrem na východ modernizace výroby přechod na tržní hospodářství znárodnění podniků a firem malá konkurenceschopnost narušování životního prostředí útlum hornictví růst výroby energie v teplených elektrárnách vyšší spotřeba energie snížení nepříznivého vlivu průmyslu na životní prostředí růst počtu zaměstnanců ve službách privatizace státního majetku

VÝVOJ HOSPODÁŘSTVÍ 1945 - 1989 VÝVOJ HOSPODÁŘSTVÍ 1990 - DNES vznik nových firem na „zelené louce“ snižování energetické náročnosti výroby rozvoj těžkého průmyslu útlum nehospodárných výrob pokles výroby oceli stagnace spotřebního průmyslu technické zaostávání příliv zahraničního kapitálu vývoz výrobků směrem na východ modernizace výroby přechod na tržní hospodářství znárodnění podniků a firem malá konkurenceschopnost narušování životního prostředí útlum hornictví růst výroby energie v teplených elektrárnách vyšší spotřeba energie snížení nepříznivého vlivu průmyslu na životní prostředí růst počtu zaměstnanců ve službách privatizace státního majetku

Proces ekonomické transformace Česka Co bylo důvodem transformace? dávná ztráta předního postavení v evropské ekonomice velký rozdíl ve vyspělosti se západním světem otevření hranic, nové možnosti Kdy byl zahájen proces transformace? v roce 1989 Co je hlavním cílem transformace? přechod od ústředně řízeného a plánovaného hospodářství k tržní ekonomice. Jaké další kroky vedly ke zlepšení ekonomiky? - Liberalizace cen , privatizace

Liberalizace cen Co znamená liberalizace cen? Jak se projevila? Co způsobuje? Ceny by měly odpovídat pravidlům trhu Projevila se v růstu cen, zejména potravin Zvýšení kvality výrobků, zvýšení konkurenceschopnosti, zdražení

Privatizace Co je privatizace? Co je mezník restitučních nároků? Jak probíhala privatizace? Jaké metody byly použity? restitucemi majetku, majetek vrácen původním vlastníkům a jejich potomkům. jako mezník restitučních nároků byl stanoven únor 1948. proces byl započat tzv. malou privatizací. Přistoupilo se i k velké privatizaci větších výrobních závodů a dalšího státního majetku. Vedle standardních metod se u nás ve velkém uplatnila tzv. kupónová privatizace Obr. 1

Problémy transformace nedoceněna úloha práva a stanovení pevných pravidel pochybných finančních operacích, v ,,tunelování“ vykrádání bank, podniků, investičních společností  růstu korupce a tedy v neoprávněném obohacování jedinců   Které oblasti nejvíce postihly? Privatizaci zemědělství, Hospodaření bank a jiných finančních ústavů, Změny ve školství, Zdravotnictví, V celém sociálním systému.

Jak se řeší? ÚKOL hledáním nových ekonomických specializací proniknout na zahraniční trhy změnou výrobní specializace závodů mění se dynamika rozvoje v různých částech země ÚKOL Jaké společnosti, podniky či firmy u nás zkrachovaly či ukončily činnost ? Které státy nejvíc investovaly u nás, v kterých odvětvích, uveď příklady ? Která část hospodářství prošla nejrychlejší změnou ? Kde jsou největší problémy s nezaměstnaností ?

Řešení a závěr Sklárny, textilky – OP Prostějov, Poldi Kladno – těžební pr. Sousední státy, asijské státy – spotřební průmysl, strojír. - auta Služby a doprava V zemědělství, průmyslu ZÁVĚR Přes všechny problémy patří Česká republika k nejúspěšnějším mezi státy, které prošly komunistickou diktaturou. Zaznamenala několik diplomatických úspěchů - byla přijata do OECD, do NATO a EU. http://cs.wikipedia.org/wiki/Ekonomika_%C4%8Ceska - ekonomika Česka http://www.czso.cz/csu/2009edicniplan.nsf/publ/3101-09-za_4__ctvrtleti_2009 - ČSÚ

Citace Obr. 1.: RIOS, Rios. wikipedia.cz [online]. [cit. 24.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Privatization_voucher_%28Czechoslovakia%29.JPG