Přednáška č. 13 – Analýza tržních selhání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Advertisements

Struktura oddílu Tržní rovnováha a tržní selhání
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Mikroekonomie I Tržní selhání
Analýza tržních selhání
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
mikroekonomická politika státu Mikroekonomie I
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
VEŘEJNÁ EKONOMIE JAKO VĚDA. SEZNAM LITERATURY.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Mikroekonomie II Tržní selhání Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Cvičení 10 – Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Využití ekonomie informací v teorii firmy.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Externality.
Mikroekonomie I Působení státu na mikroekonomické subjekty
14A. Externality Osnova přednášky
Ekonomická gramotnost
Tržní selhání.
ANALÝZA BLAHOBYTU CELÉ SPOLEČNOSTI – DŮLEŽITÁ PRO POSOUZENÍ ZÁSAHŮ VEŘEJNÉHO SEKTORU, TEDY PRO EKONOMII VEŘEJNÉHO SEKTORU.
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
3 EFEKTIVNOST TRHU.
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Dokonalá konkurence (DK)
Tržní selhání. Co znamená, když se řekne tržní selhání: Institucionální selhání, které lze připsat –charakteru jistých zdrojů nebo –selhání vlády.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Nedokonalé konkurence
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
13. Analýza tržních selhání
V. Tržní rovnováha a tržní selhání Přehled témat
Trh práce a politika zaměstnanosti
15. Ekonomie informací Osnova přednášky Rozhodování za rizika a nejistoty Asymetrická informace - úvod Nepříznivý výběr Morální hazard.
Oligopol.
6. MONOPOL.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Podstata přebytku spotřebitele
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Nedokonalá konkurence
Příčiny existence veřejného sektoru
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
4 EKONOMIE VEŘEJNÉHO SEKTORU. Základy ekonomie „neviditelná ruka“ Adama Smithe vede k tomu, že lidí tím, že sledují své vlastní zájmy na trhu, maximalizují.
Ekonomie 2 bakaláři; B_EK_2 Sedmé cvičení Veřejné statky, externality a další důvody státních zásahů Jiří Mihola 2016.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Tržní selhání 1. Úvod - příčiny tržních selhání a nástroje HP
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

Přednáška č. 13 – Analýza tržních selhání Co to je tržní selhání? Jde o jakýkoli projev neefektivního fungování trhů tržní selhání jako systémová chyba – tj. trh jako systém tenduje sám o sobě k neefektivnosti – nedokonalá konkurence tržní selhání jako morální problém – nejde o chybu systému, ale o selhání v lidském jednání – externality, veřejné statky, asymetrické informace

Systémové selhání tendence dokonale konkurenčních trhů ke koncentraci cílem firem je maximalizace zisku DoKo. je pouze teoretickou situací – předpokládá homogenitu firem na trzích v realitě jsou firmy heterogenní – např. už jen tím, že firmy mají různě schopný management na trzích přežijí jen ty nejsilnější firmy výsledkem je koncentrace v odvětvích a přeměna tržních struktur v NedoKo.

Systémové selhání NedoKo. firma je výrobně i alokačně neefektivní výrobní neefektivnost – firma nevyrábí s minimálními náklady alokační neefektivnost – firma vyrábí nižší výstup za vyšší cenu než odpovídá podmínkám DoKo. – existence DWL snaha o řešení: cenová regulace, antimonopolní politika

Selhání v lidském jednání - Externality EXTERNALITA = efekt, plynoucí z činnosti daného subjektu, a to ve prospěch (či v neprospěch) subjektu jiného negativní externalita – původce způsobuje jinému subjektu nežádoucí efekt (náklady), který ovšem původce neodstraní na své náklady pozitivní externalita – původce způsobuje jinému subjektu užitek, aniž by původci bylo za tento užitek zaplaceno

Negativní externalita u zboží s negativní externalitou dochází k produkci většího objemu než v případě zohlednění nákladů na odstranění externality jak zohlednit náklady na odstranění externality? řešení: např. zdanění spotřeby zboží způsobující negativní externalitu

Pozitivní externalita u zboží s pozitivní externalitou dochází k produkci nižšího objemu produkce než v případě kdy by bylo za externí užitek původci zaplaceno řešení: např. dotace subjektům produkujícím zboží s pozitivní externalitou

Existence veřejných statků VEŘEJNÝ STATEK = takový, který je charakteristický splněním dvou podmínek jeho spotřeba je nerivalitní – tj. pokud někdo daný statek spotřebovává, nesníží se jeho množství (např. užívání silnice) nevyloučitelnost ze spotřeby – všechny neplatící spotřebitele nelze, nebo je velmi nákladné, vyloučit ze spotřeby (např.užívání MHD) POZOR! veřejný statek ≠ veřejně poskytovaný statek

Veřejný statek a neefektivnost trh zpravidla není sám o sobě schopen zajistit efektivní produkci veřejných statků bude-li na trhu ponechána např. výstavba silnic, pravděpodobně se neuskuteční, protože: spotřebitelé budou chtít silnici využívat, ale téměř nikdo za ni nebude ochoten zaplatit, popř. jen relativně malou částku (problém černého pasažéra) řešení: veřejné statky zpravidla poskytují vlády, které disponují příslušnými nástroji (vybírání daní a vymáhání placení daní)

Asymterické informace Vztah principal-agent (nájemce-zmocněnec) Nepříznivý výběr

Principal – agent principal deleguje část svých rozhodovacích pravomocí na svého zástupce (agenta) agent je zpravidla lépe informovaný než principal, takže: agent zvyšuje svůj užitek na úkor principala např.: akcionáři (principals) delegují svou rozhodovací pravomoc na management (agents) při správě a řízení akciové společnosti management má lepší informace než akcionáři, a tak může zvyšovat svůj užitek na úkor vlastníků (akcionářů)

Nepříznivý výběr díky nedokonalé informovanosti mohou spotřebitelé nakupovat nekvalitní zboží byla-li by informovanost dokonalá, spotřebitelé by nakupovali pouze zboží kvalitní firmy produkující nekvalitní zboží by trh dokázal eliminovat např.: nákup automobilu v autobazaru – autobazar je lépe informován o stavu vozidla než kupující – prodá i nekvalitní vůz

Řešení tržních selhání věc názoru část ekonomů (a politiků) volá po státních zásazích do trhu – intervencionistické proudy ekonomického myšlení část ekonomů (a politiků) chce přesto nechat volně působit trh – argument: státními zásahy nelze zvýšit celospolečenský užitek, pouze ho redistribuovat – např. Rakouská škola (Rothbard)

Coaseho teorém důraz na vymáhání vlastnických práv Coaseho teorém: při nulových transakčních nákladech je nejefektivnějším řešením vymáhat svá vlastnická práva tj. zajistit, aby např. původce negativní externality tuto odstranil na své náklady, nebo: aby příjemce užitku z pozitivní externality za tento užitek platil tomu, kdo mu jej způsobil pokud transakční náklady nenulové, je efektivnější selhání trhu řešit na celospolečenské úrovni