Postoje k etnickým a národnostním menšinám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Štrasburský rozsudek „D.H. a ostatní proti ČR“ – 2 roky poté
RASISMUS Zuzana Dvořáková.
Petr Krčál Katedra politologie a mezinárodních vztahů FF ZČU
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Multikulturní vzdělávání v rámci NNO
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Příležitost dělá(t) zaměstnance
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
 VY_32_INOVACE_16_19  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Sociální mobilita Definice sociální mobility Typy sociální mobility
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Rasismus.
Národnostní menšiny a etnika
Příčiny sociálního vyloučení
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Ekonomické dělení států světa
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Problémy menšinových skupin I
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
RASISMUS.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Vazby mezi politickými postoji a politické znalosti Lukáš Linek, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Sociální patologie SCPT SCPA
Národ, národní identita a národní hrdost v Evropě
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Institucionální a politická dimenze sociálního vyloučení.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Interkulturní psychologie
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
Ideologie a ekonomické myšlení. Ideologie ideologie = soustava ideí, názorů a teorií Ideologie je propracovaná soustava názorů, postojů, hodnot a idejí.
Chudoba jako sociální problém
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Práva národnostních etnických menšin. Slovníček pojmů Příslušník=člen nějaké skupiny /přísluší k ní/ Formulovat=vyjádřit, zpracovat Národ=společenství.
Etnografie a národnostní politika ČLR
Současné struktury společnosti Kritérium Typ struktury Charakteristika skupiny majetek/ třídní struktura třída výrobní prostředky zaměstnání.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Národ, etnikum, multikulturní společnost aneb jak se v tom všem vyznat?
Vždy jsem pohrdal línými bílými lidmi. Teď už můžu mluvit i o líných černých lidech. Jste chudí, protože jste nedodělali školu, berete drogy, máte tři.
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
CELOU PREZENTACI I PDF PODOBU NALEZNETE NA
Vliv bezdětnosti na osamělost seniorů v Evropě V mikro a makro souvislostech Nela Patschová Masarykova univerzita
Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR Tisková konference.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
MENŠINY, ETNICITA, RASA.
Digitální učební materiál
7lOSnQ
SOCIÁLNÍ VYLOUČENÍ/EXKLUZE
Tolerance k národnostním menšinám
Ekonomická dimenze sociálního vyloučení
Porušování lidských práv
Sociální inkluze
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
POJMY EXKLUZE, INKLUZE, KOHEZE
Vyloučení v oblasti bydlení – bezdomovectví a nízká kvalita bydlení
Škola základ občanského života
Předsudky a stereotypy
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Postoje k etnickým a národnostním menšinám

Rasy, národy a etnika produktem sociální konstrukce V sociálních vztazích se ale tyto kategorie chovají jako objektivně daná skutečnost Problém, když z této kategorizace vyplývá znevýhodnění

Sociální exkluze - mechanismus, jenž odděluje jedince i celé skupiny od (hmotných i nehmotných) zdrojů a jejich distribuce či redistribuce. Jedná se o zdroje potřebné pro participaci na aktivitě společnosti jako celku a vyloučení z podílu na nich vede k chudobě a sociální či kulturní izolaci (např. Mareš 2003: 15). Symbolická sociální exkluze vyjadřuje „marginalizaci a stigmatizaci některých sociálních skupin veřejností (to jest většinovou společností), avšak ne v rovině aktivního a skutečného vylučování, nýbrž vylučování verbálního, to je skrze vyjadřovaní různé míry odmítání a odporu“ (Rabušic 2000: 67-85).

FORMY RASISMU (Kleinpenning a Hagendoorn 1993) Nerasismus Odmítavý rasismus Etnocentrismus Symbolický rasismus Biologický rasismus Povaha Rozdíly v lidských schopnostech jsou naučené Rozdíly mezi skupinami jsou vrozené nadřazenost Žádné nadřazené rasy Kulturní nadřazenost etnické skupiny Biologická nadřazenost etnické skupiny hrozba Nečlenové naší skupiny nejsou hrozbou ale spíš obohacením Kontakt s nečleny je ohrožující/ sociálním problémem Nečleni představují kulturní hrozbu /sociální problém Etnické skupiny jsou biologickou hrozbou/ rasovým problémem práva Rovná práva Žádná práva na rovnost /podřízenost Práva rovnosti ale ne víc než si zaslouží Nečlenové nemají žádná práva uspořádání Nečlenové mohou žít podle své vlastní kultury Nečlenové se musí přizpůsobit členům Nečlenové se mohou chovat jak chtějí v rámci omezení Nečlenové se nemohou přizpůsobit, musí být vyloučeni Segregace Žádné kulturní nebo fyzické rozdělování mezi skupinami Odstup k nečlenům Kulturní oddělení mezi skupinami Fyzická segregace ras Ideální společnost Pluralismus jako ideál společnosti Členská kultura by měla být dominantní a přijatá nečleny Homogenní společnost jedné rasy

Guttmanova škála?

Vysvětlení postojů k politikám týkajících se menšin v Německu (Clark a Jerome 1997)

Teorie: Ekonomický sebe-zájem Tradiční rasismus Symbolický rasismus

Výsledky Západní Německo : - Ekonomické vysvětlení žádný vliv Neplatí teze „symbolického“ rasismu Opozici k politikám výhodným pro menšiny nejvíce vysvětluje tradiční rasismus Východní Německo - Ekonomické vysvětlení slabé Účinným predikátorem „symbolický“ rasismus

Postoje k etnickým a národnostním menšinám a vliv kontextu (Oliver a Mendelberg 2000) Kontext jako zásadní determinanta v sociálně vědním výzkumu Robinsonův efekt Dominantní teorie – hypotéza mocenské hrozby (power threat)

Problém Přehlíží sociálně-ekonomickou situaci Pracuje na příliš velkých oblastech

Výsledky Míra předsudků v lokalitách nesouvisí s podílem černochů ale s vzdělanostní úrovní Vliv lokální socio-ekonomické situace na rasové předsudky se nemění s podílem černochů

Co tedy vysvětluje větší rasismus u bílých žijících v málo vzdělaných oblastech? reakce na stresující podmínky, výsledkem obecného nepřátelství (v těchto oblastech víc autoritářství a antisemitismu). vzdělání v oblasti zachycuje sociální normy – bydlí tu míň vzdělaní, rasově konzervativní a to dělá rasismus více akceptovatelným.

Díky za pozornost a Veselé Vánoce !