neDokonalá konkurence Mikroekonomie i

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Cvičení 14 – Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Mikroekonomie I Cvičení 8 – Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍ PROSTŘEDÍ
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 7 – Náklady, příjmy a zisk
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Mikroekonomie I Cvičení 10 – Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy Mikroekonomie i
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
DOKONALÁ KONKURENCE.
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Teorie rozdělování a její kontexty
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Nedokonalé konkurence
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Oligopol.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
Monopolistická konkurence
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Nedokonalá konkurence
Monopolistická konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Předpoklady dokonalé konkurence
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Transkript prezentace:

neDokonalá konkurence Mikroekonomie i Ing. Veronika Mazalová, Ph.D.

Otázky na cvičení 6. přednáška – Nedokonalá konkurence Nedokonalá konkurence, její rovnováha, příjmy Monopol charakteristika, předpoklady – příčiny vzniku, rovnováha a neefektivnost, regulace, srovnání efektivnosti DK a monopolu (grafické znázornění) Oligopol charakteristika, typy oligopolu, smluvní oligopol a oligopol s dominantní firmou (grafické znázornění) Monopolistická konkurence Charakteristika, předpoklady, krátké a dlouhé období, (grafické znázornění)

MIEK1 – Cvičení 6 Co z následujícího je možným zdrojem vzniku nedokonale konkurenčních trhů? AC firmy začínají růst až za křivkou tržní poptávky existují legální bariéry vstupu do odvětví postřehnutelná diferenciace produktu ochrana před zahraniční konkurencí stanovením limitů dovozu zboží vše výše uvedené

MIEK1 – Cvičení 6 Co z následujícího je možným zdrojem vzniku nedokonale konkurenčních trhů? AC firmy začínají růst až za křivkou tržní poptávky existují legální bariéry vstupu do odvětví postřehnutelná diferenciace produktu ochrana před zahraniční konkurencí stanovením limitů dovozu zboží vše výše uvedené

MIEK1 – Cvičení 6 Co z následujícího nepatří mezi překážky konkurence? patenty diferenciace produktu volný výstup z odvětví cla a kvóty koncese udělované vládou

MIEK1 – Cvičení 6 Co z následujícího nepatří mezi překážky konkurence? patenty diferenciace produktu volný výstup z odvětví cla a kvóty koncese udělované vládou

MIEK1 – Cvičení 6 Kritérium volby rovnovážného outputu podle rovnosti MC a MR platí: pouze v podmínkách dokonalé konkurence pouze v podmínkách konkurence nedokonalé vždy, pro jakoukoli firmu vždy, pokud daná firma maximalizuje zisk pouze v případě monopolu

MIEK1 – Cvičení 6 Kritérium volby rovnovážného outputu podle rovnosti MC a MR platí: pouze v podmínkách dokonalé konkurence pouze v podmínkách konkurence nedokonalé vždy, pro jakoukoli firmu vždy, pokud daná firma maximalizuje zisk pouze v případě monopolu

MIEK1 – Cvičení 6 Pro rovnovážnou úroveň outputu u monopolitní firmy, která maximalizuje zisk, platí, že: MC musí být větší než P MC = P MC jsou menší než P součet MC a MR musí být roven P žádná z nabídek není správná

MIEK1 – Cvičení 6 Pro rovnovážnou úroveň outputu u monopolitní firmy, která maximalizuje zisk, platí, že: MC musí být větší než P MC = P MC jsou menší než P součet MC a MR musí být roven P žádná z nabídek není správná

MIEK1 – Cvičení 6 Poptávková křivka po produkci monopolu je dolů skloněná, protože: poptávka je cenově neelastická monopolista prodává jen několika velkým zákazníkům spotřebitelé preferují pouze tuto produkci poptávková křivka monopolisty je totožná s tržní poptávkovou křivkou (a ta je klesající) nic z uvedeného zápornou směrnici individuální křivky poptávky nevysvětluje

MIEK1 – Cvičení 6 Poptávková křivka po produkci monopolu je dolů skloněná, protože: poptávka je cenově neelastická monopolista prodává jen několika velkým zákazníkům spotřebitelé preferují pouze tuto produkci poptávková křivka monopolisty je totožná s tržní poptávkovou křivkou (a ta je klesající) nic z uvedeného zápornou směrnici individuální křivky poptávky nevysvětluje

MIEK1 – Cvičení 6 Jestliže si monopolista přeje prodat čtyři jednotky, mezní příjem čtvrté jednotky bude: větší než mezní příjem ze třetí jednotky menší než cena nezbytná k prodeji čtyř jednotek větší než TR získaný prodejem čtyř jednotek rovný souřadnici bodu na poptávkové křivce odpovídajícímu prodeji právě čtyř jednotek žádná z nabídek není správná

MIEK1 – Cvičení 6 Jestliže si monopolista přeje prodat čtyři jednotky, mezní příjem čtvrté jednotky bude: větší než mezní příjem ze třetí jednotky menší než cena nezbytná k prodeji čtyř jednotek větší než TR získaný prodejem čtyř jednotek rovný souřadnici bodu na poptávkové křivce odpovídajícímu prodeji právě čtyř jednotek žádná z nabídek není správná

MIEK1 – Cvičení 6 Doplňte následující tvrzení Rozhodování monopolní firmy o velikosti rovnovážného outputu a o rovnovážné ceně neovlivňují pouze mezní náklady, ale důležitou roli hraje i _________. V případě různých poptávkových křivek může monopol nabízet _______objem výstupu za ______ cenu nebo různý objem _______ za _______ cenu. Proto v případě monopolu _____ jednoznačně konstruovat ___________křivku této firmy (resp. odvětví). f) Monopol (který maximalizuje zisk) volí rovnovážný objem produkce pomocí průsečíku ____ a ____, pro tento objem produkce pak rovnovážnou cenu odečte z __________ křivky (přitom platí, že cena je vyšší než ____). poptávka stejný různou výstupu stejnou nelze nabídkovou MR MC poptávkové MC

MIEK1 – Cvičení 6 Proč je typ konkurence, který je nejbližší podmínkám konkurence dokonalé, označován jako tzv. monopolní konkurence, když monopol vlastně představuje protipól zmíněné dokonalé konkurence? monopolní konkurence proto, že v sobě obsahuje znaky dokonalé konkurence i monopolu monopolní konkurence proto, že tento typ vzniká z monopolu tím, že po odstranění bariér konkurence vstoupí do odvětví ještě jedna firma a tyto dvě firmy v odvětví si navzájem konkurují monopolní konkurence proto, že ke stanovení monopolní síly používáme stejné metody jako v případě monopolu monopolní konkurence proto, že na trhu existuje monopolní postavení poptávky a monopolní postavení nabídky (firmy) žádná z uvedených nabídek pojem monopolní konkurence nevysvětluje

MIEK1 – Cvičení 6 Proč je typ konkurence, který je nejbližší podmínkám konkurence dokonalé, označován jako tzv. monopolní konkurence, když monopol vlastně představuje protipól zmíněné dokonalé konkurence? monopolní konkurence proto, že v sobě obsahuje znaky dokonalé konkurence i monopolu monopolní konkurence proto, že tento typ vzniká z monopolu tím, že po odstranění bariér konkurence vstoupí do odvětví ještě jedna firma a tyto dvě firmy v odvětví si navzájem konkurují monopolní konkurence proto, že ke stanovení monopolní síly používáme stejné metody jako v případě monopolu monopolní konkurence proto, že na trhu existuje monopolní postavení poptávky a monopolní postavení nabídky (firmy) žádná z uvedených nabídek pojem monopolní konkurence nevysvětluje

MIEK1 – Cvičení 6 Oligopol jako jedna z forem nedokonalé konkurence je charakterizován: množstvím malých firem, homogenností produktu, snadným vstupem na trh množstvím malých firem, diferencovaností produktu, snadným vstupem do odvětví existencí několika málo firem, diferencovaností nebo homogenitou produkce, částečnou bariérou vstupu existencí jedné firmy, specifickým produktem, uzavřeností vstupu na trh žádná varianta není správná

MIEK1 – Cvičení 6 Oligopol jako jedna z forem nedokonalé konkurence je charakterizován: množstvím malých firem, homogenností produktu, snadným vstupem na trh množstvím malých firem, diferencovaností produktu, snadným vstupem do odvětví existencí několika málo firem, diferencovaností nebo homogenitou produkce, částečnou bariérou vstupu existencí jedné firmy, specifickým produktem, uzavřeností vstupu na trh žádná varianta není správná

MIEK1 – Cvičení 6 Dlouhodobá rovnováha monopolní konkurence se ustálí v bodě, kde: křivka MC protíná křivku poptávky křivka tržní poptávky je tečnou křivky AC křivka individuální poptávky je tečnou křivky AC minimum křivky AC protíná křivku MR křivka individuální poptávky je tečnou křivky MC

MIEK1 – Cvičení 6 Dlouhodobá rovnováha monopolní konkurence se ustálí v bodě, kde: křivka MC protíná křivku poptávky křivka tržní poptávky je tečnou křivky AC křivka individuální poptávky je tečnou křivky AC minimum křivky AC protíná křivku MR křivka individuální poptávky je tečnou křivky MC

MIEK1 – Cvičení 6 Důležitým znakem monopolní konkurence je, že dlouhodobý rovnovážný výstup firmy se nachází na úrovni výstupu: na kterém cena převyšuje AC nižším než výstup, při němž jsou AC minimální nižším než výstup, při němž MC = MR nižším než výstup, při němž AC = AR nic z uvedeného neplatí

MIEK1 – Cvičení 6 Důležitým znakem monopolní konkurence je, že dlouhodobý rovnovážný výstup firmy se nachází na úrovni výstupu: na kterém cena převyšuje AC nižším než výstup, při němž jsou AC minimální nižším než výstup, při němž MC = MR nižším než výstup, při němž AC = AR nic z uvedeného neplatí

MIEK1 – Cvičení 6 V případě oligopolu jsou bariéry vstupu do odvětví: nulové (vstup je tedy zcela volný) nepřekonatelné (vstup je tedy zcela uzavřený) bariéry sice existují, ale vstup není zcela vyloučený menší než v situaci monopolní konkurence stejné jako v situaci dokonalé konkurence

MIEK1 – Cvičení 6 V případě oligopolu jsou bariéry vstupu do odvětví: nulové (vstup je tedy zcela volný) nepřekonatelné (vstup je tedy zcela uzavřený) bariéry sice existují, ale vstup není zcela vyloučený menší než v situaci monopolní konkurence stejné jako v situaci dokonalé konkurence

MIEK1 – Cvičení 6 Doplňte následující tvrzení: a) Monopolní konkurence je forma ___________ konkurence. Odvětví se skládá z ______ firem, z nichž každá prodává ______________ produkt. Výrobky jsou _________ (ale ne dokonalé) - obecně sloužící stejnému účelu. Zároveň v tomto odvětví uvažujeme relativně ______ vstup do odvětví. b) Krátkodobě může monopolně konkurenční firma realizovat _______ či ________ čistý ekonomický zisk. V dlouhém období přizpůsobí firma úroveň svého výstupu tak, že křivka individuální poptávky je ________ křivky AC (přesněji LAC). Na této úrovni výstupu se cena rovná __________ - všechny firmy v odvětví pak realizují pouze ________ zisk. nedokonalé mnoha diferencovaný substituty volný kladný záporný tečnou AC (LAC) normální

MIEK1 – Cvičení 6 Doplňte následující tvrzení: c) Nezbytnou podmínkou vytváření dlouhodobé rovnováhy monopolně konkurenční firmy a odvětví je existence ________ vstupu do ________ . Určité bariéry sice existovat mohou (např. náklady na reklamu či marketingovou strategii), ale jsou relativně snadno ____________ . Mechanismus "přelévání kapitálu" zde působící je obdobou mechanismu v __________ konkurenci (zde však působí pouze jako tendence). volného odvětví překonatelné dokonalé

MIEK1 – Cvičení 6 Doplňte následující tvrzení: d) Sdružení výrobců v daném odvětví, jehož úkolem je maximalizace společných zisků, omezování a vylučování konkurence pomocí rozdělení (rajonizace) trhu, nekalé kooperace v cenové tvorbě, stanovením výrobních kvót či používáním jiných antikonkurenčních praktik se nazývá _________ oligopol (resp. ______ ). Jako celek svým chováním připomíná situaci úplného _________ . e) V podmínkách oligopolní tržní struktury _______ firem (několik ____________ výrobců) vyrábí ___________ či ___________ produkt při existujících _________ konkurence. Důležitým rysem oligopolu je vzájemná ________ rozhodování firem (rozhodnutí jedné firmy ovlivňuje rozhodování ostatních firem na trhu). smluvní kartel monopolu několik homogenní heterogenní rozhodujících bariérách závislost

Příklad 1 Poptávková křivka po měsíční produkci monopolního výrobce hodin je dána rovnicí: Q=10 000 – 100P. Jestliže MC výroby hodin jsou konstantní a rovny 10 dolarům, kolik hodin vyrobí výrobce maximalizující zisk za měsíc a za jakou cenu je prodá? Jaká by byla produkce a cena hodin, kdyby byly prodávány na dokonale konkurenčním trhu? Zlaté pravidlo maximalizace zisku: MR = MC MC známe, MR musíme dopočítat Q = 10 000 – 100P……….P = 100 – 1/100Q TR = P * Q TR = (100 – 1/100Q) * Q = 100Q – 1/100Q2 MR = derivace TR = 100 – 2/100Q MR = MC 100 – 2/100Q = 10 Q = 4 500 ks P = 100 – 1/100Q = 100 – 1/100*4500 = 55 Kč/ks DK: P=MR=MC=10 P=10 Kč Q=10 000 – 100*10 = 9 000 ks Monopol vede k nižšímu vyráběnému množství a vyšší ceně než DK.

Příklad 2 Monopolista se snaží maximalizovat svůj celkový zisk. Může prodat 10 jednotek produkce po 15 Kč nebo 11 jednotek po 14 Kč. Vypočtěte mezní příjem jedenácté prodané jednotky. Řešte stejnou situaci pro cenu 6 jednotek po 10 Kč a cenu 7 jednotek po 9 Kč. Jaký je mezní příjem sedmé prodané jednotky. MR (11) = TR (11) – TR (10) MR (11) = 14*11 – 15*10 = 4 Kč MR (7) = 7*9 – 6*10 = 3 Kč

Příklad 3 Monopolní výrobce má MC=AC=5 Kč. Křivka tržní poptávky je dána vztahem: Q=53-P. Určete: objem produkce a cenu, při níž monopol maximalizuje celkový čistý ekonomický zisk, objem produkce a cenu dokonalé konkurence, přebytek spotřebitele v monopolní situaci (grafické vyjádření). TR = P * Q = (53 – Q) * Q = 53Q – Q2 MR = derivace TC = 53 – 2Q MR = MC 53 – 2Q = 5 Q = 24 ks P = 53 – 24 = 29 Kč b) P = MC …. P = 5 Kč Q = 48 Kč c) Přebytek spotřebitele – rozdíl, mezi částkou je spotřebitel ochoten zaplatit za dané množství daného statku a částkou, kterou společně zaplatí při tržní ceně.

Příklad 4 Křivka tržní poptávky je dána vztahem P=-2Q+40, část tržní poptávky, která připadá dominantní firmě, lze vyjádřit jako p=-q+20. Výše nákladů dominantní firmy: AC=MC=4. Všechny firmy v odvětví maximalizují celkový zisk. Vypočtěte: objem produkce nabízený dominantní firmou, cenu, za kterou prodává dominantní firma, objem produkce, který bude nabízet „konkurenční lem“ , cenu, za kterou budou prodávat malé firmy. Oligopol s dominantní firmou – jedná firma zaujímá na trhu svým podílem dominantní pozici a je obklopena skupinou menších výrobců (konkurenční lem). Nakreslit graf TR = P*Q = -q2 + 20q MR = -2q + 20 MR = MC -2q+20 = 4 q = 8 b) p = -q + 20 = -8 + 20 = 12 Kč c) Konkurenční lem – soubor malých firem, které se chovají jako dokonalá konkurence, tzn. přijímají cenu stanovenou dominantní firmou. Qodvětví = qDF + qlemu Qodvětví = ? qDF = 8 P = -2Q+40…….Q=20-P/2……Q(odvětví) = 20-12/2 = 14 Q(lemu) = 14-8=6 d) P = 12 Kč, přijímají cenu od DF

Příklad 5 Předpokládejte, že v monopolisticky konkurenčním odvětví vyrábějícím nealkoholické nápoje nemá místo reklama. Dále uvažujte, že toto odvětví se běžně nachází v rovnováze. Zakreslete křivky AC, MC, MR a poptávkovou křivku po produkci typické firmy. Ukažte, že firma v odvětví může zavedením reklamy dosáhnout vyššího než normálního zisku. Proč budou ekonomické zisky dočasné. Zavedením reklamy se může poptávková křivka posunout nahoru doprava. Reklama však zvýší i náklady. Pokud je ovšem reklama úspěšná, firma může v krátkém období dosáhnout ekonomického zisku. Zisky jsou dočasné, v dlouhém období začnou reklamní kampaně provádět i ostatní firmy a naše firma už nebude dosahovat ekonomického zisku. graf

Děkuji Vám za pozornost Ing. Veronika Mazalová, Ph.D.