Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Ústav pedagogických věd FF MU
Úvod do umělé inteligence
Metodologie historického výzkumu volného času
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
Sociologie pro ekonomy (BKV_SOPE)
Média a reprezentace reality
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ VII. přednáška
Média a reprezentace reality
Sociální konstrukce životního prostředí a kulturní krajiny Katedra geografie Fakulty pedagogické Technické univerzity v Liberci Tomáš HENDRYCH.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Max Weber. Život – 1920 německý sociolog a ekonom absolvent práv na Heidelbergské univerzitě 1886 – profesor ekonomie v Heidelbergu 1904 – nervové.
1.1. Empirické a teoretické přístupy k veřejnému mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Zážitky a my PhDr. Iva Štětovská, Ph.D.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Husserlova teorie přirozeného světa
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Kultura Občanský a společenskovědní základ Autor: Mgr. Pavel Semerák
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Interpretativní sociologie
Filozofie 20. století - Fenomenologie
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Diskurzivní analýza v sociologii
Husserl.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
August Comte Émile Durkheim Max Weber
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Sociologie ?.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
Metodologické orientace
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
3. téma: Kultura
KULTURA kognitivní prvky normativní prvky jazyk materiální prvky.
Úvod do sociologie Eva Šlesingerová SOC701. Organizační záležitosti  Podmínky pro získání kreditů  Průběžná práce  Závěrečná zkouška  Kontakty.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
2. téma: Vznik a základní přístupy sociologie
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Drnková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
SOCIOLOGIE 20. STOLETÍ. 20. století a sociologie  Snaha o syntézu teorie a empirie  Institucionalizace výuky a výzkumu  Dominují USA  Multidisciplinarita.
SOCIOLOGIE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
KLASICKÁ SOCIOLOGIE 19. STOLETÍ
Klasická sociologie (Max Weber)
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Václav Bělohradský * Praha.
Sociologie pro SPP/SPR
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Úvod do kvalitativního výzkumu
Psychologie učení.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociální interakce a sociální vztahy
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
KLASICKÁ SOCIOLOGIE 19. STOLETÍ
Transkript prezentace:

Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu

Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu německý idealismus – Geistwissenschaft „věda o duchu“, společnost jako kultura, kulturní významy jednání, M.Weber americký pragmatismus – primární neurčitost světa, člověk jako tvůrce řádu, interakční vytváření významu, sociální definice situace, W.James, W.I.Thomas, G.H.Mead fenomenologie sociálního života – samozřejmost reality každodenního života, přirozený postoj, biografická situace, intersubjektivita, A.Schütz etnometodologie – normalita jako interakční výkon a morální závazek, H.Garfinkel, H.Sacks sociální konstruktivismus = 1+2+3, P.Berger, T.Luckmann

Německý idealismus a rozumějící sociologie spor o metodu – K.Menger vs. W.Dilthey, věda o duchu (Geistwissenschaft), společnost jako kultura porozumění jako metoda vědy o kultuře – přístup ke subjektivně prožívaným kulturním významům, druhy vědeckého porozumění sociální jednání a metodologický individualismus, ideální typ objektivita vědy o kultuře

Pragmatismus a symbolický interakcionismus Ch.Pierce, W.James, J.Dewey a G.H.Mead primární neurčitost světa, nutnost neustálého vytváření řádu člověkem status věci je určen jeho symbolizací a v interakci, sociální definice situace překonání duality (poznávajícícho) subjektu a (poznávaného) objektu; „holá fakta“ jako komplikovaná abstrakta

Pragmatismus a symbolický interakcionismus Ch.Pierce, W.James, J.Dewey a G.H.Mead primární neurčitost světa, nutnost neustálého vytváření řádu člověkem status věci je určen jeho symbolizací a v interakci, sociální definice situace překonání duality (poznávajícícho) subjektu a (poznávaného) objektu; „holá fakta“ jako komplikovaná abstrakta

Fenomenologie sociálního života A.Schütz – vycházel z Webera, Husserla i pragmatismu realita každodenního života, přirozený postoj, intersubjektivita (sdílení s jinými subjekty) biografická situace, typizace

Fenomenologie sociálního života A.Schütz – vycházel z Webera, Husserla i pragmatismu realita každodenního života, přirozený postoj, intersubjektivita (sdílení s jinými subjekty) biografická situace, typizace

Etnometodologie normalita jako interakční výkon a morální závazek konverzace jako sociální interakce par excellence H.Garfinkel, H.Sacks

Sociální konstruktivismus vyplývá ze spojení rozumějící sociologie, pragmatismu a fenomenologického přístupu (lidé žijí v kulturním světě, který spolu vytvářejí svým jednáním a tento svět chápou jako přirozený a daný) P.Berger a T.Luckmann: Sociální konstrukce reality různé druhy konstruktivismu – podle „síly“ či radikálnosti