15.1 CELÁ ČÍSLA Večer ukazoval teploměr +5 °C a ráno -1 °C. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 15.1 CELÁ ČÍSLA Večer ukazoval teploměr +5 °C a ráno -1 °C. Nejhlubší místo v Tichém oceánu je Mariánský příkop -11 034m pod mořem. V některých hlavních městech Evropy byla naměřena tato teplota: Praha -2°C Madrid +6°C Londýn -4°C Řím +12°C Oslo -8°C Atény +7°C Berlín -3°C Najdeš tyto teploty na teploměru? Autor: Mgr. Yveta Hercogová
Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 15.2 NOVÉ TERMÍNY A NÁZVY Číselná osa – celá čísla znázorňujeme na číselné ose. Absolutní hodnota – vzdálenost obrazu čísla od obrazu 0 na číselné ose, je to vždy číslo kladné nebo nula. I-3I = 3 absolutní hodnota čísla -3 je 3 I4I = 4 absolutní hodnota čísla 4 je 4 I0I = 0 absolutní hodnota čísla 0 je 0 Čísla opačná – dvě různá čísla, která mají stejnou absolutní hodnotu. opačné číslo k číslu -3 je 3 opačné číslo k číslu 7 je -7
Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 15.3 CO SI ŘEKNEME NOVÉHO? * Porovnávání celých čísel * Sčítání, odčítání -6 + 9 = -5 -7 = 9 – 15 = 7 + (-6) = * Násobení -6 . (-8) = 7 . (-6) = -9 . 4 = * Dělení 3 : (-1) = -25 : (-5) = -18 : 2 =
15.4 PROCVIČENÍ A PŘÍKLADY . - = + - . + = - + . + = + + . - = - Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 15.4 PROCVIČENÍ A PŘÍKLADY Sčítání 5+ 3 = 8 obě čísla jsou kladná -5 + 3 = -2 jedno číslo je kladné, druhé záporné -5 + (-3) = -8 obě čísla jsou záporná -5 + 0 = -5 číslo celé plus nula Odčítání - platí znaménkové pravidlo: * pokud je před závorkou + znaménka v závorce se nemění * pokud je před závorkou - znaménka se změní na opačná Násobení Dělení . - = + - . + = - + . + = + + . - = - + : + = + + : - = - : - = + - : + = -
x - 15 . (-3) - 5 : x 15.5 PROCVIČENÍ A PŘÍKLADY -25 + ( -16 ) Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 15.5 PROCVIČENÍ A PŘÍKLADY -25 + ( -16 ) - ( +12 ) - ( -10 ) x x - 15 . (-3) - 5 : x
. 2 -24 : (-5) x y . (+6) 15.6 PRO ŠIKOVNÉ Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 15.6 PRO ŠIKOVNÉ -24 . 2 x . (+6) y : (-5)
Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Mathematics 15.7 CLIL – The temperature Write the temperature to the chart for each day and then note the temperature to the graph. Graph Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sunday
15.8 TEST Nejmenší trojciferné záporné číslo je: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 15.8 TEST Nejmenší trojciferné záporné číslo je: a/. -999 b/. -10 c/. -5 d/. 0 Pro která čísla platí, že jsou větší než -2 a menší než 3? a/. 0, 1, -1, 2 b/. -1, 0, 1, 2 c/. -2, 2, 0, 1 d/. 0, 1, -1, 3 Pokud násobíme dvě záporná celá čísla, výsledek je vždy: a/. 0 b/. záporný c/. kladný d/. stejný Které číslo -100 a +1 je větší? a/. +1 b/. jsou stejná c/. -100 d/. Žádné Ráno teploměr ukazoval -7°C, pak teplota stoupla o 4°C, pak opět stoupla o 9°C, klesla o 2°C, stoupla o 3°C, klesla o 6°C a nakonec opět klesla o 5°C. Jaká je konečná teplota? a/. 20°C b/. 100°C c/. -8°C d/. -4°C Odpověď 1. a 2. b 3. c 4. a 5. d
Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 15.9 ZDROJ Šarounová, A: Matematika II pro 6. ročník ZŠ, Prometheus Šarounová, A: Matematika I pro 7. ročník ZŠ, Prometheus http://rvp.cz/ Obrázky Google
15.10 ANOTACE Autor Mgr. Yveta Hercogová Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 15.10 ANOTACE Autor Mgr. Yveta Hercogová Období 07 – 12/2011 Ročník 7. ročník Klíčová slova Celá čísla, číselná osa, absolutní hodnota Anotace Prezentace popisuje pojem celé číslo a početní operace s celými čísly.