Matematika a její aplikace Odčítání celých čísel VY_42_INOVACE_32 Sada 3 Racionální čísla, početní operace v oboru racionálních čísel Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval: Alena Jůzková, Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Předmět: matematika Ročník: 7. Využití materiálu: Odčítání celých čísel Forma výuky: výklad učitele Pomůcky: počítač, dataprojektor, sešity Učivo: Odčítání celých čísel Metodický postup: 3. Snímek – ilustrace principu odčítání celých čísel na teploměru 4. Snímek – komentář učitele, diskuze se žáky 5. Snímek – vysvětlení odčítání celých čísel 6. Snímek – procvičení, kontrola na klikání myši Společné shrnutí
Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/ Na teploměru je vyznačeno 25°C. 2. Teplota klesla o 40°C. Jaká teplota bude nyní na teploměru? 25°C – 40°C = -15°C
Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/ Na vlastní oči jsme se na teploměru přesvědčili, že 25°C -40°C = -15°C. Odpověď čeká na následujícím snímku Umíš vysvětlit, jak je to možné? Jak jsme to ale spočítali matematicky?
Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/ Odčítání celých čísel Odečíst číslo znamená přičíst číslo k němu opačné = Např.: -6 - (-7) = = (-24) = (-6) =-4 + (+5) = = 16 +(-19) = = Pravidla - znaménka:
Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/ Vrátíme-li se tedy k původnímu příkladu, můžeme matematicky zapsat: 1. Vypočítej samostatně do sešitu: -8 - (-7) = 10 – (+ 8) = -7 - (+19) = -23 – ( -18) = -4 – (+3) – (-7) = -9 – (-6) – (-5) = -8 + (+7) = (-8) = 10 – 8 = (-19) = -7 – 19 = (+18) = = (-3) + (+7) = = (+6) + (+5) = = 2
Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/ Citace: