Vypracovali:Petr Veselý, Dominik Bauchner

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Z obnovitelných zdrojů
Advertisements

Dvoudobý zážehový motor
Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Organický Rankinův cyklus
Klimatizační zařízení
ZDROJE TEPLA - KOTELNY PŘEDNÁŠKA Č. 11.
Tato prezentace byla vytvořena
Spalovací motory – termodynamika objemového stroje
Parní stroj.
Spalovací motory zážehové
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
Konstrukce, princip funkce a základní charakteristiky hydromotorů
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Otázka č.17 a) Klikové mechanismy.
Jirka, Marek, Vašek, Honza
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Ing. Jiří Štochl, technický ředitel, TEDOM-VKS s.r.o
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Nízkoteplotní Stirlingův motor
Spalovací motory vznětové
PÍSTOVÉ SPALOVACÍ MOTORY
Spalovací motory.
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Tepelné motory.
Tepelné motory. Tepelné motory Parní stroj Vaří-li se voda v hrnci s poklicí, pára poklici nadzvedá koná práci Parní stroj přeměňuje teplo.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Tepelné stroje -motory
MODEL STIRLINGOVA MOTORU
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Pístové spalovací motory
Obnovitelné zdroje energie (OZE)
Fyzika 8.ročník ZŠ Spalovací motory Creation IP&RK.
James Watt * Greenock Handswort.
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Čtyřdobý zážehový motor
Čtyřdobý motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 2.Carnotův cyklus 2.Carnotův.
Autor:Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast:Termika Téma:Kruhový děj Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec.
Tepelné motory.
PARNÍ TURBÍNA Barbora Čomová, Milan Večeřa, Veronika Nováková, Vojtěch Rezek, Adam Kostrhun.
Hybridní káry Slovem "hybridní" se rozumí kombinace několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku.
Magnetohydrodynamika
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Spalovací Turbína.
Petr Bouř, Lukáš Jandík, Matěj Šebek
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Tepelné motory Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Chlazení motorů Střední odborná škola Otrokovice
Vodík palivo budoucnosti
Petr Doubrava Vojtěch Jelen
aneb Stirlingův motor Ondřej Douda
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Elektrické chladničky.
Spalovací Motory Benzínové
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Joulův-Thomsonův jev volná adiabatická expanze  nevratný proces (vzroste entropie) ideální plyn: teplota se nezmění a bude platit: p1p1 V1V1 p 2 < p 1.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce.
Stroje a zařízení pro výrobu a přenos energií 2.Přednáška BW03 - STROJNÍ ZAŘÍZENÍIng. Svatava Henková, CSc.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast:
Tepelné motory VY_32_INOVACE_29_Tepelné motory
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství.
Cyklus čtyřdobého motoru
Fyzika 8.ročník ZŠ Spalovací motory Creation IP&RK.
Tepelné motory - proudové a raketové motory
Transkript prezentace:

Vypracovali:Petr Veselý, Dominik Bauchner Stirlingův Motor Vypracovali:Petr Veselý, Dominik Bauchner

Robert Stirling (25.10. 1790 – 6.6. 1878) Skotský duchovní Zájem o strojírenství po otci Studoval teologii 27.9. 1816 - vynalezl motor s vnějším spalováním 1818 - velký motor s výkonem 2 hp, aby čerpal vodu z kamenolomu 1827 a 1840 - 2 patenty na zdokonalené varianty svého stroje

19. století a na počátku 20. století Malé motory poháněly zubařské vrtačky, domácí ventilátory, šicí stroje atp. Velké typy byly používány k pohonu navijáků a v dalších průmyslových aplikacích. Používala se kapalná, pevná i plynná paliva Vynálezce John Ericsson: projekt pancéřová bitevní loď Monitor z doby občanské války v USA motor poháněný pouze sluneční energií Stirlingův motor vytlačen nově vyvinutými spalovacími motory a elektromotory Zájem o tento motor znovu podnítil až v roce 1938 N.V. Philips z Nizozemí, když začal s vývojem malého Stirlingova motoru s výkonem 200W helium či vodík jsou výhodnější než vzduch zvýšit měrný výkon a účinnost zjistil, že plyny s nižší molekulovou hmotností, jako

Philips V4-65 V 70. letech 20. století Philips 4-65 s naklápěcí deskou Tento motor prošel dlouhým vývojem, který byl směřován do použití v osobních automobilech

V4X2 1974 zastavěn do osobního vozidla Ford Pinto s automatickou převodovkou Do výroby se nedostal. Vývoj dále pokračoval až do finálního typu V4X35, který byl v roce 1974 zastavěn do vozu Ford Taurus s manuální převodovkou, avšak největší slabinou Stirlingova motoru je právě rychlá změna výkonu, kterou manuální převodovka vyžaduje mnohem více než automatická Sériová výroba nebyla nikdy zahájena z důvodů ceny pohonné jednotky, kterou značně prodražil právě systém regulace výkonu.

Konstrukce motoru Stirlingův motor má dva pracovní prostory, mezi nimiž může volně proudit plyn (je v nich prakticky stejný tlak). Jeden z prostorů je studený, druhý horký. Toho je docíleno buď přímým ohříváním a chlazením komor nebo, a to častěji, vnějším ohřívačem a chladičem. Mezi ohřívačem a chladičem je obvykle zařazen ještě regenerátor, akumulující teplo plynu procházejícího z ohřívače do chladiče nebo naopak. Tohoto motoru existuje mnoho modifikací - písty mohou být v samostatných válcích, nebo v jednom válci společném, kdy jeden z pístů pracuje v dvojčinném režimu.

Pracovní cyklus – 1.fáze Oba písty se pohybují společně, expandující zahřátý plyn v horkém prostoru koná práci.

2.fáze Řídící píst začíná vytlačovat plyn z horkého do studeného prostoru. Celkový objem se nemění, není tedy konána práce.

3.fáze Pracovní píst začíná stlačovat plyn ve studeném prostoru. Tlak ochlazením klesl, proto je vykonávaná práce menší, než při expanzi.

4.fáze Stlačený studený plyn proniká do horkého prostoru aby tam po zahřátí začal expandovat.

Pracovní plyn: Výhody a nevýhody: Jako plyn konající práci se dříve používal vzduch. Dnes se kvůli vyšší tepelné vodivosti a menším turbulentním ztrátám používá raději helium či vodík. Výhody a nevýhody: Hlavní výhodou je skutečnost, že tento motor může pracovat s nejrůznějšími zdroji vnější tepelné energie. Od geotermální či solární počínaje a konče fosilními palivy či biomasou. Termická účinnost se u motorů s výkonem 1 až 25 kW pohybuje v rozmezí 25 až 33%. Energetická účinnost v rozmezí 18 až 22%. Dalšími výhodami jsou tichý chod, vysoká životnost či minimální možnost poruchy. Teoreticky by také tento motor mohl pracovat s větší účinností a tím přispět k šetření energie a ochraně přírody, v praxi se to ale moc nedaří, protože se dá těžko dosáhnout vysoká pracovní teplota. Nevýhodou je špatná regulovatelnost a malá pohotovost k provozu. Potřebuje také poměrně velký chladič s výkonným ventilátorem a pro dosažení vysoké účinnosti musí pracovat s vysokými tlaky plynu. Používá se tedy většinou jako stacionární motor.

Větráček do počítače na principu Stirlingova motoru Větrák

Použité Zdroje: wikipedia.cz stirling.cz/tedom-stirlinguv-motor-historie.html en.wikipedia.org/wiki/Robert_Stirling tweaktown.com/news/9051/msi_employees_stirling_engine_theory/index.html youtube.com