Kompozice Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 20 Sekunda osmiletého gymnázia Gymnázium Sušice Mgr. Bohumila Skrbková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II
Kompozice Skládaní prvků v celek, (lingv.) tvoření slov skládáním, (hud.) skládání, komponování, (liter.) záměrné uspořádání jednotlivých jazykových i tematických složek lit. díla v celek… Kompozice ve výtvarném umění - souhrn pravidel a doporučení pro uspořádání všech prvků s využitím barvy a světa… Místo pro hlavní motiv? Na střed? Do některé z třetin? Na zlatý řez...? Jak se vyvarovat zmatečných nebo rušivých prvků… http://moodle.gvid.cz/wiki/images/Zlaty-rez-aprox.png
Zlatý řez Vznikne rozdělením úsečky na dvě části tak, že poměr větší části k menší je stejný jako poměr celé úsečky k větší části. http://cs.wikipedia.org/wiki/Zlat%C3%BD_%C5%99ez#mediaviewer/Soubor:Rechteck_GoldenerSchnitt.gif http://voho.cz/wiki/matematika/zlaty-rez/ Poměr založený na zlatém řezu používali údajně již Egypťané při stavbě pyramid. Rhindův papyrus (asi 1788-1580 př.n.l.) První písemné zmínky - antika Eukleides (asi 340–287 př.n.l.) K zlatém řezu vrací se vrací až renesance. (např. Poslední večeře Leonarda da Vinci), v architektuře (chrám Notre-Dame v Paříži)
Centrální kompozice Ideální pro symetrický motiv, jinak bývá považována za neestetickou. http://cs.wikipedia.org/wiki/Angkor_Vat#mediaviewer/Soubor:North_west_gallery_Angkor_Wat.jpg
Vertikální kompozice Pevná - vede oko diváka obrazem. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/Goya_Alba1.jpg
Horizontální Působí uklidňujícím dojmem http://cs.wikipedia.org/wiki/Obrazov%C3%A1_kompozice#mediaviewer/Soubor:Zuger_See_SK_0009.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Horizont#mediaviewer/Soubor:Sonnenaufgang.jpg
Diagonální kompozice Působí dynamicky - zvýrazní perspektivu a prostor http://cs.wikipedia.org/wiki/Diagon%C3%A1ln%C3%AD_kompozice#mediaviewer/Soubor:Drucilla.jpg Působí dynamicky - zvýrazní perspektivu a prostor Pokračování x ukončení děje… http://cs.wikipedia.org/wiki/Francisco_Goya#mediaviewer/Soubor:Goya_Maja_ubrana2.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Francisco_Goya#mediaviewer/Soubor:Goya_Maja_naga2.jpg
Křížová kompozice Tady a teď… (horizontála a vertikála) Tradiční řešení. http://en.wikipedia.org/wiki/Christ_of_Saint_John_of_the_Cross
Trojúhelníková Ideální kompozice – od antiky k renesanci… http://cs.wikipedia.org/wiki/Renesan%C4%8Dn%C3%AD_mal%C3%AD%C5%99stv%C3%AD#mediaviewer/Soubor:Raffael,_Sixtinska_madonnan.jpg
Zkřížené diagonály Diagonální linie vyvolávají dojem prostoru, pohybu, rychlosti… http://cs.wikipedia.org/wiki/Obrazov%C3%A1_kompozice#mediaviewer/Soubor:Paris_Eiffelturm_August_2008.JPG
Třetinová kompozice – zlatý řez Obraz je rozdělený na tři stejné části. Dalším cílem je umístit objekty do průsečíků třetinových linií. http://cs.wikipedia.org/wiki/Obrazov%C3%A1_kompozice#mediaviewer/Soubor:Rule_of_thirds_photo.jpg
Praktický úkol Projděte volně dostupné fotografie a ke každé kompozici najděte jeden konkrétní příklad. Najděte zajímavý motiv a objektivem fotoaparátu zachyťte základní kompoziční uspořádání. (centrální, vertikální, horizontální, diagonální, křížovou, diagonální zkříženou a třetinovou kompozici). http://cs.wikipedia.org/wiki/Obrazov%C3%A1_kompozice#mediaviewer/Soubor:Chicago_Union_Station_1943.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Obrazov%C3%A1_kompozice#mediaviewer/Soubor:Y12_Calutron_Operators.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Obrazov%C3%A1_kompozice#mediaviewer/Soubor:Pleasant_Hill_-_Shaker_Centre_Family_Trustees%27_Office.jpg
Kompozice Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Bohumila Skrbková, Gymnázium Sušice Předmět: Informatika, Počítačová grafika Datum vytvoření: duben 2014 Třída: sekunda osmiletého gymnázia Označení: VY_32_INOVACE_Inf-1_20 Anotace a metodické poznámky: Materiál – Grafika – Kompozice mapuje základní typy kompozičního uspořádání (kompozici centrální, vertikální, diagonální, křížovou, trojúhelníkovou, zkřížené diagonály, třetinovou). V praktickém úkolu studenti vyhledají příklady všech zmiňovaných kompozic a následně vytvoří vlastní fotografie v každém kompozičním uspořádání. Použité materiály: PROKOP, Vladimír, Kapitoly z dějin výtvarného umění, O.K.-Soft, 2011, Sokolov Přímo u použitých obrázků je uveden zdroj, ostatní obrázky jsou dílem autora. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.