Starověký Egypt Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.3311 Autor: PaedDr. Dana Studničková ZŠ praktická a ZŠ speciální Liberec, Orlí 140/7
Vznik egyptské civilizace. Egyptská civilizace vznikla ve dvou státech v povodí řeky Nilu . Horní Egypt – na jižním Nilu Dolní Egypt – na severním Nilu Kolem roku 3100 př.n.l. Byly tyto státy spojeny – začala minulost starověkého Egypta : období Staré, Střední a Nové říše
Stará říše. Nejvíce se proslavila pyramidami. Pyramidy – velké stavby, tvar jehlanu, sloužily jako hrobky faraonů. Nejstarší pyramidy byly stupňovité, pozdější měly hladké stěny. Egypťané věřili v mnoho bohů, je možné setkat se s nimi i po smrti. Proto stavěli také velké chrámy a z mrtvých těl vytvářeli mumie.
Pyramidy.
Egyptská společnost. Byla ovládána tzv. vládnoucí vrstvou – tvořil ji faraon, členové jeho rodiny, kněží, vojenští velitelé a úředníci. Nižší vrstvu tvořili řemeslníci, lékaři, umělci a zemědělci. Bez práv byli otroci – většinou váleční zajatci.
Kultura a vzdělanost Egypťanů. Vytvořili obrázkové písmo – tzv. hieroglyfy . Psali na zvláštní listy vyrobené z rostliny zvané papyrus. Umění – nádherné malby v hrobkách, palácích a chrámech, sochy zvané sfingy a kolosy. Věda – ovládali lékařství, matematiku, chemii, zeměpis , astronomii. Vytvořili kalendář – 12 měsíců po 30 dnech.
Ukázka egyptského písma – hieroglyfy.
Pyramida se sfingou.
Ukázka Egyptského sochařství.
Střední a Nová říše. Ve Střední říši se rozšiřovalo ovládané území a vzrůstal dálkový obchod. Zlatým obdobím – Nová říše. Vznikly nádherné stavby chrámů – např. chrámový komplex v Luxoru, skalní hrobky – např. Údolí králů ( již nestavěli pyramidy ). Nová říše začala upadat pod nájezdy nepřátel. K moci se dostali Řekové, po nich přišli Římané – roku 30 př.n.l. skončila samostatnost Egypta.
Egyptský chrám.
Opakujeme. Doplň do textu chybějící slova : Nová říše nevydržela a začala upadat pod nájezdy ______________. K moci se dostali _________, kteří postavili v Alexandrii první muzeum a největší knihovnu. Královnu Kleopatru porazili ____________, kteří roku 30 př.n.l.ukončili samostatnost Egypta. 2. Zařaď správně : pyramidy v Gize, sfinga, Údolí králů,chrámový komplex v Luxoru. Stará říše : Nová říše :
Nápověda. . Zařaď správně : Nová říše nevydržela a začala upadat pod nájezdy nepřátel. K moci se dostali Řekové, kteří postavili v Alexandrii první muzeum a největší knihovnu. Královnu Kleopatru porazili Římané, kteří roku 30 př.n.l.ukončili samostatnost Egypta. . Zařaď správně : Stará říše : pyramidy v Gize, sfinga Nová říše : Údolí králů, chrámový komplex v Luxoru
Odkazy, prameny : MŰLLER,Oldřich.Dějepis pro 2.stupeň základní školy praktické.1.díl.1.vydání.Praha : Nakladatelství PARTA,s.r.o.,2008.ISBN 978–80–7320–112– 8. File:Karnak03.JPG. ROWAN. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karnak03.JPG [online]. 2007 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Pharaoh Akhenaten.jpg. GOTTROP, Muriel. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pharaoh_Akhenaten.jpg [online]. 2005 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Egypt.Giza.Sphinx.01.jpg. HAJOR. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Egypt.Giza.Sphinx.01.jpg [online]. 2002 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Papyrus Ani curs hiero.jpg. FLEMBLES. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Papyrus_Ani_curs_hiero.jpg [online]. 2006 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:All Gizah Pyramids.jpg. LIBERATO, Ricardo. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:All_Gizah_Pyramids.jpg [online]. 2006 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons
jméno autora PaedDr. Dana Studničková název projektu Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3311 číslo šablony III/2 Inovace výuky pomocí ICT předmět/ ročník Dějepis / 6 . ročník pořadové číslo DUM 08 datum 27.1.2014 název DUM Starověký Egypt. metodická poznámka k využití Materiál je přednostně určen žákům se speciálními vzdělávacími potřebami ( LMP ). Výuková prezentace určená pro frontální výuku - lze využít pro výklad učiva i pro opakování. V závěru prezentace kontrolní úkoly - žáci mohou pracovat samostatně nebo ve skupinkách, společná kontrola. Prezentaci je možné použít i jako předlohu pro zápis učiva do sešitu.