TLAK PLYNU V UZAVŘENÉ NÁDOBĚ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tlak plynu v uzavřené nádobě. Manometr
Advertisements

Tlak plynu v uzavřené nádobě.
Vlastnosti kapalin a plynů
Vznik podtlaku je základem činnosti nejrůznějších pump, které mohou čerpat např. vodu ze studně, ale také vývěv, kterými můžeme z určitého prostoru odčerpávat.
Přetlak, podtlak, vakuum
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mechanické vlastnosti plynů.
ATMOSFÉRICKÝ TLAK Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (2. část)
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti Plynů
Hustota II. Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
Magnetické pole cívky s proudem
POTÁPĚNÍ, VZNÁŠENÍ SE A PLOVÁNÍ TĚLES V KAPALINĚ
Elektromagnetické záření 1. část
ÚČINKY GRAVITAČNÍ SÍLY ZEMĚ NA KAPALINU
MECHANICKÉ VLASTNOSTI KAPALIN
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
HYDROSTATICKÝ TLAK Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
VZTLAKOVÁ SÍLA PŮSOBÍCÍ NA TĚLESO V KAPALINĚ
Účinky gravitační síly na kapalinu
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Účinky gravitační síly Země na kapalinu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jak se přenáší tlak v kapalině?
Digitální učební materiál
Plyny Plyn neboli plynná látka je jedno ze skupenství látek, při kterém jsou částice relativně daleko od sebe, pohybují se v celém objemu a nepůsobí na.
Tlak plynu v uzavřené nádobě
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Teplotní roztažnost pevných látek
Měření teploty Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
PLOVÁNÍ NESTEJNORODÝCH TĚLES
Plyny.
Jak pracovat s vodováhou
ZMĚNY ATMOSFÉRICKÉHO TLAKU
Mechanika kapalin a plynů
MECHANICKÉ VLASTNOSTI PLYNŮ ATMOSFÉRA ZEMĚ
Tlak.
Pumpa na tlak Doba prezentace – cca 5 min. Pomocí stisknutí tlačítka OPAKOVAT je možné cyklické opakování děje sledovat libovolně dlouho. Autor © Ivana.
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
Zákon vzájemného působení dvou těles
Přetlak, podtlak, vakuum
VZTLAKOVÁ SÍLA PŮSOBÍCÍ NA TĚLESO V ATMOSFÉŘE
Přetlak a podtlak Yveta Ančincová.
VLASTNOSTI KAPALIN A PLYNŮ
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
PASCALŮV ZÁKON Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _660 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Transformátor a jeho užití
Jednotky objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (2. část)
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
MECHANICKÉ VLASTNOSTI PLYNŮ
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
Měření objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
PLYNY.
 malé síly mezi molekulami + velké vzdálenosti,  neustálý a neuspořádaný pohyb částic,  tekuté,  rozpínavé,  stlačitelné,  nemají stálý tvar, nemají.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Tučímová. Dostupné.
Mechanické vlastnosti plynů. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Tlak v tekutinách Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
EXPERIMENTY – ATMOSFERICKÝ TLAK PdF:FY2MP_DF1 Didaktika fyziky 1 Vypracovala : Bc. Lenka Dobešová.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Přetlak, podtlak, vakuum.
Přetlak, podtlak, vakuum
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Vlastnosti plynů VY_32_INOVACE_36_Vlastnosti_plynu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
PROUDĚNÍ TEPLA. PROUDĚNÍ TEPLA ? Umíš odpovědět Kde se šíří teplo prouděním? Kde se využívá proudění tepla? Dovedeš vysvětlit princip ledničky?
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_17 Mechanické.
Transkript prezentace:

TLAK PLYNU V UZAVŘENÉ NÁDOBĚ Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55

POKUS Č.1 - PŘETLAK: stlačíme vzduch v ucpané stříkačce pod pístem vznikne přetlak po uvolnění se píst pohybuje zpět (dokud se tlaky nevyrovnají)

POKUS Č.2 - PODTLAK: píst stříkačky stlačíme, ucpeme otvor a odtáhneme píst vzduch se pod pístem zředí – pod pístem vznikne podtlak po uvolnění se píst vrací zpět k otvoru

PŘETLAK nastane, když tlak plynu v uzavřené nádobě je VĚTŠÍ NEŽ ATMOSFÉRICKÝ TLAK příklad: v duši jízdního kola, v míči v pneumatikách auta (přibližně 200 kPa = 2 atmosféry) v lahvích potápěčů [obr1]

PODTLAK nastane, když tlak plynu v uzavřené nádobě je MENŠÍ NEŽ ATMOSFÉRICKÝ TLAK příklad: pod víčkem zavařovací sklenice (po zahřátí k varu ji ochladíme) v láhvi při pití celým hrdlem v ústech gumové přísavky pumpy [obr2]

PRINCIP ČINNOSTI PUMPY ZJEDNODUŠENĚ POMOCÍ INJEKČNÍ STŘÍKAČKY: píst stlačíme až k otvoru otvor ponoříme do kádinky s vodou když táhneme píst nahoru, do stříkačky se nasává voda VYSVĚTLENÍ: pod pístem vzniká podtlak na hladinu vody v kádince působí tlaková síla vzduchu, která vodu vtlačuje pod píst

SACÍ PUMPY založeny na předchozím principu mají různá technická provedení jedna z možností – dvě záklopky (jedna v sací trubici, druhá v pístu) tlačíme-li pumpu směrem dolů – je uzavřena záklopka v sací trubici a otevřena záklopka v pístu voda se díky přetlaku dostává do prostoru nad horní záklopku táhneme-li pumpu směrem nahoru – je uzavřena záklopka v pístu a otevřena záklopka v sací trubici voda se díky podtlaku nasává do prostoru nad spodní záklopku voda, která již byla nad horní záklopkou, po dosažení přepadu vytéká ven z pumpy celý cyklus doplňování vody z hloubky se neustále opakuje

MĚŘENÍ PŘETLAKU, PODTLAKU OTEVŘENÝ KAPALINOVÝ MANOMETR (pro MALÉ přetlaky nebo podtlaky) je to skleněná trubice tvaru U, částečně naplněná kapalinou (př. voda, rtuť) obě ramena jsou otevřená – hladiny vodorovné [obr3]

MĚŘENÍ OTEVŘENÝM KAPALINOVÝM MANOMETREM jedno rameno připojíme k nádobě s plynem, druhé je otevřené přetlak nebo podtlak v nádobě je roven HYDROSTATICKÉMU TLAKU, kde výška h je rovna vzdálenosti hladin v ramenech 𝑝 h =ℎ∙ 𝜌 k ∙𝑔

PŘETLAK, PODTLAK PŘETLAK: hladina v otevřeném rameni je výše 𝑝 h1 = ℎ 1 ∙ 𝜌 k ∙𝑔 PODTLAK: hladina v otevřeném rameni je níže 𝑝 h2 = ℎ 2 ∙ 𝜌 k ∙𝑔

MĚŘENÍ PŘETLAKU DEFORMAČNÍ MANOMETR (pro VELKÉ přetlaky) je to pružná kovová trubice ohnutá do oblouku otevřený konec je spojen s vnitřkem nádoby (např. s kotlem, ve kterém měříme přetlak páry) uzavřený konec je připojen k ručce, jejíž poloha udává hodnotu přetlaku na stupnici (např. v 𝑘𝑃𝑎) při zvětšení přetlaku se zakřivení trubice zmenší a naopak [obr4]

Otázky a úlohy: Vysvětli princip činnosti injekční stříkačky: Odpověď: při nasávání léku z lahvičky do stříkačky, při jeho aplikaci do těla pacienta. Odpověď: při nasávání – při odtahování pístu vzniká pod pístem podtlak a atmosférická tlaková síla tlačí roztok do stříkačky při aplikaci roztoku do těla – působením ruky vytváříme přetlak a roztok je vtlačován do těla [obr5]

Otázky a úlohy: Proč lze otevřeným kapalinovým manometrem se rtutí měřit větší přetlaky než stejným manometrem s vodou? Odpověď: Protože hustota rtuti je 13 500 kg/ m 3 , což je asi 13-krát více než hustota vody. Při stejné výšce kapaliny se tak vytvoří 13-krát větší hydrostatický tlak, tj. lze měřit větší přetlaky.

Otázky a úlohy: Proč pouťový balónek ve větších výškách atmosféry zpravidla praskne? Odpověď: Protože ve větších výškách je atmosférický tlak menší než u Země a přetlak v balónku je tak veliký, že balónek praskne. [obr6]

Otázky a úlohy: Proč stoupá nápoj v brčku, kterým ho piješ z krabičky či láhve? Odpověď: Protože ústy odsáváme vzduch nad nápojem v brčku, vytváříme tak podtlak. Atmosférická tlaková síla pak tlačí nápoj do brčka a následně nám do úst. [obr7]

Otázky a úlohy: K nádobě, ve které je plyn, je připojen otevřený kapalinový manometr se rtutí. Podle obrázku rozhodni, zda je v baňce přetlak nebo podtlak plynu. Urči jeho hodnotu. Odpověď: V baňce je přetlak. Hodnota: 𝑝=ℎ∙ 𝜌 k ∙𝑔 𝑝=0,35∙13 500∙10 Pa 𝑝=47 250 Pa=47 kPa

Zdroje: [obr1]: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Scuba_diving_elba.jpg [obr2]: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Og%C3%B3rki_konserwowe.jpg [obr3]: http://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/psp1/lib/exe/fetch.php?w=&h=&cache=cache&media=otevreny_kapalinovy_manometr.jpg [obr4]: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:WPPressGaugeMech.jpg [obr5]: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Syringe.jpg [obr6]: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:InflatableBalloons.jpg [obr7]: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lead_Photo_For_User-Wschlitz0-8515615616925061.jpg KOLÁŘOVÁ, Růžena; BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7.ročník základní školy. 2. upravené vydání. Praha: Prometheus, spol. s r.o., 2004, Učebnice pro základní školy. ISBN 80-7196-265-1.