NEBEZPEČNÁ TEOKRACIE Lenka Čechurová, 4.A

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala Ludmila Kebzová
Advertisements

HLAVNÍ OHNISKA NAPĚTÍ VE SVĚTĚ
Persie a muslimský svět
ZSV Vznik a podstata státu.
JIHOZÁPADNÍ ASIE = „BLÍZKÝ VÝCHOD“
 Dne 24. srpna 1941 vtrhla sovětská a britská vojska do Íránu, oficiálně neutrálního státu, a donutila Rezu Šáha k rezignaci ve prospěch mladého prince.
Česká republika Demokratický stát.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠARÍA.
RUMUNSKO România Zípek Jan 3.C.
Státy světa podle způsobu vlády
Somálsko.
STÁTY A JEJICH SESKUPENÍ
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Arabové a Islám Raný středověk.
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
Náboženská mapa současného světa
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
KŘESŤANSTVÍ.
Egypt. Egypt (Egyptská arabská republika) v severovýchodní Africe (malou částí též v Asii), ležící na Nilu na západě hraničí s Libyí, na jihu se Súdánem,
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Aneb jak ho vnímají různé státy, náboženství, historie trestu smrti a jak je vnímán dnes.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Vývoj v Číně po 2. světové válce
Arabská říše Islám.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Al-Džumhuríja al-Irákíja
RISK Náboženství.
Islám, ropa, oblast napětí
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Politický systém Itálie
Světová náboženství – islám
Mohamen Jasenovský Jaroslav.
ISLÁMSKÝ NÁBOŽENSKÝ SYSTÉM
Politický systém Portugalska
Indie.
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Náboženská mapa současného světa
 U Středozemní ho moře  Jihozápad – Egypt  Jih, východ a sever – Izrael  Rozloha 362 km 2.
Islámská teorie státu.
Írán ایران Írán Eva Tomaštíková
Turecko Eliška Novotná.
Náboženství - islám Název školy
Rozšíření Islámu v dnešní době
LIBYE Vypracoval: Petr Svojanovský.
Irácko-íránská válka ( )
Islámské umění.
Islámská právní kultura – státověda a ústavní právo.
NÁBOŽENSTVÍ. Vysvětli tyto kategorie a ke každé uveď příklady náboženství. provází lidstvo už od pravěku. Ovlivňuje život většiny lidí na Zemi, ateisté.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Islám. Monoteistické náboženství Druhé největší náboženství světa Založené na učení proroka Muhammada Stoupenci Islámu: muslimové Prameny islámu: Korán,
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_SVĚTOVÉ JAZYKY A NÁBOŽENSTVÍ ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Gabriela Neveselá, UČO: باقية وتتمدد.  se-dal-porazit-behem- tydne/?fb_action_ids= &fb_action_types.
Islám a západ HISTORICKÁ PAMĚŤ A SOUČASNÁ KRIZE Duchovní kultura Evropy Král, Špála.
Anotace: Prezentace pro 7. ročník. K výkladu o Arabské říši a základech islámského náboženství. Slouží též k zápisu do sešitu a procvičení nových pojmů.
Právní základy státu.
ISLÁM.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Název školy: Základní škola Městec Králové
Náboženství a fanatismus
ANGLIE A VELKÁ BRITÁNIE
Číslo projektu: Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
D ě jiny islámských zemí. Z Mekky do Medíny Prorokem islámu Muhammad Žil jako obchodník, než se mu začal zjevovat archanděl Gabriel Muslimové (vyznavači.
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
Konflikty ve světě Význam ozbrojených sil Příčiny a důsledky konfliktů
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
Transkript prezentace:

NEBEZPEČNÁ TEOKRACIE Lenka Čechurová, 4.A ÍRÁN NEBEZPEČNÁ TEOKRACIE Lenka Čechurová, 4.A

ÍRÁN 17. největší země světa – 1,6 mil. km2 muslimský stát 77 mil. obyvatel (Teherán – 8 mil.) gramotnost – 79%

ISLÁM monoteistické abrahámovské náboženství podrobení se Bohu proudy islámu sunna (85% muslimů) šiia (15% muslimů) rozdílem je otázka v nástupnictví proroka Muhammada

ŠIITSKÝ ISLÁM legitimním vůdcem islámské obce jsou potomci Muhammadovy rodiny za nástupce Muhammada je považován Alí, následují další z jeho rodu 90% Íránců se hlásí k tomuto proudu 8% vyznává sunnitský proud, 2% judaismus, křesťanství a zoroastrismus (role v parlamentu)

DYNASTIE PÁHLAVÍ 1941 – 1979 Írán pod nadvládou Muhammada Rezá Páhlavího autokratický systém tajná policie, držel 2000 politických vězňů posílil práva žen, bojoval proti analfabetismu cílem bylo vytvořit z Íránu velmoc, výstavba průmyslu X korupce, autokracie, špatná ekonomika, demonstrace Páhlaví svržen a nastupuje Chomejní

RUHOLLÁH CHOMEJNÍ Íránská REVOLUCE roku 1979 se vrátil z exilu do Íránu v exilu vypracoval doktrínu o nadvládě teologa, kterou později použil při přeměně státu na teokracii vyznával šiitský proud islámu, nejvyšší titul pro znalce a vykladače koránu radikálně vystupoval proti předešlému režimu 1979 – nejvyšší náboženský představitel Íránu

RUHOLLÁH CHOMEJNÍ Íránská islámská republika ústava: Íránská islámská republika – teokratický stát, ve skutečnosti diktatura Íránsko-Irácká válka (80-88) – spojení s podporou perského nacionalismu upevnění moci v Íránu, snížení svobody, popravy X žádná šance prosadit se v arabských zemích odmítáním euroatlantického světa se stal inspirací pro Taliban

ÍRÁNSKÁ ISLÁMSKÁ REPUBLIKA PO SMRTI CHOMEJNÍHO v čele Íránu stojí Nejvyšší vůdce ajatolláh, dohlíží na celý teokratický systém státu, je volen doživotně Rada dohlížitelů dvanáctičlenná rada, kontrola exekutivy a tvorby zákonů, volena Nejvyšším vůdcem 290 členná legislativa spíše formální funkce, voleni lidem prezident

nastolením éry duchovních vládců byly utuženy původní zákony – z islámského práva šaría zahalení žen šátkem a volný svrchní oděv od roku 1979 negativní vztah k USA (západnímu světu)

SOUČASNÁ SITUACE Nejvyšším vůdcem od roku 1989 Alí Chamenejí roku 2003 zvolen Mahmúd Ahmadínežád prezidentem vzdor při otázce jaderných zbraní, negativní postoj vůči Izraeli popírání holokaustu, vymazat Izrael z mapy 2009 znovuzvolení zmanipulované volby posvěcené Nejvyšším vůdcem nepokoje, brutální zásahy armády, mučení, zatýkaní, popravy

http://www. youtube. com/watch. v=nifgnonH-BU http://www. avaaz http://www.youtube.com/watch?v=nifgnonH-BU http://www.avaaz.org/en/iran_stop_the_crackdown zdroje wikipedie amo.cz/publikace/slovo-lidu--slovo-bozi-aneb-iranske-nepokoje-v-kontextu Írán plný mučedníků – J. Sladký