Smyslová ústrojí Ústrojí sluchu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UCHO Marcela Hanáková.
Advertisements

VY_32_INOVACE_422, 22. sada, Prvouka
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_P8_26 Sada DUMPřírodopis 8 Předmět Přírodopis Název materiáluSmysly člověka 1. část Anotace Žáci pomocí prezentace.
Vlastnosti kovů VY_32_INOVACE_CH1 – 11 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Funkční gramotnost II. -opakování grafy - mapy - počasí J. Poddaná.
PTÁCI 1 VY_32_INOVACE_F2 – 20 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
Číslo v digitálním archivu školy
Základní škola a Mateřská škola Vraclav, okres Ústí nad Orlicí Vraclav 52, e:mail: Tel.: www: zsvraclav.cz Č íslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
MÍZNÍ CÉVY, SLEZINA A BRZLÍK
VY_32_INOVACE_CH.8.17 –ALKOHOLY- prezentace
VY_32_INOVACE_PSYPS12360ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM20260ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM20860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
6. ročník Látky a tělesa Látky a tělesa.
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Autor: Bc. Lucie Čechová, ZŠ Lingua Universal
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
Zaokrouhlování čísel na desítky
Zaokrouhlování čísel na stovky
NEMOCI NERVOVÉ SOUSTAVY
VY_32_INOVACE_TMM211060BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_423, 22. sada, Prvouka
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
HYGIENA DUŠEVNÍ ČINNOSTI A TOXIKOMANIE
SOUSTAVA TRÁVICÍ.
VY_32_INOVACE_F Soustava rozmnožovací - muž AUTOR : Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO : květen 2012 STRUČNÁ ANOTACE : Zápis vyučovací hodiny Časová.
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Exotermické a endotermické reakce
Sluch a rovnovážné ústrojí
NEMOCI TRÁVICÍ SOUSTAVY.
PŘÍRODOPIS-8. ročník NEMOCI SRDCE A CÉV.
VY_32_INOVACE_421, 22. sada, Prvouka
VY_32_INOVACE_CH.8.16 –KARBOXYLOVÉ KYSELINY- prezentace
Základní škola a Mateřská škola Vraclav, okres Ústí nad Orlicí Vraclav 52, e:mail: Tel.: www: zsvraclav.cz Č íslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_TMM20960BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM22660BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
VY_32_INOVACE_PSYPS12560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
soustava oběhová Činnost srdce
Květ VY_52_INOVACE_B1 – 16 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
LIST VY_52_INOVACE_B1 – 21 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Sklípkani.
VY_32_INOVACE_426, 22. sada, Prvouka
Částicová stavba látek Vlastnosti vyplývající z jejich struktury
PŘÍRODOPIS - 9. roč. PORUCHY ZEMSKÉ KŮRY
Škola Střední průmyslová škola Zlín
VY_32_INOVACE_TMM20660BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_P8_27 Sada DUMPřírodopis 8 Předmět Přírodopis Název materiáluSmysly člověka 2. část Anotace Žáci pomocí prezentace.
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Smysly.
VY_32_INOVACE_TMM20760BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Řád: Sekáči.
SMYSLY.
ČLENOVCI.
Savci.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
Sluch.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Transkript prezentace:

Smyslová ústrojí Ústrojí sluchu

UCHO sluchem jsme schopni rozeznat zvuky a tóny, jejich intenzitu, výšku, barvu a směr, odkud přicházejí

• sluchové ústrojí je spojeno s orgánem pro vnímání polohy a rychlosti pohybu tzv. rovnovážné ústrojí rovnovážné ústrojí sluchové ústrojí

Zvukové vlny • lidské ucho vnímá zvukové vlny o sluchové kůstky frekvenci asi od 16 – 20 000 Hz sluchové kůstky kostěný hlemýžď bubínek sluchové kůstky impulsy putují sluchovým nervem do mozkové kůry spánkových laloku vlněním tekutiny zaznamenají sluchové buňky změny jsou převedeny na nervové impulsy bubínek

Stavba sluchového ústrojí střední ucho vnitřní ucho vnější ucho

sluchové kůstky: kladívko, kovadlinka, třmínek a oválné okénko vnější ucho střední ucho vnitřní ucho sluchové kůstky: kladívko, kovadlinka, třmínek a oválné okénko tři polokruhovité kanálky rovnovážného ústrojí bubínek • citlivá membrána kostěný hlemýžď zvukovod eustachova trubice • střední ucho je spojeno s nosohltanem • vyrovnává tlak vzduchu bradavkový výběžek spánkové kosti

Rovnovážné ústrojí tři polokruhovité kanálky • je součást vnitřního ucha • v stěnách kanálků jsou smyslové buňky s dlouhými vlásky • vlásky jsou ponořené do rosolovité hmoty • při změně polohy se vlásky ohýbají • změny polohy jsou nervy přenášeny do mozečku vejčitý a kulovitý váček

OTITIS MEDIA zánět středního ucha , častý u dětí , bolestivý

TINNITUS • neustále zvonění nebo pískání v uchu

VERTIGO porucha polokruhovitých kanálků vnitřního ucha způsobující pocit, že se okolí točí (závrať)

ÚSTROJÍ CHUTI • chuťové buňky jsou uloženy v chuťových pohárcích • rozeznáváme čtyři základní chuťové vjemy: sladkost, slanost, kyselost a hořkost chuťové buňky chuťový pór nervy chuťový pohárek podpůrné buňky

Ústrojí čichu • čichové buňky jsou drážděny látkami v plynném stavu čichové ústrojí je uloženo ve sliznicích horní části dutiny nosní

Ústrojí hmatu Typy hmatových tělísek • hmatové tělíska jsou uložena v kůži a ve sliznicích vnitřních orgánů • rozložení tělísek je nepravidelné, vnímají tlak, teplo, chlad a bolest

Zdroj www.zdn.cz www.google.com www.blesk.cz www.wikipedia.com http://www.google.cz/imgres?q=ucho+foto&start=580&hl=cs&client=firefox-a&hs=Kti&sa=X&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1260&bih=629&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=rxpymGY7YezbVM:&imgrefurl=http://telemedicina.med.muni.cz/pdm/detska-orl/index.php%3Fpg%3Ducho--choroby-vnitrniho-ucha--rehabilitace-sluchovych-vad--kochlearni-implantat&docid=jPXEsvs3yX17DM&imgurl=https://telemedicina.med.muni.cz/auth/detska-orl/images/9/9f/CI3.jpg&w=482&h=442&ei=RsjmT8mVJojptQaR6I2XAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=616&vpy=4&dur=1955&hovh=215&hovw=234&tx=124&ty=179&sig=115240025294946412287&page=25&tbnh=139&tbnw=151&ndsp=24&ved=1t:429,r:39,s:580,i:52 http://www.google.cz/imgres?q=ucho+foto&hl=cs&client=firefox-a&hs=hc3&sa=X&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1260&bih=629&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=X7aAQVL5LLeguM:&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Ucho&docid=ITlpGQuTtpz0LM&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b8/Ear.jpg/220px-Ear.jpg&w=220&h= http://www.google.cz/imgres?q=ucho+foto&start=190&hl=cs&client=firefox-a&hs=eIO&sa=X&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1260&bih=629&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=4Y30Rd9u9TU-kM:&imgrefurl=http://www.wgabinecie.pl/artykul/315-ucho/&docid=_PAvV_9TMW8cmM&imgurl=http://www.wgabinecie.pl/others/image/ear.gif&w=450&h=332&ei=ZcnmT9y5OsS1tAaXkJXEAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=778&vpy=26&dur=7534&hovh=193&hovw=261&tx=104&t http://panwiki.panska.cz/index.php/Zvuk_a_sluch http://www.google.cz/imgres?q=ear+foto&start=44&hl=cs&client=firefox-a&hs=FLQ&sa=X&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1260&bih=629&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=XRAQQPAly7p3zM:&imgrefurl=http://www.djtechtools.com/2010/03/30/when-good-ears-go-bad-its-all-gone-pete-tong/&docid=6w9m_2ii2JU8xM&imgurl=http://static1.djtechtools.com/wp-content/uploads/2010/03/Normal_ear_anatomy.jpg&w=544&h=505&ei=DujmT-alI4fHswbR_OjuAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=376&vpy=93&dur=4641&hovh=216&hovw=233&tx=166&ty=147&sig=115240025294946412287&page=3&tbnh=135&tbnw=145&ndsp=26&ved=1t:429,r:28,s:44,i:88 http://www.google.cz/imgres?q=ear+foto&start=70&hl=cs&client=firefox-a&hs=7w5&sa=X&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1260&bih=629&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=8v17y9eOoyf8nM:&imgrefurl=http://www.earnurse.co.nz/&docid=fRKGquEqZ8R8VM&imgurl=http://www.earnurse.co.nz/images/ear.jpg&w=378&h=268&ei=POzmT7ecEMTPtAb57LXrAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=384&vpy=343&dur=4484&hovh=189&hovw=267&tx=196&ty=102&sig=115240025294946412287&page=4&tbnh=138&tbnw=199&ndsp=25&ved=1t:429,r:46,s:70,i:231 http:// www.symbinatur.com/Vytok-z-ucha-clanek-1233.html

Zdroj http://www.google.cz/imgres?q=sluch&start=144&hl=cs&client=firefox-a&hs=J6Q&sa=X&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1260&bih=629&addh=36&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=MOhVMQ9I_zGUoM:&imgrefurl=http://lesk.cas.sk/clanok/5884/odbornici-varuju-hudba-berie-sluch&docid=hTwn1cxuVP87eM&imgurl=http://img.cas.sk/img/8/article/323119_.jpg&w=480&h=282&ei= http://skolajecna.cz/biologie/Sources/Photogallery_Detail.php?intSource=1&intImageId=154 http://www.google.cz/imgres?q=chu%C5%A5ov%C3%A9+vjemy+foto&start=270&hl=cs&client=firefox-a&hs=KEn&sa=X&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1260&bih=629&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=amXu6pR0IFQxrM:&imgrefurl=http://www.lidske-smysly.wbs.cz/Chut.html&docid=5s0OaphDNJVFcM&imgurl=http://lidske-smysly.wbs.cz/chut/524px-tongue.agr.jpg&w=524&h=599&ei=bAnnT8jOLYfHswbR_OjuAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=581&vpy=230&dur=1216&hovh=240&hovw=210&tx=67&ty=137&sig=115240025294946412287&page=12&tbnh=155&tbnw=145&ndsp=26&ved=1t:429,r:47,s:270,i:311 http://www.google.cz/imgres?q=olfaction+foto&hl=cs&client=firefox-a&hs=vjT&sa=X&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1260&bih=629&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=qU3c0zhngKnMUM:&imgrefurl=http://www.larousse.fr/encyclopedie/medical/olfaction/14919&docid=quQx3KI5p3ifeM&imgurl=http://www.larousse.fr/encyclopedie/data/images/1001982-Olfaction.jpg&w=450&h=400&ei=GhvnT5WwD47HsgbluZGmAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=309&vpy=270&dur=1099&hovh=212&hovw=238&tx=127&ty=156&sig=115240025294946412287&page=3&tbnh=135&tbnw=152&start=42&ndsp=24&ved=1t:429,r:7,s:42,i:229 http://www.google.cz/imgres?q=nosní+dutina+foto&hl=cs&client=firefox-a&hs=LXo&sa=X&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1260&bih=629&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=jAjQQoTpdNCtcM:&imgrefurl=http://www.babinet.cz/zobraz.php%3F2125&docid=hO1wtcM4U_hlmM&imgurl=http://www.babinet.cz/obr/dutina.jpg&w=357&h=252&ei=Cx3nT9LEIs_gtQail9zWAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=114&vpy=150&dur=27&hovh=189&h http://skolajecna.cz/biologie/Sources/Photogallery_Detail.php?intSource=1&intImageId=159