Bitva u Moháče Dějepis Autor: Pavel Hrstka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sámova říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
DOBA JAGELLONSKÁ.
Nástup Habsburků Dějepis 2. stupeň
III/2 XV A
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.7/1.4.00/ Šablona: III/2VY_32_INOVACE_110 Vzdělávací.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Číslo v digitálním archivu školy
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
POLITICKÝ A EKONOMICKÝ VÝVOJ EVROPY
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, obyvatelstvo,
Bitva u Marathonu Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Jagellonci na českém trůně
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Novověk: Soutěž ve dvojicích.
III/2 XV A
Název Doba helénistická Předmět, ročník Dějepis, prima
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
ČESKÝ STÁT ZA JAGELLONCŮ
VLÁDA PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
VLÁDA PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Státy jižních Slovanů Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ318 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník3. ročník.
Husitství v obrazech a v otázkách
VY_32_INOVACE_2D.6.16 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Bitva o Británii Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Registrační číslo projektu:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Dobytí Konstantinopole
Bitva u Waterloo Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Doba jagellonská.
Bitva u Hattínu Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Ludvík Jagellonský Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Jagellonci v Čechách 7.ročník.
Bitva u Lützenu Autor: Mgr. Jana Formánková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Husitské války VY_32_INOVACE_160.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Jagellonci 7. ročník.
Nová dynastie na českém trůně: HABSBURKOVÉ
Kočovní Maďaři a vznik uherského státu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Obléhání Vídně Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Bitva u Verdunu Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Bitva o Moskvu Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Bitva u Actia Dějepis Autor: Pavel Hrstka
VY_32_INOVACE_2D.7.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Bitva u Poitiérs Dějepis Autor: Pavel Hrstka
České středověké dějiny – hra Riskuj
DĚJINY VÝZNAMNÝCH STÁTŮ A NÁRODŮ V EVROPĚ
Bitva u Kann Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_13 TÉMA: Český stát.
Druh učebního materiálu
SJEDNOCENÍ ITÁLIE.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Transkript prezentace:

Bitva u Moháče Dějepis Autor: Pavel Hrstka Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Dějepis Bitva u Moháče Autor: Pavel Hrstka

Bitva u Moháče 29.srpen 1526 jižní Maďarsko

Účastníci Osmani Uhři 60 000- 70 000 mužů vrchní velitel sultán Süleyman I. Nádherný ztráty neznámé Uhři 25 000- 30 000 mužů vrchní velitel arcibiskup Pál Tomori, Král Ludvík Jagellonský ztráty 14 000- 15 000 mužů

Příčiny O příčinách tureckého tažení z roku 1526 se vášnivě diskutuje Někteří historici tvrdí, že to byla reakce na "provokace" ze strany krále Ludvíka a na uherské zasahování do záležitostí ve dvou sultánových rumunských vazalských knížectvích

Jiní zastávají názor, že to všechno byly jen záminky a že dobytí Uher bylo sultánovým hlavním cílem již od počátku jeho vlády a že se řídil svým plánem "postupného obsazování nových území".

Bitva http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/MOHA%C3%87-1.PNG/360px-MOHA%C3%87-1.PNG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f7/MOHA%C3%87-2.PNG/360px-MOHA%C3%87-2.PNG

Bitevní pole ohraničovaly na východě dunajské bažiny a z jihu a ze západu plošina, jež se zdvíhá asi 25 až 30 m nad okolní terén Ludvíkovo vojsko obrácené k jihovýchodu se rozvinulo ve dvou sledech Na pravém a levém křídle prvního sledu stála uherská těžká jízda proti sultánově rumelijské a anatolské jízdě

Uprostřed stálo v deseti řadách 10 000 mužů uherské pěchoty čelem k osmanským janičárům Ludvík II. byl ve druhém sledu za pěchotou, kdežto Süleymana I. chránila ve středu bojové sestavy jeho jízda stojící za janičáry Turecké dělostřelectvo bylo v palebném postavení před janičáry

Uherské vojsko zahájilo boj ve chvíli, kdy na bitevním poli byly jen rumelijské jednotky Mezi lehkými jízdami už probíhaly šarvátky, když uherské dělestřelectvo zahájilo palbu na rumelijské oddíly, jež se právě nacházely v táboře na plošině Přestože se uherská pěchota a levé křídlo statečně bily, nedokázaly prolomit zátarasy vybudované před děly a janičáry, kteří je doslova rozstříleli

Na rozdíl od všeobecného přesvědčení nerozhodlo o tureckém vítězství jejich dělostřelectvo, nýbrž nepřekonatelné zátarasy a palebná síla janičárů

Důsledky a historický význam U Moháče zahynul král a spolu s ním většina magnátů a prelátů, asi 500 šlechticů, 4000 jezdců a 10 000 mužů pěchoty Smrtí Ludvíka Jagellonského se uvolnil český i uherský trůn Vládu v obou zemích získává Ferdinand Habsburský a vzniká mnohonárodnostní monarchie, která ovládala střední Evropu dalších 400 let

Zdroje Čornej, P.- Čornejová I.- Parkán. F.: Dějepis 2 pro gymnázia a střední školy; středověk a ranný novověk. Praha: SPN, 2004. ISBN: 978-80-7235-430-6. Black, Jeremy : Sedmdesát velkých historických bitev. Vyd. 1. [Praha] : Slovart, 2007. 304 s. ISBN 8072098128. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/MOHA%C3%87-1.PNG/360px-MOHA%C3%87-1.PNG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f7/MOHA%C3%87-2.PNG/360px-MOHA%C3%87-2.PNG