Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Národní obrození 1 Dějepis 2. stupeň
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Metternichovský absolutismus, národní obrození
České národní obrození I.
České národní obrození
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. června 2012 N á zev:
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
3. ČTVRTINA 18. STOLETÍ – POLOVINA 19.STOLETÍ
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
České národní obrození
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
CHARAKTERISTIKA DOBY ETAPA – OBRANNÁ Mgr. Michal Oblouk
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Etapy českého národního obrození
VY_32_INOVACE_18_Národní obrození Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Zájem o česká divadelní představení – projev zájmu o českou kulturu.
České národní obrození
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
2. polovina 18. století – 50. léta 19.století
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848 hlavním úkolem jeho tvůrců bylo.
České země ve 2. polovině 18. století
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
Národní obrození Michaela Tarabová.
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Národní obrození Kateřina čížková.
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
70.léta 18.století - pol. 19.století
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Počátek Národního obrození
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
Národní obrození Opakování
České národní obrození
Transkript prezentace:

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Přehled dějin literatury Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_05_13 Název DUMu: 1. fáze národního obrození Pro obor vzdělávání: 64-51-L/41 Předmět: Český jazyk Ročník: první Autor: Mgr. Pavla Brunová Datum: 04.06.2013

Národní obrození společenské a kulturní hnutí konce 18. a první poloviny 19. století proces formování novodobého českého národa a jeho emancipace v rámci rakouské monarchie vůdčí silou národního hnutí byla česká inteligence (vědci, umělci, kněží, učitelé apod.) = národní buditelé

1. fáze NO změny v české společnosti byly umožněny patenty Josefa II. 1891 toleranční patent 1891 zrušení nevolnictví do měst přicházejí lidé z venkova čeština se stává důležitým znakem národního cítění neexistuje však jednotná jazyková norma

Jazykověda Josef Dobrovský (1753 – 1859) kněz, jezuita, český filolog, historik a zakladatel slavistiky přezdívalo se mu „modrý abbé“

Josef Dobrovský Dokument o Josefu Dobrovském (12 min.) studoval filosofii a teologii působil jako učitel filozofie a matematiky u hrabat Nosticů živě účastnil vědeckého života pomáhal zakládat Českou (resp. Královskou) společnost nauk  a Národní muzeum Dokument o Josefu Dobrovském (12 min.)

Dílo Zevrubná mluvnice jazyka českého, 1809 (Ausführliches Lehrgebäude der böhmischen Sprache)  - stanovil pravidla tvorby slov, čímž zabránil další činnosti brusičů (lidé, kteří ve snaze zachránit český jazyk, vymýšleli nová, gramaticky zcela nesmyslná, slova a odstraňovali vžité germanismy podobnými výrazy)

Dílo Slovník německo-český (1. díl 1802, 2. díl 1821 zásluhou Antonína Jaroslava Puchmajera) Základy jazyka staroslověnského 1822 (Institutiones linguae Slavicae dialecti veteris) zakládající práce slavistiky v českých zemích

Dílo Dějiny českého jazyka a literatury (Geschichte der böhmischen Sprache und Literatur), časopisecky 1791, knižně 1792. Jedná se o první dílo, které hodnotí dějiny české literatury. Úroveň literatury hodnotí podle úrovně jazyka a na základě lexikálního, slohového, obsahového a gramatického rozboru písemných památek, proto vrchol českého písemnictví vidí v době veleslavínské, tj. v 16. století. Následující století hodnotil negativně jako dobu úpadku.

Počátky divadla 1738 vzniklo v Praze divadlo v Kotcích, toto divadlo z počátku sloužilo především lehčím žánrům, jako byly improvizované komedie. Tato situace se změnila po r. 1771. V tomto divadle se někdy po r. 1750 objevily i první pokusy o české (a česky hrané) hry.

Počátky divadla Roku 1783 bylo v Praze otevřeno Hraběcí Nosticovo národní divadlo (nyní Stavovské divadlo) - zde se česky hrálo poprvé roku 1785.

Stavovské divadlo

Zájem o české hry vedl k založení české divadelní společnosti, která roku 1786 založila v dřevěné Boudě na Koňském trhu (nyní Václavské náměstí) divadlo pod jménem Královské-císařské vlastenecké divadlo. Tato bouda však byla pro finanční potíže o tři roky později (1789) stržena. Poté tato společnost hrála na mnoha místech v Praze, od r. 1792 bylo toto divadlo přesunuto do zrušeného kláštera U Hybernů.

Další osobnosti Karel Ignác Thám František Martin Pelcl Václav Matěj Kramerius Antonín Jaroslav Puchmajer Václav Thám Prokop František Šedivý Matěj Kopecký zjistěte pomocí internetu jejich profese

Další osobnosti - řešení Karel Ignác Thám – spisovatel, překladatel František Martin Pelcl – historik, filolog, první profesor češtiny na pražské univerzitě Václav Matěj Kramerius – překladatel, vydavatel Antonín Jaroslav Puchmajer - básník Václav Thám – herec, dramatik Prokop František Šedivý – dramatik, herec Matěj Kopecký – loutkový divadelník

Karel Ignác Thám Antonín Jaroslav Puchmajer

Zdroj materiálů: MGR. POLÁŠKOVÁ, Taťána a kol. Literatura pro 2. ročník středních škol, učebnice. Brno: DIDAKTIS spol. s. r. o., 2009, ISBN 978-80-7358-129-9 MGR. POLÁŠKOVÁ, Taťána a kol. Literatura pro 2. ročník středních škol, pracovní sešit. Brno: DIDAKTIS spol. s. r. o., 2009, ISBN 978-80-7358-130-5 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Josef_Dobrovsky_Vilimek.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:A-Puchmajer.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stavovsk%C3%A9_divadlo_1.JPG Hypertextové odkazy: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10169539755-dvaasedmdesat-jmen-ceske-historie/209572232200011-josef-dobrovsky/ Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.