Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

VY_32_INOVACE_19_Národní buditelé
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.10 Název pro školu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
 Inspirace minulostí (zejména středověkem), exotickými zeměmi a životem na venkově  Důraz na city a prožitky, často pocit odcizení, záliba v tajemnosti.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.09 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.10 Název pro školu:
Česká poezie 1. pol. 19. století VY_32_INOVACE_ČJ-L 8.,9.02
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl05
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.11 Název pro školu:
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.06 Název pro školu:
ÚSTNÍ LIDOVÁ SLOVESNOST -PRANOSTIKY
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.14 Název pro školu:
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.05 Název pro školu:EU CH 05 Název materiálu:Směsi Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie Anotace:
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.07 Název pro školu:EU CH 07 Název materiálu:Směsi různorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
3. ČTVRTINA 18. STOLETÍ – POLOVINA 19.STOLETÍ
České národní obrození
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Josef Kajetán Tyl
Určeno pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Národní obrození VY_32_INOVACE_150 duben 2011Mgr. Hana Patschová.
František Ladislav Čelakovský
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.02 Název pro školu:EU CH 02 Název materiálu:Atom Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací oborChemie Anotace:
Registrační číslo projektu:
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.06 Název pro školu:EU CH 06 Název materiálu:Směsi stejnorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Od poloviny 18. stol. do roku 1848
Osobnosti národního obrození
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Etapy českého národního obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Karel Havlíček Borovský
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
České národní obrození
ICT 2 – 3 – 25 HV František Škroup – Kde domov můj
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Divadlo ve třetí etapě národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
1. Fáze Národního obrození
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
3. Fáze Národního obrození
Národní obrození Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Národní obrození Zdroje NO: Myšlenky osvícenství.
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
České národní obrození
Transkript prezentace:

Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu: EU ČJ 11 II Název materiálu: Národní obrození Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Pomocí tohoto DUM se žáci seznámí s okolnostmi a významem národního obrození, s hlavními představiteli Klíčová slova: národní obrození, jazyk, František Ladislav Čelakovský, Josef Kajetán Tyl Druh učebního materiálu: Výuková prezentace Očekávaný výstup: Žáci mají přehled o významu národního obrození, o jeho představitelích, o díle F. L. Čelakovského a J. K. Tyla Věková skupina: 13-14 let Ověřeno dne: 29.1.2013 Třída: VIII.B, 17 žáků, 10 chlapců, 7 dívek, SVP 0

Historické události a příčiny Jazykovědci a historici Spisovatelé Národní obrození Historické události a příčiny Jazykovědci a historici Spisovatelé obr.1

Historické události a příčiny proces, probíhající v naší zemi od poslední třetiny 18. století do roku 1848 Hlavním úkolem bylo pozvednout český jazyk na úroveň jazyka vzdělanců a motivovat obyvatelé českých zemí k národní uvědomělosti Trvalo přibližně tři čtvrtiny století, lze rozlišit 3 fáze – obranná, ofenzivní, vyvrcholení obrozeneckých snah

1. fáze - obranná bránění jazyka, období učeneckého zájmu, doba hledání vlastenectví Nejvýznamnější osobnosti: Josef Dobrovský - jazykovědec Václav Matěj Kramerius - vydavatel Gelasius Dobner - historik

2. fáze - ofenzivní období vlastenecké agitace Nejvýznamnější osobnosti: Václav Kliment Klicpera – divadelník Josef Jungmann – jazykovědec František Ladislav Čelakovský – básník, kritik, překladatel Jan Kollár – jazykovědec, historik, básník František Palacký – historik, politik, spisovatel

3. fáze – vyvrcholení obrozeneckých snah období vítězství národního obrození mělo 3 části: spjatost s národním obrozením Romantismus – Karel Hynek Mácha, Karel Jaromír Erben, Josef Kajetán Tyl Realismus – Božena Němcová, Karel Havlíček Borovský

František Ladislav Čelakovský (1799 – 1852) básník, kritik, překladatel Ohlas písní českých – lyrická sbírka Ohlas písní ruských – epická sbírka, čerpá z ruských bylin ohlasová poezie – umělá literární tvorba, obdiv k folklóru, využívá postupy ústní lidové slovesnosti obr.2

Josef Kajetán Tyl (1808 – 1856) český dramatik, novinář, spisovatel zakladatel Kajetánského divadla – spolu s Máchou ad., existovalo jen 4 roky; působil ve Stavovském divadle Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka – odtud píseň Kde domov můj (hudba Fr. Škroup) Strakonický dudák aneb Hody divých žen – dramatická báchorka obr.3

Co byste měli vědět? Jaké byly historické události a příčiny národního obrození? Vzpomeneš si na fáze, které mělo národní obrození? Uveď alespoň dva jazykovědce, kteří se o obrodu jazyka zasloužili. Kteří spisovatelé v té době žili? Uveď alespoň jedno dílo Čelakovského a Tyla.

Správné odpovědi pozvednout český jazyk na úroveň jazyka vzdělanců a motivovat obyvatelé českých zemí k národní uvědomělosti obranná, ofenzivní, vyvrcholení obrozeneckých snah Josef Jungmann, Josef Dobrovský Josef Kajetán Tyl, František Ladislav Čelakovský, Karel Hynek Mácha, Karel Jaromír Erben, Božena Němcová, Karel Havlíček Borovský Ohlas písní českých; Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka

Literatura a internetové zdroje Obr.1: JOHN COMMONS wikipedie [online]. [cit. 2013-01-19]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C5%BDivor_v_Praze_koncem_18._stolet%C3%AD.jpg Obr.2: JEDUDEDEK wikipedie [online]. [cit. 2013-01-19]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Franti%C5%A1ek_Ladislav_%C4%8Celakovsk%C3%BD.jpg Obr.3: JEDUDEDEK wikipedie [online]. [cit. 2013-01-19]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Josef_Kajet%C3%A1n_Tyl.jpg Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov: O.K. – Soft Sokolov, 2000. 72 s. Wikipedie [online]. 2013 [cit. 2013-01-19]. Dostupný z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%A9_n%C3%A1rodn%C3%AD_obrozen%C3%AD http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_Ladislav_%C4%8Celakovsk%C3%BD http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Kajet%C3%A1n_Tyl