Paprsková optika hanah.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Světlo Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
- podstata, veličiny, jednotky
Zpracovali: Alena Šlézová Zuzana Uhlíková
Světelné jevy a jejich využití
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Základy Optiky Fyzika Mikrosvěta
Optika ČVUT FEL Sieger, 2012.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
O základních principech
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Světlo - - podstata, lom, odraz
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Světelné jevy a jejich využití
Zákon lomu a odrazu světla - opakování
LOM SVĚTLA Jaroslav Solfronk 2013 Příroda II.
Zobrazení rovinným zrcadlem
19. Zobrazování optickými soustavami
OPTIKA.
18. Vlnové vlastnosti světla
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Optika.
Světlo.
Základní zákony geometrické optiky
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Jevy na rozhraní dvou prostředí
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Digitální učební materiál
Fyzika 8. ročník Mgr. M. Kubátová
Když na rozhraní dvou prostředí dopadají dva paprsky různých barev (např. červený a fialový) pod stejnými úhly dopadu, budou úhly lomu obou paprsků různé.
Aneta Trkalová Petra Košárková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_195_Světlo a jeho šíření AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK,
Vypracoval: Karel Koudela
Polarizace světla Světlo – elektromagnetické vlnění.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Mikroskopické techniky
Rozklad světla optickým hranolem
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Digitální učební materiál
OPTIKA 04. Šíření světla OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
LOM A ODRAZ VLNĚNÍ.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
GYMNÁZIUM ALOISE JIRÁSKA, LITOMYŠL, T. G. MASARYKA 590 Šablona: III/2 Číslo vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_4-089 Předmět: Fyzika, Fyzikální seminář.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Příklady na zákon lomu Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Světlo jako elektromagnetické vlnění
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Polarizace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Základní vlastnosti světla
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Paprsková optika hanah.
Třída 3.B 3. hodina.
Transkript prezentace:

Paprsková optika hanah

1) Světlo jako elektromagnetické vlnění 2) Šíření světla 3) Odraz a lom 4) Úplný odraz 5) Disperze světla

1. Světlo jako elektromagnetické vlnění Nejdříve byla rychlost světla považována za nekonečnou, protože prostor je osvětlen z lidského pohledu okamžitě. O. Römer roku 1675 z pozorování zákrytů Jupiterových měsíců vypočítal hodnotu 227 000 km/s.

Pozdější měření už se odehrávala na Zemi pomocí zrcadel a přesných přístrojů (Fizeau, Foucault, Michelson, atd.) Dnes je za rychlost světla ve vakuu považována hodnota 299 792,458 kilometrů za sekundu.

3. chromatické: složené ze světla více vlnových délek, např 3. chromatické: složené ze světla více vlnových délek, např. bílé světlo (složené ze sedmi barev) Světelné spektrum je část elektromagnetického spektra, ve kterém je zobrazena závislost barev světla na vlnových délkách. λ=650 nm λ=600 nm λ=580 nm λ=525 nm λ=450 nm λ=400 nm Obr.: Střední vlnové délky pro dané barvy

Podobně jako jiné druhy vlnění charakterizuje i světlo jeho vlnová délka λ =c/f Vidění je fyziologický proces, který v lidském oku vyvolává elektromagnetické vlnění o frekvencích 7,7 .1014 až 3,9 .1014 Hz. Tomu odpovídají vlnové délky světla ve vakuu od 390 nm do 760 nm.

2. Šíření světla Šíření světla ovlivňují vlastnosti prostředí, kterým světlo prochází. Optické prostředí může být: Průhledné – nedochází v něm k rozptylu světla. Průsvitné – světlo prostředím prochází, ale zčásti se v něm rozptyluje. Neprůhledné – světlo se v něm silně pohlcuje nebo se na rozhraní s daným prostředím jen odráží.

Pro šíření světla platí Huygensův princip: Z bodového zdroje světla se světlo šíří v kulových vlnoplochách. Směr šíření světla v homogenním optickém prostředím udávají přímky kolmé na vlnoplochu, které se nazývají světelné paprsky.

3. Odraz a lom světla Při dopadu světla na rozhraní dvou různých optických prostředí se světlo částečně odráží a částečně láme. Zákon odrazu: k a=b a b

Zákon odrazu světla úhel dopadu se rovná úhlu odrazu odražený paprsek leží v rovině dopadu úhel odrazu nezávisí na frekvenci, proto se světelné paprsky různých barev odrážejí stejně Index lomu n udává, kolikrát je rychlost světla v daném prostředí menší než ve vakuu n=c/v ≥ 1

Přechází-li světlo z prostředí opticky řidšího do Snellův zákon lomu: n 1 sina = n2 sinb Lomený paprsek zůstává v rovině dopadu. Lom závisí na frekvenci světla. Přechází-li světlo z prostředí opticky řidšího do prostředí opticky hustšího, nastává lom ke kolmici. k n1 n1<n2 a v1>v2 ab n2 b

Díky lomu světla se nám zdá pádlo ponořené do vody zlomené.

Přechází-li světlo z prostředí opticky hustšího do prostředí opticky řidšího, nastává lom od kolmice. k n1 n1 >n2 a ab n2 b

4. Úplný odraz – totální reflexe Přechází-li světlo z prostředí opticky hustšího do prostředí opticky řidšího, nastává lom od kolmice. Zde může nastat situace, kdy úhel dopadu nabude takové hodnoty, že úhel lomu je pravý. Překročením mezního úhlu nastává úplný odraz. k n1 n1 >n2 a am ab b=90° n2 b sin α m = 1/n1

Měření mezního úhlu umožňuje určit index lomu látky. Na tom jsou založeny přístroje zvané refraktometry.

5. Disperze světla (rozklad) Index lomu optického prostředí závisí na frekvenci světla a při normální disperzi se s rostoucí frekvencí zvětšuje.

Bílé denní světlo se hranolem rozloží na spektrum, v němž jsou zastoupeny všechny barvy odpovídající paprskům monofrekvenčního světla v posloupnosti: červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, fialová.

Úlohy: Chlapec se chce dotknout tyčí předmětu v hloubce 40 cm pod hladinou vody. V jaké vzdálenosti od předmětu se tyč dotkne dna, jestliže tyč svírá s vodorovným směrem úhel 45°? (nv=1,33) Lomený a odražený paprsek jsou navzájem kolmé, přičemž úhel dopadu je 53°. Určete index lomu látky, jestliže světlo dopadá na rozhraní ze vzduchu. Řešení: [15 cm] [n = 1,33]

Řešení: Jaký musí být úhel dopadu na povrch skla o indexu lomu 1,7, aby úhel lomu byl roven polovině úhlu dopadu? [63°30´] 2. Index lomu skla pro červené světlo je 1,510 a pro fialové světlo 1,531. Určete úhel mezi lomeným červeným a fialovým paprskem, dopadá-li paprsek bílého světla na povrch skla pod úhlem 60°. [0,55°] 3. Světelný paprsek prochází metylalkoholem a dopadá na rozhraní se vzduchem pod úhlem 45°. Vystoupí paprsek do vzduchu nebo se úplně odráží v metylalkoholu? Index lomu metylalkoholu je 1,329. [a = 45°<am]

Literatura: RNDr. O. Lepil, Csc. – Optika Použitý zdroj: Internet Vyrobeno v rámci projektu SIPVZ Gymnázium a SOŠ Cihelní 410 Frýdek-Místek Autor: Mgr. Hana Hůlová Rok výroby: 2006 hanah