Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Ukládají se na níže položených místech
Horniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.08
HMYZ s proměnou nedokonalou
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: USAZENÉ HORNINY
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Název Geologie Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V PŘÍRODOPISU 52/P10/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: GEOLOGICKÉ DĚJE AUTOR:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ORGANOGENNÍ USAZENINY
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Dělení hornin Podle vzniku.
Usazené horniny - úlomkovité
Škola:. Základní škola Kladruby
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Usazené horniny.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ICT VL Pískovcové útvary ČR 4.R
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Nervová soustava - úvod
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
ŽIVOT JAKO LEPORELO, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.4.00/ Kůže Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Usazené horniny.
Usazené horniny = sedimenty
Usazené horniny - chemické
NEROSTY A HORNINY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
NázevPetrologie 2 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast Fyzickogeografická sféra Anotace Prezentace na usazené horniny doplněná fotografiemi.
CZ.1.07/1.1.10/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s vlastnostmi a vznikem usazených.
Trávící soustava - úvod
Vybrané čeledi jednoděložných rostlin I.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Pohlavní soustava - muž
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Usazené horniny Vznikají tak, že se různé drobné částečky usazují na dně moří, jezer, řek i na souši. Jednotlivé částečky ( zrnka) se navzájem spojují.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE A VZNIK USAZENÝCH HORNIN
VY_52_INOVACE_PŘ.9.34 –USAZENÉ HORNINY– pracovní list
CHEMICKY USAZENÉ HORNINY
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VÝTRUSNÉ ROSTLINY MECHOROSTY a KAPRAĎOROSTY
Petrologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se složením a vlastnostmi hornin. Materiál je plně funkční pouze.
Usazené horniny Geologie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Vznikají činností vnějších geologických činitelů. Pokrývají až 90% zemského povrchu a tvoří 8% zemské kůry. Často obsahují zkameněliny. Dělí se na: 1.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
USAZENÉ HORNINY (SEDIMENTÁRNÍ)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
VY_32_INOVACE_01_32_NERUDNÍ SUROVINY
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Petrologie Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
Petrologie 2 Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
Transkript prezentace:

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 HORNINY USAZENÉ Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 1. 4. 2013 Cílový ročník: 9. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Tematický okruh: GEOLOGIE Téma: HORNINY USAZENÉ Metodický list/anotace: slouží k seznámení s usazenými horninami Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žáci se naučí poznávat horniny usazené, znají jejich užití i naleziště Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 14 – 15 let

USAZENÉ HORNINY usazeniny vznikají usazováním látek, tzv. sedimentací podle způsobu vzniku se rozdělují: úlomkovité SEDIMENTY organogenní chemické

VRSTVA = deskovité těleso usazených hornin, které je ohraničeno vrstevními plochami tloušťka vrstvy = mocnost pořadí, ve kterém se vrstvy usazovaly = vrstevní sled soubor vrstev stejného horninového složení se nazývá = SOUVRSTVÍ nejspodnější vrstva v souvrství = podloží svrchní vrstva v souvrství = nadloží

Obr. stavba souvrství Souvrství B Souvrství A nadloží vrstvy mocnost vrstvy podloží vrstvy

ÚLOMKOVITÉ USAZENINY vznikají usazováním úlomků hornin a nerostů, které jsou přenášeny větrem a vodou Velikost částic Usazeniny nezpevněné Usazeniny zpevněné tmelem 1) > 2 mm Hrubozrnité usazeniny ŠTĚRK SLEPENEC BREKCIE 2) 2 – 0,05 mm stř. zrnité usazeniny PÍSEK PÍSKOVEC KŘEMENEC, ARKÓZA, DROBA 3) 0,05 – 0,01 mm jemnozrnité usazeniny PRACH = spraš PRACHOVEC 4) < 0,01 mm jemné usazeniny JÍL JÍLOVEC SLÍNOVEC, OPUKA

II. CHEMICKÉ USAZENINY vznikají chemickým vylučováním a srážením látek rozpuštěných ve vodě takto vznikají solné usazeniny (nerosty halit, sádrovec), horniny (vápenec, travertin), rudné nerosty (krevel, hnědel) TRAVERTIN Složení: pórovitý vápenec vznikající z roztoku CO2 a Ca(HCO3)2 za spolupůsobení rostlin (řas) a mikroorganismů Vlastnosti: světlý, nažloutlý, vrstevnatý Užití: dekorační kámen (obklady) Naleziště: Slovensko, v ČR ojediněle (např. lom u obce Tučín u Přerova)

Usazené horniny: travertin ÚKOL: Zjisti, jaké je využití úlomkovitých usazenin, štěrku, písku, pískovce, prachu a jílu.

Obr. vznik solných usazenin (nerostů) na dně mořské zátoky v teplém a suchém podnebí mořská zátoka hráz pevnina moře halit NaCl sádrovec CaSO4 x 2H¨2 O vápenec CaCO3 Po odpaření mořské vody se vrstva solných usazenin pokryje jílovitými usazeninami.

Řešení úkolu: ÚKOL: Zjisti, jaké je využití úlomkovitých usazenin, štěrku, písku, pískovce, prachu a jílu. ŠTĚRK - výroba betonu, stavba silnic, železnic, domů… PÍSEK – stavebnictví, slévárenství, sklářství PÍSKOVEC – stavebnictví, sochařství, kamenictví PRACH - cihlářská surovina, spraš – úrodné půdy JÍL – cihlářská a keramická surovina

Použité zdroje: LITERATURA: Vališ, J., a kol. Přírodopis 8. 5.vydání, SPN, Praha 1989 Černík, V., Martinec, Z., Vítek, J. Přírodopis 4 – mineralogie a geologie se základy ekologie. 1. vydání, SPN, Praha 1998. ISBN 80-7235-044-7 Švecová, M., Matějka, D. Přírodopis 9 . 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007. ISBN 978-80-7238-587-4 Foto, obrázky – zdroj vlastní

Děkuji vám za pozornost.