Matematika a její aplikace Racionální čísla, početní operace v oboru racionálních čísel Odčítání zlomků a smíšených čísel VY_42_INOVACE_20 Sada 3 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracovala: Alena Jůzková, 08 - 2012 Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Využití materiálu: společný nácvik odčítání zlomků a smíšených čísel Anotace: Předmět: matematika Ročník: 7. Využití materiálu: společný nácvik odčítání zlomků a smíšených čísel Forma výuky: výklad učitele Pomůcky: počítač, dataprojektor, sešity Učivo: odčítání zlomků a smíšených čísel Metodický postup: 3. Snímek – odčítání zlomků – vysvětlení postupu na klikání myši 4. Snímek – odčítání smíšených čísel – vysvětlení postupu na klikání myši 5. Snímek - žáci počítají samostatně do sešitu, kontrola na kliknutí myši 6. Snímek – žáci počítají samostatně do sešitu, kontrola na kliknutí myši 7. Snímek – vyhodnocení Společné shrnutí Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
a) Odčítání zlomků se stejnými jmenovateli 𝟒 𝟗 − 𝟐 𝟗 = 𝟒−𝟐 𝟗 = 𝟐 𝟗 jmenovatele opíšeme čísla v čitateli odečteme Výklad učitele, postup na kliknutí myši. b) Odčítání zlomků s různými jmenovateli najdeme společného jmenovatele zlomky rozšíříme čísla v čitateli odečteme 𝟔 𝟕 − 𝟑 𝟒 = 𝟐𝟒−𝟐𝟏 𝟐𝟖 = 𝟑 𝟐𝟖 Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Odčítání smíšených čísel 𝟐 𝟏 𝟓 −𝟏 𝟐 𝟑 = 𝟏𝟏 𝟓 − 𝟓 𝟑 = 𝟑𝟑 −𝟐𝟓 𝟏𝟓 = 𝟖 𝟏𝟓 Výklad učitele, postup na kliknutí myši. Převedeme smíšené číslo na zlomek najdeme společného jmenovatele zlomky rozšíříme čísla v čitateli odečteme Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
1. Vypočítej: 13 14 − 2 7 = 13 16 − 3 8 = 5 6 − 5 12 = 23 30 − 3 10 = 13 − 4 14 = 9 14 25 27 − 5 9 = 83 100 − 7 10 = 14 15 − 17 45 = 31 35 − 19 70 = 25 −15 27 = 10 27 13 16 − 6 16 = 7 13 83 −70 100 = 13 100 10 −5 12 = 5 12 42 −17 45 = 25 45 = 5 9 Žáci počítají samostatně do sešitu, kontrola na klikání myši. 23 −9 30 = 14 30 = 7 15 62 −19 70 = 43 70 Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
𝟏𝟏 𝟒 − 𝟏𝟕 𝟖 = 𝟐𝟐 −𝟏𝟕 𝟖 = 𝟓 𝟕 𝟏𝟏 𝟑 − 𝟏𝟏 𝟗 = 𝟑𝟑 −𝟏𝟏 𝟗 = 𝟐𝟐 𝟗 =𝟐 𝟒 𝟗 𝟖𝟑 𝟐𝟓 − 𝟐𝟗 𝟓𝟎 = 𝟏𝟔𝟔−𝟐𝟗 𝟓𝟎 = 𝟏𝟑𝟓 𝟓𝟎 =𝟐 𝟕 𝟏𝟎 Žáci počítají samostatně do sešitu, kontrola na klikání myši. 𝟗 𝟒 − 𝟔 𝟓 = 𝟒𝟓 −𝟐𝟒 𝟐𝟎 = 𝟐𝟏 𝟐𝟎 =𝟏 𝟏 𝟐𝟎 𝟑𝟑 𝟏𝟒 − 𝟐 𝟐𝟏 = 𝟗𝟗 −𝟒 𝟒𝟐 = 𝟗𝟓 𝟒𝟐 =𝟐 𝟏𝟏 𝟒𝟐 𝟏𝟎 𝟒 𝟓 −𝟓 𝟏 𝟒 =𝟓 𝟏𝟔 −𝟓 𝟐𝟎 =𝟓 𝟏𝟏 𝟐𝟎 Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Počet bodů Hodnocení 14 – 13 Výborně 12 – 10 Velmi dobře 9 - 6 Dobře 9 - 6 Dobře 5 - 4 Dostatečně 3 - 0 Je třeba se učit! Hodnocení. Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Citace: http://office.microsoft.com Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692