Scientists need to earn the trust and confidence of the public if we are to retain our “license to operate.” But to do that we have to be accurate about.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Advertisements

Order Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
YEAST AND CANCER Nobel Lecture, December 9, 2001 LELAND H. HARTWELL.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
FUNKCE PROTEINŮ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Co? What?Co? Who?Kdo? Where?Kde? How much?Kolik? When?Kdy? How?Jak? Otázky.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Protein synthesis, proteolysis, and cell cycle transitions Nobel Lecture, december 9, 2001 TIM HUNT.
CYCLIN DEPENDENT KINASES AND CELL CYCLE CONTROL Nobel Lecture, December 9, 2001 Paul M. Nurse.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
Osnova 2.Přednáška Kvasinka jako modelová buňka/organismus Srovnání S.cerevisiae a S. pombe Výhody Nomenklatura, auxotrofie Vektory Genetické manipulace.
Slovní zásoba-ovoce, zelenina Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Buněčná morfogeneze v kontextu cyklu.
REGULACE GENOVÉ EXPRESE.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Proč cyklové hodiny tikají? A co to vypovídá o evoluci?? (Teoretické přístupy ke studiu BC.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Autor: Milan Blaha Konzultant: Prof. MVDr. Jan Motlík, DrSc.
RNAi. Rich Jorgensen a kolegové vložili gen produkující pigment do petunií (použili silný promotor) Místo silné pigmentace se objevily rostliny variegované.
Non-cell-autonomous action of STAT3 in maintenance of neural precursor cells in the mouse neocortex Takeshi Yoshimatsu, Daichi Kawaguchi, Koji Oishi, Kiyoshi.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Bistable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Párování/mating S. cerevisiae
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Zrození moderního modelu BC (a co předcházelo).
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Vstupy centrálních regulátorů: checkpoints – reakce na poškození a zpětná vazba.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-1.PT-06-Rodina a přátelé Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Cytoskelet.
2014 CELL DIVISION Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Souhrn 4. přednášky Genetické metody Plasmidy Integrace
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Complaints 06C16 AutorLadislava Pechová Období.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Bc. Lucie Ševčíková Datum : Název : VY_22_INOVACE_2.2.2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_166 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
FUTURE - GOING TO, FUTURE - USING PRESENT CONTINUOUS, FUTURE PLANS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic Blind Friendly Website Helena Koláčková Czech Statistical Office.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Internal Communications 06B3 AutorLadislava Pechová Období.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
INTEGRATED RESCUE SYSTEM Střední průmyslová škola Hranice Mgr. Radka Vorlová 02_Integrated Rescue System CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ANOTACE: Anotace: Didaktický učební materiál je určen žákům středních škol k zopakování učiva. Prezentace se skládá ze cvičení určených k upevnění materiálu.
Adjectives expressing people´s qualities, a job interview Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastSlovní zásoba.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
TRANSKRIPCE DNA.
Název vzdělávacího materiálu
Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz Poslední aktualizace 25/6/2014
What do you have to think about when planning something?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
Buněčný cyklus a molekulární mechanismy onkogeneze.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Živá fáze.
:30 Replies to Complaints 1 V– 2nd semester.
1. Regulace genové exprese:
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Revison of the 2nd semester
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
WH-QUESTIONS.
Petr Michálek Datum konání:
Transkript prezentace:

Scientists need to earn the trust and confidence of the public if we are to retain our “license to operate.” But to do that we have to be accurate about what science can do. It is no good exaggerating what science can deliver, as happened when the Director of the National Cancer Institute, Dr. Andrew von Eschenbach, announced the Institute’s challenge goal in 2003 as “To eliminate the suffering and death due to cancer by 2015.” This cannot be justified even as a statement of aspiration because when we fail to deliver, as we surely will with such a claim, we will lose the confidence and trust of both the politicians and the public. Paul M. Nurse

CDC28 kóduje p34! „cyclin-dependent kinase“, CDK

Transkripční (pretranslační?) regulace v buněčném cyklu

Cykliny jsou spřízněné s TFIIB a pRb! Nucleic Acids Res March 25; 22(6): 946–952.

Co dělají „příbuzní“ cyklinů? viz též Pho80/85

Cykliny jakožto derivát transkripčních regulátorů? A co CDK?? (Noble et al. 1997)

CDK-like kinázy a transkripce TFIIH CTD kinase (S.cer.: KIN28) P-TEFb (Positive- Transcription Elongation Factor)... + cyclin T (referát)

16 Arabidopsis CDK dosud zmeškáno, 2 CDK10/11 a 14 recentně duplik. CDK9 Guo and Stiller 2004 CdkC CdkB CdkA CdkD CdkF CdkE CAK + TFIIH CTD kinase P-TEFb RNA proc.? G2M?

„Pocket proteins“ - příbuzenstvo cyklinů: pRB a spol.

pRB a E2F – regulace „S-fázních efektorů“

Mechanismus represe je možná trochu složitější... Rb indukuje deacetylaci histonů, což brání transkripci přísluš. oblasti chromatinu

Další efektory pRb Korenjak and Brehm 2005

... a není to živočišná specialita! DNA damage GSH

Regulace transkripce se uplatňuje i jinde v BC.

Je transkripce tak důležitá, nebo o ní jen hodně víme? Měření množství mRNA: –Northern –Microarrays Měření produkce mRNA je něco jiného!! A jak se vůbec transkripce dá regulovat?

Microarrays

Kvasinkový BC jakožto posloupnost „vln“ cyklinů

Důvody ale nejsou pouze transkripční! Yang a Kornbluth, TiBS 1999

G1 S G2 M jádro cytoplasma koncentrace/aktivita Cykliny: A, E, D1, B1, B2

Transkripční regulace v BC S. cerevisiae Gene expression during the yeast cell cycle. Genes correspond to the rows, and the time points of each experiment are the columns. The ratio of induction/repression is shown for each gene such that the magnitude is indicated by the intensity of the colors displayed. If the color is black, then the ratio of control to experimental cDNA is equal to 1, whereas the brightest colors (red and green) represent a ratio of 2.8:1. Ratios >2.8 are displayed as the brightest color. In all cases red indicates an increase in mRNA abundance, whereas green indicates a decrease in abundance. Gray areas (when visible) indicate absent data or data of low quality. Color bars on the right indicate the phase group to which a gene belongs (M/G1, yellow; G1, green; S, purple; G2, red; M, orange). These same colors indicate cell cycle phase along the top. (A) Gene expression patterns for cell cycle-regulated genes. The 800 genes are ordered by the times at which they reach peak expression. Spellman et al. 1998

Mechanismy regulace: historický „krok stranou“ - přepínání párovacích typů pučivé kvasinky a/  2a + 2  Párovací typ určen jediným lokusem, ale HOMOTHALISMUS!!!

Kazetový model MAT lokusu - konverzi zahajuje HO endonukleáza

Transkripční regulace HO Jen v haploidech Jen v mateřských buňkách Jen v G1 (booleovské AND) Nástroj ke studiu: swi (switching) mutanti

Promotor genu HO M/D specifita Swi5? G1 specifita Swi4/6 diploid-specif.

Swi5 a asymetrie M/D M D1 M D2 a  Swi5 podmínkou M exprese HO (ale nikoli důvodem asymetrie!)

G1 S G2 M Swi5 na URS2 SWI5 mRNA Regulovaná lokalizace Swi5p (přetrvávající Swi5 v M???)

Regulace jaderné lokalizace Swi5p S/G2/M - P ace NLS M/G1 - de P ace NLS fosforylace závisí na Cdc28! defosforylace: Cdc14

(Jak je to s tou M/D asymetrií?) G1 jádro aktin Myo4/She2/3 Ash1 mRNA ASH1: asymmetry of HO switching - D-specif. represor!

Lokalizace mRNA jakožto univerzální způsob vzniku asymetrie?

A co G1 specifická regulace? Swi4/Swi6 váží SCB (Swi Cell Cycle Box) SCB = CACGAAAA –např. v promotorech CLN1, CLN2! –SWI4/6 = SBF = SCB Binding Facror MCB = MluI Cell Cycle Box = ACGCGTNA MBF (MCB Binding factor) = Swi6 + Mbp1 Historie Mbp1 - „Emily factor“

Transkripční faktory rodiny Swi4/Swi6

I tyto proteiny podléhají fosforylaci...

(Lehce diskutabilní) funkční překryvy... (Bean et al. 2005)

G1-specifická exprese (pro Pho85)

Další BC-regulované geny S. cer. + histony! + Fkh1/2!

Příklad transkripčně regulovaných „efektorů“: separace buněk ACE2: homolog Swi5, podobně regulován reguluje mj. chitinázu!

Kvasinka znovu – skupiny kotranskrib. genů

Lze identifikovat regulační obvody?

SWI4/6 Paradox regulace HO: je „start“ transkripční událost? START SWI4/6 HO SWI4/6 CLN1,2 START velikost CLN3 CLN1,2 START

Co se stane, když buňka nemá CLB? Amon et al. 1993

Nelze vypnout CLN! CLN2/CDC28 mRNA ratio

CLN regulují expresi CLB Amon et al. 1993

X: proteiny rodiny Forkhead (Fkh1, Fkh2)

Jorgensen and Tyers 2000 (CDK inhibitor; viz příště!!