Platón Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Sloupcová sazba a oddíly
Alfons Mucha Název školy
ČLOVĚK A SVĚT Antická filozofie II..
Litosféra a litosférické desky
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zemětřesení Název školy
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Základní typy monarchií
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Jugend auf Reisen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Krasové oblasti Název školy
Filozofie a věda, náboženství a umění
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Lidské rasy Název školy
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Podpovrchová voda Název školy
Topologie počítačových sítí
Ukládání čísel v počítači 1
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Zelená revoluce Název školy
Práce nutné ke vzniku mapy
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Národy světa Název školy
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Antika II Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Racionalismus Název školy
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Východoasijská náboženství
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Filozofie 20. století – Filozofie bytí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Podstata filozofie Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Užití vektorového součinu
Filozofie 20. století – Francouzský existencialismus
Symbolismus Název školy
Socioekonomická geografie - opakování
Filozofie 20. století – Německý existencialismus
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Funkcionalistický Zlín
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Empirismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Surrealismus Název školy
Matyáš Bernard Braun Název školy
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Právní a politické myšlení v období renesance a baroka Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Platón & „objektivní idealismus“
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
PLATÓN př. n. l..
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Transkript prezentace:

Platón www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Platón Označení DUM VY-32-INOVACE-06_1_05 Autor Mgr. Eva Adamíková Datum 25. 11. 2012 Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Dějiny světové filozofie Ročník 3. ročník gymnázia www.zlinskedumy.cz

Platón Obrázek 1.

Co se dozvíte? Platón založil v Athénách svou školu, díky Platónovi máme informace o Sokratovi a jeho díle, nebo to může být jinak? seznámíte se s Platónovými dvěma světy, Platóna někteří politologové a sociologové pokládají za prvního představitele totalitarismu v dějinách

(427 – 347 př.n.l.) První idealista v dějinách filozofie Poznáváme duší, nikoli smysly, zkušeností Narodil se v přední athénské aristokratické rodině Seznámení se Sokratem ho přivedlo k filozofii Po jeho smrti 11 let cestoval po jižní Itálii Zde se seznamuje s Pythagorejci Po návratu zakládá Akademii, 387 př.n.l.

Vyučovalo se zde až do roku 529 n.l. Napsal mnoho děl - formou dialogů Protagoras - o ctnosti, Gorgias – o umění řečnickém, Symposion – o lásce, Faidon – o nesmrtelnosti, Timaios – o stvoření světa Obrana Sokratova 3 období tvorby: Sokratovské, teorie idejí, období stáří

Politika Nejrozsáhlejší a obsahově nejbohatší: Díla: „Ústava“ a „Zákony“ Stát – obec vzniká z nedostatečnosti člověka Rozdělil společnost na: Filozofy – vládce Bojovníky – strážce Řemeslníky, obchodníky

Vládcové nemají majetek Lidé starší (nad 50 let), vzdělaní, zkušení Výchova dětí je společná Eugenika – zdokonalování lidského genetického fondu (obcovat mohou jen ti „nejlepší“ s těmi „nejlepšími“) Tělesná výchova – zdatnost Lze hovořit jen o krásných, kladných věcech

Psychologie Duše člověka má tři části: Myšlení – centrum v hlavě Vášnivost – oblast srdce Žádostivost – oblast jater

Etika Nauka o ctnostech: Rozumnost Statečnost Uměřenost Spravedlnost

Platón své učení o duši, o ctnostech a o obci shrnul takto: Myšlení – centrum v hlavě – rozumnost -vládcové Cit, vůle – vášnivost - srdce – statečnost - bojovníci Žádostivost – oblast jater – umírněnost - obchodníci A všem přísluší spravedlnost

Filozofie Teorie idejí Svět idejí – svět pravý, skutečný, neměnný, svět vzorů, kde naše duše žila před narozením Svět ve kterém žijeme, pomíjivý napodobenina světa idejí Podobenství jeskyně Methéxis – podíl na idejích, účast Anamnésis – rozpomínání se na svět idejí

Platónský trojúhelník Obrázek 2.

Eros – chtění poznávat, zdokonalovat se Poprvé v dějinách spojil etiku a estetiku Dobro a krásu – co je dobré, je i krásné Za láskou se skrývá hluboké úsilí o dosažení dobra Světový řád je účelně uspořádaný Teleologismus, finalismus

Otázky: Jak rozvrstvil Platón antickou společnost? Jak mají žít vládci? Vysvětli Platónovu teorii idejí. Jmenuj významná díla světové politologie, jejichž autorem je Platón. Načrtni Platónský trojúhelník a vysvětli ho. Proč podle Platóna vzniká obec?

Odpovědi Platón hovoří o vrstvě vládců – filozofů, o vrstvě bojovníků – ochránců a o vrstvě řemeslníků a zemědělců. Vládci nemají majetek – slouží občanům, jejich děti jsou vychovávány společně a mimo jejich domov, aby jim rodiče nestranili. Obcovat smí jen ti „nejkvalitnější“ s „nejkvalitnějšími“ a to v určitém věku.

Platónova teorie idejí hovoří o dvou světech, o světě pravzorů, světě věčném a dokonalém a o světě, ve kterém žijeme, světě napodobenin, světě nedokonalém a pomíjivém. (podobenství o jeskyni) „Zákony“ a „Ústava“ Naše duše se rozpomíná na svět idejí, kde se nacházela před naším narozením – anamnésis, věci tohoto světa mají určitou míru podílu na vzorech - idejích – methexis. Obec vzniká z nedostatečnosti člověka.

Zdroje: ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, ISBN 80-40-25414-4. BLECHA, Ivan a kol. Filozofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 90-7182-064-4. BLECHA, Ivan. Filozofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, ISBN 80-7182-147-0. STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN 80-7192-500-4.

TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení. Praha: COWI, Praha 4, V jehličí 1, 1996, ISBN 80-901588- 4-6. Obrázek 1.: RAFFAELLO SANZIO. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/Plato-raphael.jpg Obrázek 2.: AIDA. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Platonuv_trojuhelnik.png