Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kodaň Karel Jurásek DÁNSKO.
Advertisements

Maturitní otázka č. 21 Benelux.
Belgie Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Lucie Zelinková Sexta B
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín STÁTY BENELUXU 1.
VY_52_INOVACE_03/2/32_ZEMĚPIS
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Předmět a očekávaný výstup
Belgie – země Vlámů a Valonů
Základy hospodářství Beneluxu
Oblast: Západní Evropa Belgie
Koninkrijk België Royaume de Belgique Königreich Belgien
Belgie, Lucembursko III2-Z7-III-10
Předmět: Zeměpis cestovního ruchu Ročník: 2.
Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_012.
BELGIE.
BENELUX CO STÁTY SPOJUJE? Velká hustota osídlení Monarchie
Téma hodiny: Lucembursko
Benelux. Benelux volné společenství Belgie, Nizozemska a Lucemburska volné společenství Belgie, Nizozemska a Lucemburska Vlajka Beneluxu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Nizozemsko Konstituční monarchie Velká hustota: 400 obyv./km2
Evropské regiony – Západní Evropa– Státy Beneluxu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ZEM_HA_1_04.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
BENELUX 2. listopadu 2005.
Velká Británie oficiální název: " Spojené království Velké Británie a Severního Irska" 4 historické země: Anglie, Skotsko, Wales a Severní Irsko (IRA)‏
Země BENELUXU Z_126_Evropa_Země BENELUXU
EU – OP VK – III/2 ICT DUM 15 Vypracovala Ludmila Kebzová.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
IRSKÁ REPUBLIKA km2, 3,6 mil. obyvatel, Dublin (Baile Átha Cliath)
Země tulipánů, větrných mlýnů a sýrů…
450 obyv./km2 (nejhustěji osídlené) 90% obyv.-města
BENELUX Jan Dušek.
Holandsko.
Nizozemsko III2-Z7-III-09
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
NIZOZEMÍ Leží v západní Evropě Hlavní město: Amsterdam
IRSKÁ REPUBLIKA km2, 3,6 mil. obyvatel, Dublin (Baile Átha Cliath)
Téma hodiny: Západní Evropa
BENELUX.
FRANCIE ZEMĚ GALSKÉHO KOHOUTA.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
THE BELGIE prezentaci uvádí Jiří Tichý.
BELGIE.
Francie Miroslav Chmelka.
Benelux - pracovní list - řešení Jméno autora: Mgr. Jan Vajner

Benelux (Západní Evropa) Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , leden.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : září 2012 Název :VY_52_INOVACE_5.2.1.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Evropa- Západní Evropa Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu:
ZÁPADNÍ EVROPA Otázka: Které státy řadíme mezi státy západní Evropy?
VY_52_INOVACE_11_02_státy západní Evropy. 3. snímek – západní Evropa 4. snímek – státy západní Evropy 5. snímek – vlajky států západní Evropy 6. snímek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Kuchtová Květoslava Název : VY_32_INOVACE_6A_14_Nizozemsko Téma:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Kuchtová Květoslava Název : VY_32_INOVACE_6A_12_Belgie Téma:
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_267_Belgie Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Země BENELUXU Belgie Nizozemí (Holandsko) Lucembursko.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Ing Věra Kubová Předmět: ZEMĚPIS Název: ZÁPADNÍ EVROPA Číslo projektu: CZ. 1.07/1.4.00/
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045 Autor: Mgr. Andrea Filípková Název : VY_32_INOVACE_12/19_Západní Evropa Téma: Státy západní Evropy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Určeno pro : žáky 2. stupně ZŠ Sekce: základní Předmět : zeměpis
zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STÁTY BENELUXU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
EVROPA ZÁPADNÍ EVROPA – FRANCIE, BELGIE, NIZOZEMSKO, LUCEMBURSKO
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Průkopníci evropské integrace
BENELUX CO STÁTY SPOJUJE? Velká hustota osídlení Monarchie
Transkript prezentace:

Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA VY_32_INOVACE_ZEM.2.19 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Roman Bartoníček Téma: Makroregion západní Evropa – země Beneluxu Datum vytvoření: 20.02.2013 Přílohy: VY_52_INOVACE_ZEM.2.19

Anotace: Souhrnné opakování přírodních, historických a socioekonomických charakteristik makroregionu západní Evropa – země Beneluxu s důrazem na upevnění základní terminologie spojené s tímto územím a vymezením okruhu typologických problémů. Práce se slepou mapou.

VY_32_INOVACE_ZEM.2.19 1) Vyznač do slepé mapy níže vypsané základní přírodní pojmy zemí Beneluxu: Calaiská / Doverská úžina – úžina mezi Velkou Británií a Francií Severní moře Mosela Západofríské ostrovy Mása Calaiská / Doverská úžina jezero Ijsselmeer Ardeny Rýn

3) Přírodní podmínky: Nehodící se škrtni! VY_32_INOVACE_ZEM.2.19 3) Přírodní podmínky: Nehodící se škrtni! Země Beneluxu se nacházejí v subpolárním / mírném podnebném pásu. Jejich břehy omývá Severní / Baltské moře. Moře významným způsobem ovlivňuje podnebí tohoto regionu. Mezi dnem a nocí a zimou a létem bývají velké / malé teplotní rozdíly. Léto je horké / mírné s malým / velkým množstvím srážek. Zima bývá teplá / mrazivá s deštěm / sněhem. Povrch regionu je velmi rozmanitý. Od převažujících nížin a až po pahorkatinu Ardeny, která se nachází na severu / středu / jihu regionu. Největším vodním tokem zemí Beneluxu je Mása / Šelda / Rýn.

VY_32_INOVACE_ZEM.2.19 4) Historie. Doplň do volných míst pojmy uvedené pod textem! Některá slova nepoužijete! Ve starověku bylo toto území osídleno keltskými a germánskými kmeny, jež byly v 1. století p ř .n.l. podrobeny Římem. Po jeho pádu následuje začlenění do Francké říše. V 10. - 12. století se zde vytvořila četná samostatná světská i církevní feudální panství v rámci Svaté říše římské. Ve 14. a 15. století získává dominantní postavení Burgundské vévodství, které po vymření zdejší dynastie připadlo roku 1477 Habsburkům Po Velké francouzské revoluci vznikají Spojené státy belgické (1790) a na severu Batavská republika. Rozhodnutím Vídeňského kongresu v roce 1815 jsou severní a jižní části Nizozemí sjednoceny ve Spojené království Nizozemské, které formou personální unie připojilo i Lucembursko. V revolučním roce 1830 se osamostatnila Belgie a zanedlouho anektovala polovinu Lucemburska. Nizozemsko se od 16. století aktivně podílelo na koloniálním rozdělení světa (nejvýznamnější kolonií byla dnešní Indonésie). Belgie obsadila v 19. století rozsáhlou oblast rovníkové Afriky (později Zair, nyní Demokratická republika Kongo). Za 2. světové války byly Belgie a Nizozemsko okupovány Německem, Lucembursko bylo přímo anektováno (zabráno). Po válce se všechny tři země staly iniciátory integračního evropského procesu.

VY_32_INOVACE_ZEM.2.19 5) Belgie a Nizozemí měly v minulosti významné koloniální državy. Podtrhni červeně kolonie Belgie a zeleně kolonie (zájmové oblasti) Nizozemí. Indonésie, Zaire (Demokratická republika Kongo), Surinam, Rwanda, Burundi

VY_32_INOVACE_ZEM.2.19 6) Obyvatelstvo Beneluxu. Rozšiř pracovní text o další charakteristické poznatky! Státy Beneluxu jsou nejhustěji zalidněné státy Evropy, což je dáno přítomností dobrých přírodních i ekonomických podmínek. Vykazují vysoký stupeň urbanizace, jehož vrcholem je vznik konurbační zóny Ranstadt Holland. Přirozený přírůstek je malý. Zdrojem růstu počtu obyvatelstva je imigrace. Nizozemsko je homogenní stát , což znamená ,že v něm žije převážná většina Holanďanů (85%). V Belgii jsou dvě velké národnostní skupiny 56% tvoří germánští Vlámové a románští Valoni.  Kulturní a hospodářské rozdílnosti občas způsobí národnostní problémy. Složení obyvatel Lucemburska je velmi pestré, což je dáno vysokou životní úrovní, nízkou nezaměstnaností, a dalšími faktory. Rozšířeny text přečtěte před třídou!

7) Rozdělte uvedená města do tabulky: VY_32_INOVACE_ZEM.2.19 7) Rozdělte uvedená města do tabulky: Belgie Nizozemsko Lucembursko Bruggy Antverpy Gent Brusel Charleroi Lutych Amsterdam Utrecht Rotterdam Eindhoven Haag Tilburg Luxembourg

8) Podle značek poznej stát a obor jejich činnosti. VY_32_INOVACE_ZEM.2.19 8) Podle značek poznej stát a obor jejich činnosti. Gouda, Eidam, Leyden sýry - Nizozemsko Heineken, Amstel, Bavaria pivovarnictví – Nizozemsko Dolfin, Café Tasse, New Tree výroba čokolády - Belgie Rothmans, Black Devil, Pink Elefant Cigarety – Nizozemsko ING, KBC Broep, Dexia a Fortis bankovní sektor - Benelux

9) Urči podle nápovědy stát Beneluxu: VY_32_INOVACE_ZEM.2.19 9) Urči podle nápovědy stát Beneluxu: finanční centrum, Evropský parlament, hutnictví oceli Frísové, poldry, Coffee shop Ardeny, Valoni, Šelda Lucembursko Nizozemsko Belgie

10) Jsou pravdivá tato tvrzení v celém znění? A - N Belgie, Nizozemsko a Lucembursko jsou zakládající členové EHS (dnešní EU). A Belgie a Nizozemsko jsou republiky, Lucembursko je konstituční monarchií. N Pro státy Beneluxu je typická nízká míra urbanizace. N Všechny tři státy mají přístup k Severnímu moři. N Za 2. světové války byly Belgie a Nizozemsko okupovány Německem, Lucembursko bylo přímo anektováno (zabráno). A Lucembursko má vysoké HDP založené jak na bankovním sektoru, tak i na hutnictví. A Belgie je národnostně jednotná. N Nizozemsko je světovou velmocí v pěstování cibulovin. A V Amsterdamu zasedá většina orgánu EU a NATO a v Haagu Mezinárodní soudní dvůr. N

Rozšiřující pojmy k zapamatování: VY_32_INOVACE_ZEM.2.19 Rozšiřující pojmy k zapamatování: Ranstadt Holland – název pro jednu z významných jádrových oblastí Evropy, která se táhne od Belgie až po Nizozemsko Búrové – potomci zejména nizozemských, vlámských i německých přistěhovalců na území RSA (Republika Jižní Afrika) Flandry – Vlámský region Belgie, který proslul výrobou krajek Waterloo – město v Belgii, kde byla v roce 1815 poražena vojska Napoleona Bonaparteho Batavská republika – státní útvar vytvořený v 18. století Francií na území dnešního Nizozemska. Roku 1806 byla přetvořena na Holandské království, jež bylo roku 1810 zrušeno a jeho území prohlášeno za přímou součást Francie Poldry – zúrodněné a vysušené plochy mořského dna sloužící k zemědělství Coffee shop – nizozemské obchody, ve kterých se prodává marihuana

Mapa 1: http://www.zemepis.com/smze.php - upraveno VY_32_INOVACE_ZEM.2.19 Použitá literatura: Mapa 1: http://www.zemepis.com/smze.php - upraveno Obr. 1: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/32/Flag_of_Benelux.svg/600px-Flag_of_Benelux.svg.png