Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_17_01_12 Název materiálu Sonátová forma Jméno vyučujícího Olga Holoubková Třída 7.A Předmět Hudební výchova Datum vytvoření
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Hudební výchova Tématický okruh: Sonátová forma Určeno pro: 7. ročník Anotace: Tento učební materiál přibližuje žákům sonátovou formu a její vnitřní členění na ukázce Ludwiga vana Beethovena / 1. věta Symfonie č.5 c moll Osudová/.
SONÁTOVÁ FORMA SONÁTOVÁ FORMA
SONÁTOVÁ FORMA způsob skládání, komponování uzavřené části hudební skladby, jedné její věty - z oblasti komorní i orchestrální hudby SYMFONIE KONCERT PŘEDEHRA SMYČCOVÝ KVARTET SONÁTA ZÁVĚREČNÉ VĚTY TĚCHTO SKLADEB
Z HISTORIE … 17. stol. KLASICISMUS Počátky sonáty sahají do období raného klasicismu. Jan Václav Stamic Carl Philipp Emanuel Bach Sonáta získala pevně danou strukturu později. Joseph Haydn
VNITŘNÍ ČLENĚNÍ SONÁTY založena na protikladu dvou kontrastních témat VEDLEJŠÍ TÉMA napětí se ve skladbě dále stupňuje až k vrcholu pak dochází k uklidnění a celkovému vyrovnání hudby
TROJDÍLNOST HUDEBNÍ FORMY PROVEDENÍ REPRÍZA EXPOZICE Skladatel uvede hlavní, vedlejší a popřípadě i závěrečné téma. Skladatel s tématy tvůrčím způsobem pracuje. Skladatel zopakuje tématický materiál expozice.
HUDEBNÍ UKÁZKA EXPOZICE LUDWIG VAN BEETHOVEN (1770 – 1824) německý hudební skladatel dovršitel vídeňského klasicismu 1. věta Symfonie č.5 c moll - OSUDOVÁ Odkaz ke skladbě: CD k učebnici Hudební výchova pro 7. ročník ZŠ (A. Charalambidis, J. Pilka a kol.) Obr. 1
NOTOVÝ ZÁPIS POSLECHOVÉ UKÁZKY HLAVNÍ TÉMA Obr. 2
NOTOVÝ ZÁPIS POSLECHOVÉ UKÁZKY VEDLEJŠÍ TÉMA. Obr. 3
NOTOVÝ ZÁPIS POSLECHOVÉ UKÁZKY ZÁVĚREČNÉ TÉMA Obr. 4
V sonátové formě je psána také Beethovenova Patetická sonáta. ÚKOL: POSLECH Co znamená slovo patetický ? 1. = sdělení: vášnivé, vzrušivé, nadšené, emotivní … vzbuzující lásku, nadšení, nenávist, strach… Je 1. věta rychlá? Kolik napočítáte částí vracejících se do pomalého tempa? 2. = 1. věta výjimečně není rychlá – 5 částí
Z DROJE : OBR. 1 OBR. 2, 3,4 CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ, Jiří PILKA a DaliborMATOŠKA. Hudební výchova pro 7.ročník základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, ISBN X. OSTATNÍ OBRÁZKY zdroj Microsoft office_2010, licence zakoupena školou v roce 2011