Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody 420 397 11 P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Č.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Dědičnost krevních skupin
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Tělní tekutiny.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Tělní tekutiny 1. Tkáňový mok tvoří prostředí všech tkáňových buněk
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
-poruchy metabolismu cukrů
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_10.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Obranný systém těla, krevní skupiny, mízní soustava
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_09.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název Tělní tekutiny, opakovací test Předmět, ročník
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_08.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_534.
VYPRACOVALA: Lucie Mansourová a Irena Svobodová
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
rozvod živin, kyslíku, odvod CO2 a odpadů metabolismu
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Krevní skupiny Magdaléna Málková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Krevní skupiny, dárcovství krve
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Krevní skupiny Autor: Mgr. Diana Mücksteinová
Tělní tekutiny Autor: Eva Klabenešová
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_TĚLNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Tělní tekutiny Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Přírodopis – 8. ročník, Krev
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘ8_BO
Složení krve krevní plazma – tekutá složka b) krevní buňky
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č í slo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_30 Tematick á oblast: Somatologie T é ma: Krev 5 Anotace:Prezentace slouží k výkladu nové látky o krvi. Cílová skupinaŽáci školy Autor:Mgr. Josef Kub Datum vytvořen í :

Krevní skupiny

Připomeňme si: (nepsat!) Víte, že základní jsou A, B, AB, O  že se rozlišují podle antigenů na erytrocytech a podle protilátek přítomných v krvi Víte, že základní jsou A, B, AB, O  že se rozlišují podle antigenů na erytrocytech a podle protilátek přítomných v krvi Co jsou to antigeny a protilátky? Co jsou to antigeny a protilátky?

Antigeny (aglutinogeny) –bílkoviny, lipoproteiny, glykoproteiny, sacharidy na cytoplazmatické membráně každé naší buňky (každý máme jiné) –„značky“ podle kterých tělo pozná vlastní buňky

Protilátky –jsou bílkoviny (přesněji gamaglobuliny = imunoglobuliny) v krevní plazmě zabezpečující protilátkovou imunitu –mnoho druhů s různou funkcí –mezi nimi aglutininy  aglutinují (= shlukují) červené krvinky s cizími antigeny např. v krvi skupiny A jsou aglutininyanti-B shlukující krvinky skupiny B atd.

Základní krevní skupiny A: A A A A A A B: B B B B B AB: B B B B BA A A A A A 0: Anti-A Anti-B Anti-A i anti-B žádné aglutininy B

Rozložení v naší populaci: A – 41 % 0 – 38 % B – 14 % AB – 7 % U jiných populací jiné: - indiáni nejvíce AB - černoši nejvíce 0

Aglutinogen A má ale dvě varianty Aglutinogen A má ale dvě varianty A 1 a A 2 A 1 a A 2 Proto ve skutečnosti v systému AB0 rozlišujeme 6 krevních skupin: Proto ve skutečnosti v systému AB0 rozlišujeme 6 krevních skupin: A 1, A 2, B, A 1 B, A 2 B, 0 A 1, A 2, B, A 1 B, A 2 B, 0 Mimo to existují i další aglutinogeny (přes 50), které určují další systémy krevních skupin  nejvýznamnější je systém Rh Mimo to existují i další aglutinogeny (přes 50), které určují další systémy krevních skupin  nejvýznamnější je systém Rh

Systém Rh (Rh faktor) –název odvozen od opice makak rhesus (= rezavý) – běžná v laboratořích – u ní objeven –založen na aglutinogenech C, D, E, c, d, e, …  nejsilnější antigenní vlastnosti má D  kdo ho má je tzv. Rh pozitivní – Rh + (Rh negativní – Rh – je kdo ho nemá) –Rh + je 85 % bělochů (50 % černochů)

Znalost Rh systému je významná pro transfuzi a pro těhotenství: –proti antigenu D se normálně netvoří protilátky (anti-D)  v krvi Rh – se ale někdy tvoří: 1.po transfuzi Rh + krve  protilátky pak shlukují Rh + krev 2.má – li Rh – matka plod Rh + (po otci)  protilátky mohou poškodit plod – hlavně při opakovaných těhotenstvích  podávání léků na vyvázání protilátek  matka při dalším těhotenství jako při prvním

Objev krevních skupin: 1901 Karl Landsteiner – objevil tři krevní skupiny A, B a C (dnešní A, B a 0)  1930 Nobelova cena 1901 Karl Landsteiner – objevil tři krevní skupiny A, B a C (dnešní A, B a 0)  1930 Nobelova cena 1907 český psychiatr Jan Janský objevil čtvrtou krevní skupinu AB  používal označení skupin I, II, III a IV 1907 český psychiatr Jan Janský objevil čtvrtou krevní skupinu AB  používal označení skupin I, II, III a IV ve třicátých letech 20. století se sjednotilo označování A, B, AB a 0 ve třicátých letech 20. století se sjednotilo označování A, B, AB a 0

Použité zdroje: JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006, ISBN ROKYTA, Richard; MAREŠOVÁ, Dana; TURKOVÁ, Zuzana. Somatologie I. a II.. Praha: Eurolex Bohemia, s.r.o., 2003, ISBN DYLEVSKÝ, Ivan; TROJAN, Stanislav; KAPRAS, Jan. Somatologie (I). Praha: Avicenum, 1990, ISBN DYLEVSKÝ, Ivan; TROJAN, Stanislav. Somatologie (II). Praha: Avicenum, 1990, ISBN AUTOR NEUVEDEN. Krevní skupina [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: