Sandro Boticelli 1445-1510
Životopisné údaje Narozen ve Florencii, Vlastním jménem Alessandro di Mariano Filipepi Boticello = soudek; přezdívka pro jednoho z bratrů Další z bratrů byl majitelem zlatnické dílny Zájem o studium i kreslířské dovednosti; přijat do dílny Fra Lippiho Spolupráce s Verocchiem 1470 otevírá vlastní ateliér; pracuje pro cech sv. Lukáše, různé zakázky ve Florencii Využívá přízeň rodu Medicejských 1481 cesta do Říma; realizace tří fresek v Sixtinské kapli 1483 dekoruje vilu Vavřince Nádherného ve Volterra
Životopisné údaje Období Savonarolova režimu ve Florencii Boticelliho tvorba nepoznamenána 1495 ilustruje Dantovu Božskou komedii 1501 maluje Mystické zrození – jediné podepsané a datované dílo 1510 Boticelliho smrt, pochován v kapli kostela Ognissanti ve Florencii
Tvorba Druhy Náměty Fresky; tempera na dřevě a plátně Biblické Portréty Antická mytologie Dekameron Alegorická díla
Madony: Madona magnificat
Klanění tří králů
Fresky v sixtinské kapli: Scény ze života Mojžíšova
Fresky v Sixtinské kapli Sixtus IV. Pozval do Říma špičkové florentské malíře k dekoraci Sixtinské kaple Scény ze životy Mojžíšova Mojžíšovo mládí Očištění malomocného (aneb mládí Ježíše Krista) Fresky s množstvím postav Pravidla geometrické perspektivy
Primavera
Primavera Jeden z vrcholných obrazů Venuše – ústřední postava, kolem ní různé scény; námět z Ovidiových Proměn Mnoho interpretací a různých identifikací postav Merkur; tři Grácie; Vesna; Zefyros; Flóra Spojitost mezi mytologií a křesťanskou vírou
Primavera „ Bylo jaro a já se procházela. Uviděl mě Zefyros; vzdalovala jsem se. Šel za mnou a já se dala na útěk. On byl rychlejší.“ Poté, co se zmocnil bohyně, uspořádal Zefyros svatbu a dal Flóře moc proměnit v květy vše, čeho se dotkne
Zrození Venuše: detaily
Zrození Venuše Pod vlivem Angela Poliziana, florentského humanisty a básníka Objednávka Lorenza a Giovanniho Medici Legenda o zrození Venuše Personifikace větrů, zachycení pohybu Ztvárnění detailů: vlasy,šaty, záhyby Pastelové barevné ladění
Zrození Venuše „ Dívka nadpozemské krásy stojí na mušli, kterou smyslní Zefýrové ženou k mořskému břehu, a nebesa jakoby se z toho radovala….Mohli bychom přísahat, že se bohyně právě vynořila z vln… . Pod její svatou a božskou nožkou z pobřežního písku vyrůstá tráva a kvítí.“
Pomluva
Pomluva Alegorický výjev; inspirován příběhem řeckého malíře Apella Král Midas = symbol hlouposti Ženské postavy: Podezíravost a Ignorance Závist = tmavě oděný muž proti vládci Lest a zrada kolem Pomluvy, která za vlasy táhne svoji oběť Trest = postava v černém hábitu Pravda = nahá, osamocená, vztyčeným prstem ukazuje k nebi
Nastagia degli Onesti
Příběh Nastagia degli Onesti Zakázka od Lorenza Medici Příběh z Boccacciova Dekameronu Obsah: Milostný příběh; začátek: bolest a utrpení; konec: usmíření a radost 4 scény Nastagio odmítnut dívkou, kterou miluje, přihlíží drastickému výjevu Rytíř pronásleduje a následně zabije dívku, jež ho odmítla Slavnostní hostina pořádaná Nastagiem pro Traversariovy; zde obdrží souhlas své vyvolené Poslední výjev = svatební hostina