Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj"— Transkript prezentace:

1 Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Název školy Konzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Jiří Chrástecký Název šablony III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu VY_32_INOVACE_DEK_0303 Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor 82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruh Raná renesance v Itálii - malířství Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Podoby malířství v raně renesanční Itálii. Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Raná renesance, architektura, Florencie, Masaccio, Mantegna, Botticelli, Francesca Datum Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj

2 RANÁ RENESANCE V ITÁLII - MALÍŘSTVÍ

3 ÚVOD Výukový materiál Raná renesance v Itálii – malířství obsahuje informace o nejvýznamnějších podobách malířství v 15. století ve Florencii a jejím okolí. Cílem prezentace je seznámení studentů zejména s díly Masacciovými, Mantegnovými a Botticelliho. Materiál je primárně určen studentům 2. ročníku předmětu dějiny kultury Konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž, využit však může být v kterémkoli ročníku střední školy v předmětech dějiny kultury, dějiny umění, dějepis, výtvarná výchova apod.

4 Druhy renesančního malířství
Nástěnná malba Desková malba Knižní malba Malba na skle Malba na plátně (nově) Techniky renesančního malířství Freska, tempera, olejomalba (nově)

5 Náměty renesančního malířství
Křesťanská tématika Antická mytologie Alegorie Historická tématika Akcent na krajinu (nově) Akt Portrét

6 Masaccio (1401-1428) Zpočátku práce s Masolinem Plastické postavy
Přirozenost pohybu a póz osob Znalost perspektivy Realističnost viděného světa Ovlivnění Brunelleschim a Donatelem Hl. díla: Výzdoba kaple Brancacciů (Florencie), Sv. Trojice

7 Masaccio Výzdoba kaple Brancacciů
Od roku 1424 společně s Masolinem Chrám Santa Maria del Carmine (Florencie) První renesanční akty Realističnost postav Práce se světlem a stínem Přesná kresba Perspektiva Jasné barvy Snaha ztvárnit přirozené city Vliv na Michelangela a Rafaela Vyhnání z ráje

8 Masaccio Vyhnání z ráje (detail)

9 Masaccio – Peníz daně Kaple Brancacciů Perspektiva
Krajina s podzimní atmosférou Narativnost

10 Masaccio Sv. Petr uzdravuje svým stínem Kaple Brancacciů Florentská ulice

11 Masaccio Svatá Trojice
Neznámý rok vzniku Santa Maria Novella (Florencie) Bůh Otec podepírající kříž Panna Maria a sv. Jan po stranách Postavy donátorů (neznámá totožnost) Centrální geometrická perspektiva Podhled Názor o skicování obrazu Brunelleschim Dole sarkofág s Adamovou kostrou Memento Mori Vliv na pozdější díla (perspektiva, postavy)

12 Andrea Mantegna (1430/1431 - 1506) Práce na mnoha místech v Itálii
Usazení v Mantově na dvoře Gonzagů Efektní optické klamy Dokonale zvládnutá perspektiva Hl. díla: Mrtvý Kristus, Camera degli Sposi / Picta

13 Andrea Mantegna Camera degli Sposi Oculus Pol. 70. let. 15. stol. Fresková výzdoba Palazzo Ducale

14 Andrea Mantegna Mrtvý Kristus (1501)

15 Sandro Botticelli (kolem 1445 - 1510)
Vyučený zlatník (úzké kontakty zlatníků s malíři) Malíř rodu Medici Prosperující ateliér s množstvím zaměstnanců Mytologické náměty a alegorie Podobizny Medicejských Zdůraznění kresby, výrazné barvy Idealizace postav Postavy často v nepřirozených postojích Hl. díla: Zrození Venuše, Klanění tří králů, Pomluva, Primavera

16 Sandro Botticelli – Zrození Venuše (1482-1485)

17 Botticelli – Zrození Venuše (detail)

18 Sandro Botticelli – Klanění tří králů (1475)

19 Lukianos (cca 120 – po 180 n. l.) Proti pomluvě aneb O tom, že člověk nemusí věřit těm, kteří zle pomlouvají jiné. Na pravé straně sedí muž s dlouhýma ušima, které jsou téměř podobné uším Midasovým. Jeho ruka je vztažena směrem k Pomluvě, která k němu přichází z pozadí. Vedle muže stojí dvě ženské postavy, které považuji za Nevědomost a Nedůvěru. Z levé strany se k němu blíží Pomluva v podobě mimořádně půvabné, ale rozhněvané rozrušené dívky, jejíž rysy a pohyby vyjadřují zuřivost a hněv. V levé ruce drží hořící pochodeň, levou rukou táhne za vlasy mladého muže, který zvedá ruce k nebi a prosí bohy o svědectví. Před dívkou kráčí bledý a ošklivý muž s pronikavým pohledem a vypadá, jako by jej sužovala nějaká dlouhá nemoc. Každý v něm vidí Závist. Vzadu přicházejí další dvě ženské postavy, které promlouvají k Pomluvě, a zdá se, že ji oblékají a zdobí. To jsou – jak mi sdělil průvodce v muzeu – Lest a Klam. Úplně vzadu je následuje truchlící postava v černém, rozervaném rouchu: Je to Lítost, která se s pláčem obrací zpět a plná studu pohlíží na blížící se Pravdu.

20 Sandro Botticelli – Pomluva (okolo 1495)

21 Sandro Botticelli – Primavera (1482)

22 Sandro Botticelli Cosimo Medici starší (asi 1474) Sandro Botticelli Giuliano Medici (kolem 1478)

23 Piero della Francesca (cca 1420-1492)
Umbrijská škola Práce pro rody d´Este, Montefeltro a Malatesta Teoretický spis De perspectiva pingendi (1480) Stupnice světel a stínů Prosvětlená atmosféra obrazů Dokonalá perspektiva Hl. díla: Kristův křest, Bičování Krista

24 Piero della Francesca Narození Krista

25 Piero della Francesca Kristův křest

26 Piero della Francesca – Bičování Krista (kolem 1455)

27 Otázky a úkoly Jmenujte druhy a techniky renesančního malířství.
Jaké byly náměty renesančního malířství? Který nový objev byl v malířství uplatňován? Popište Masacciův styl a uveďte jeho hlavní díla. Popište Mantegnův styl a uveďte jeho hlavní díla. Popište Botticelliho styl a uveďte jeho hlavní díla. Čím je pozoruhodná Botticelliho Pomluva? Popište Francescův styl a uveďte jeho hlavní díla.

28 Použité zdroje 1. Masaccio – Sv. Trojice: [cit ] 2. Masaccio – Vyhnání z Ráje: [cit ] 3. Masaccio – Vyhnání z Ráje (detail): [cit ] 4. Masaccio – Peníz daně: [cit ] 5. Masaccio – Sv. Petr uzdravuje svým stínem: [cit ] 6. Mantegna – Mrtvý Kristus: [cit ] 7. Mantegna – Camera degli Sposi – Okulus: [cit ] 8. Botticelli – Zrození Venuše: [cit ] 9. Botticelli – Zrození Venuše (detail): [cit ] 10. Botticelli – Klanění tří králů: [cit ] 11. Botticelli – Pomluva: [cit ] 12. Botticelli – Primavera: [cit ] 13. Botticelli – Cosimo Medici starší: [cit ] 14. Botticelli – Giuliano Medici: [cit ] 15. Della Francesca – Narození Krista: [cit ]

29 16. Della Francesca – Kristův křest: http://upload. wikimedia
16. Della Francesca – Kristův křest: [cit ] 17. Della Francesca – Bičování Krista: [cit ]


Stáhnout ppt "Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj"

Podobné prezentace


Reklamy Google