Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Přírodní bohatství Sibiře Označení DUM VY_32_INOVACE_12_3_05 Autor RNDr.Tomáš Danielis Datum Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Zeměpis Tematický okruh Regionální geografie Evropy Ročník 2. ročníky a sexty gymnázia
Vymezení oblasti dle atlasu: - součást Ruska, ale leží v asijské části - je území ležící mezi Uralem a Verchojanským pohořím. - v širším slova smyslu se však k Sibiři někdy počítá i území mezi Verchojanským pohořím a Tichým oceánem. - v tomto pojetí Sibiř zaujímá většinu rozlohy Ruské federace
- tmavá barva - Siberian Federal District, - tmavá + světlejší - Geographic Russian Siberia, - všechny barvy - Historical Siberia (and present Siberia in some usages) Obr.1
Největší sibiřské řeky……., …..……, ……….patří mezí nejdelší řeky světa, ale bohužel se potýkají s problémem menšího využití z důvodu …………… Oblast Západosibiřské roviny je velmi špatně přístupná díky ………………, které vznikly z důvodů …………… Bohužel toto území je silně devastováno Značnou část centrální Sibiře tvoří tzv.…………….., což jsou……… Krajina téměř celé severní oblast se nazývá tzv…………… Většina území má tzv. ………………………..podnebí Bajkal je ……………..…….jezerem světa. Jakým způsobem může tzv. globální oteplování ovlivnit Sibiř:………
Největší sibiřské řeky Ob, Jenisej, Lena patří mezí nejdelší řeky světa, ale bohužel se potýkají s problémem menšího využití z důvodu zamrzání. Oblast Západosibiřské roviny je velmi špatně přístupná díky bažinám, které vznikly z důvodů permafrostu. Bohužel toto území je silně devastováno těžbou ropy a zemního plynu. Značnou část centrální Sibiře tvoří tzv. tajga, což jsou převážně jehličnaté lesy. Krajina téměř celé severní oblast se nazývá tzv. tundra. Většina území má tzv. kontinentální podnebí. Bajkal je nejhlubším jezerem světa. Jakým způsobem může tzv. globální oteplování ovlivnit Sibiř: tání permafrostu a možné uvolnění methanu pod ním, větší zemědělské využití,…
Obr.2
Obr.3
Dle atlasu rozděl na skupiny: 1. Nerostné bohatství 2. Lesy 3. Vodní potenciál – vodní elektrárny 4. Lov zvěře Co je zde málo využíváno? - moře – proč? - zamrzá
Jaké je? - obrovské Co zahrnuje? - v podstatě téměř vše a ještě není vše objeveno – proč? - permafrost a zima Rozděl na skupiny dle důležitosti: 1. Ropa a zemní plyn 2. Železné rudy 3. Barevné rudy 4. Vzácné rudy a diamanty 5. Uhlí
Ropa a zemní plyn – Západosibiřská rovina Jakým způsobem probíhá doprava a jaké je využití? - ropovody a plynovody do Evropy Jaké jsou problémy těžby v zimě a jaké v létě? Zima – mráz Léto – bažiny a komáři Těžba většiny ostatních surovin se soustředí do oblasti: jižní, převážně podél či v blízkosti….. ….tzv. Transsibiřské magistrály a částečně Bajkalsko - amurské magistrály, ale hlavní je prvně jmenovaná
Zelená – BAM Obr.4
- hlavně obchodní význam - délka 9288 km a cesta Moskva – Vladivostok trvá 6 dní - podél vznik měst se zaměřením na těžbu a zpracování vytěžených surovin Města: Jekatěrinburg, Omsk, Novosibirsk, Krasnojarsk, Irkutsk, Chabarovsk, Vladivostok - většinou bohatá města – jak to poznáš? - zvýrazněná hrají KHL
V podstatě ekonomická síla a politický vliv Ruska jednoznačně a hlavně pramení z tohoto bohatství! Snaží se uchovat a zvýšit svůj vliv v bývalých svých satelitech. Také se snaží zvýšení svého vlivu v západní Evropě. Hlavně spolupracuje s …. ….Německem, např. projekt …. ….Nord Stream – plynovod přes Balt otevrela-plynovod-nord-stream otevrela-plynovod-nord-stream Svým politickým vlivem dokázalo zrušit projekt Nabucco – dovoz plynu a ropy z oblasti Zakavkazska a Střední Asie. Připravuje olympiádu v Soči – obrovský megalomanský projekt, kterým se chce ukázat světu. Z čeho to financuje? …suroviny
1. HELLERICK. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2. ANDRIANOV, Vadim S.. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3. HUGENTOBLER, Andreas. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4. KÜHN, Stefan. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: