Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0216, OPVK) Logická analýza.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Predikátová logika 1. řádu
Advertisements

Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Matematická logika Použití Výrok Pravda a nepravda Logické funkce
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Individua Daniel Boucník
Mo ž nost a nemo ž nost „Mo ž ný sv ě t je ka ž dý stav, který by mohl nastat, ale zpravidla nenastává. - Jim Hankinson, “Bluff Your Way in Philosophy“
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Paradoxy Anna Blatecká KFI/FIL1
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název:Výrok a jeho negace Autor:Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Výrok a jeho negace Autor: Mgr. Ludmila.
Právo na čest a důstojnost, právo na slovní projevy osobní povahy
Aristotelés – část druhá
LOGICKÁ ANALÝZA PŘIROZEENÉHO JAZYKA 1 Lukáš Bláha Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Paradoxy Jan Thümmel Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Matěj Klíma Filosofie, Česká filologie UPOL
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
U RČITÉ DESKRIPCE A JEJICH RUSSELLOVSKÁ ANALÝZA Tereza WittichováFF UPOL 2013 Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_763.
Predikátová logika.
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Predikátová logika.
Výroková logika (analytické myšlení, úsudky)
INDIVIDUA KFI/ FIL1 Petr Hýža FI - FV Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Výroková logika.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Sémantické aspekty katalogizace III. PhDr. Jiří Stodola.
KmKII 3 M. Hádková. Člověk ve světě a v jazyce Hranice mého jazyka jsou hranice mého světa. L. Wittgenstein.
Predikátová logika, sylogismy
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Metaetika Shrnutí.
ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Rezoluční metoda 3. přednáška
Výroková logika.
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Proč učit tradiční logiku Karel Šebela. Tradiční logika? Logika před-moderní. Tradiční X aristotelská X klasická X term logic. Výroková + predikátová.
Reprezentace znalostí
Databázové systémy Datové modely.
8. Složené výroky - implikace (výklad)
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Filosofie Základy logiky.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Lineární rovnice Druhy řešení.
Ideologie v digitálních hrách
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Lineární rovnice Druhy řešení.
Lineární rovnice Druhy řešení.
Predikátová logika (1. řádu).
Marie Duží TIL ( ) Marie Duží
Emergentismus filosofie emergentismu v počítačových vědách
Gödelova(y) věta(y).
TIL: pojmové postoje, věty přací
Sémantika PL1 Interpretace, modely
Predikátová logika.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Koherence textu   - koherence textu: soudržnost textu, provázanost.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Transkript prezentace:

Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0216, OPVK) Logická analýza přirozeného jazyka II. Určité deskripce a russellovská analýza Matěj Dražil

Určité deskripce Singulární termín, jehož úlohou je odkazovat k individuu prostřednictvím nějakého jednoznačného (charakteristického) popisu.

Pojetí určitých deskripcí „František je papežem.“ Jmenné p. být-totožný-s(František, ten-kdo-je-papežem) František= ten-kdo-je-papežem Predikátové p. být-papežem(Frentišek)

být-dalekozraký(být-papežem) Predikátové pojetí Přisuzování predikátů predikátům neslučitelnost s jazykem predikátové logiky vlastnosti individuím, ne vlastnostem „Papež je dalekozraký.“ být-dalekozraký(být-papežem)

Jmenné pojetí být-dalekozraký(papež) Predikát pro neexistující individuum: První člověk, který vkročil na Venuši, je Čech. „neúspěšná“ určitá deskripce pravdivost závislá na stavu světa Negativní existenční tvrzení: Žádný první člověk, který vkročil na Venuši, neexistuje.

Alexius Meinong Existence ve slabém smyslu (subsistence) Všechny potencionální předměty lidského myšlení Někteří sloni jsou oranžoví. ∃x(být-slon(x) & být-oranžový(x)) ∃x(být-slon(x) & být-oranžový(x) & být-reálně-existující(x))

Russellovská analýza I. „Papež je dalekozraký.“ Je někdo, kdo je papežem. Papežem je nevýše jedno individuum. Kdokoli je papežem, je dalekozraký. ∃x papež(x) ∀x(papež(x) -> ∀y (papež(y) -> x=y)) ∀x (papež(x) -> dalekozraký(x) ∃x papež(x) & ∀x(papež(x) -> ∀y(papež(y) -> x=y)) & ∀x (papež(x) -> dalekozraký(x)

Russellovská analýza II. Věta, jejíž podmět je tvořen určitou deskripcí říká, že: existuje něco, na co se tato deskripce vztahuje, existuje pouze jedna taková věc, a tato věc má vlastnost vyjadřovanou přísudkem dané věty.

Meze russellovské analýzy B. Russell Věty: Abstraktní objekty, význam je něco primárně spojeného s takto chápanými jazykovými objekty. P. Strawson Věty: Konkrétní užití v konkrétních situacích -promluvy, jež pomocí nich uskutečňujeme.

Peter Strawson Český prezident je černoch. X Český král fandí Spartě. pravdivé v., nepravdivé v., ani jedno Presupozice věty A je věta, která musí být pravdivá, aby mohla mít věta A vůbec nějakou pravdivostní hodnotu. (P nutně vyplývá jak z A, tak non-A)

Kritika russellovské analýzy II. Tu Russellovu knihu jsem již četl. Určité deskripce pro ne-singulární termíny. nutnost zohledňovat kontext promluvy

Kritika russellovské analýzy III. ∃x (papež(x) & dalekozraký(x)) Existuje dalekozraký papež. X Není pravda, že papež je dalekozraký. non- ∃x (papež(x) & ∀y(papež(y) -> x=y) & dalekozraký(x)) Je více papežů než jeden. Síla / nespolehlivost logické analýzy

Kritika russellovské analýzy IV. Všichni lidé, kteří vkročili na Venuši, vkročili na planetu sluneční soustavy. Někteří lidé, kteří vkročili na Venuši, vkročili na planetu sluneční soustavy. ∀x (člověk-na-Venuši(x) -> člověk-na-planetě(x)) ∃x (člověk-na-Venuši(x) & člověk-na-planetě(x))

„Logická analýza nás může vést k závěru, že nějaký náš výrok říká něco jiného, než co se nám zdá, že říká. Vzhledem k povaze procesu logické analýzy je však třeba mít na paměti, že k takovému závěru nás může svést i její nepřiměřené uplatnění.“

Russellovská analýza Minimální ohled na gramatickou formu, Důraz na adekvátnost ve smyslu chování v úsudcích A maximalizace úspornosti na úkor transparentnosti.