VY_32_INOVACE_B3 IMPARFAIT MINULÝ ČAS
TVOŘENÍ Od přítomného kmene slovesa tzn. 1.osoba množného čísla bez koncovky -ons + přidáním koncovek imperfekta -ais (é) -ions (iõ) -ais (é) -iez (ié) -ait (é) -aient (é) Příklad – nous parlons Je parlais nous parlions Tu parlais vous parliez Il/elle parlait ils/elles parlaient
NEPRAVIDELNÁ SLOVESA Nepravidelná slovesa tvoří imperfektum stejným způsobem jako slovesa pravidelná – od 1. osoby množného čísla KROMĚ SLOVESA ÊTRE – J'ÉTAIS nous étions Tu étais vous étiez Il/elle était ils/elles étaient Avoir – J'avais nous avions Tu avais vous aviez Il/elle avait ils/elles avaient
NEPRAVIDELNÁ SLOVESA Faire – je faisais Vouloir - je voulais Pouvoir - je pouvais Prendre - je prenais Lire - je lisais Dire - je disais Devoir - je devais Aller - j'allais Voir - je voyais Mettre - je mettais Écrire - j'écrivais Venir - je venais Sortir - je sortais
Savoir - je savais Finir - je finissais Choisir - je choisissais Connaitre - je connaissais Recevoir - je recevais Attendre - j'attendais
POUŽITÍ Vyjadřuje průběh a trvání v minulosti Vyjadřuje děj v minulosti neukončený Vyjadřuje opakování v minulosti Popisuje osoby a děje v minulosti Používá se, pokud není vyjádřen začátek nebo konec děje Popisuje děj obvyklý v minulosti Vyjadřuje okolnosti jiného minulého děje zdvořilost
PŘÍKLADY Il prenait le train tous les matins. - opakování Ma grand-mère était très belle quand elle était jeune. - popis osoby v minulosti Dans les annés 60 les garçons portaient les cheveux longs. -trvání děje v minulosti J'avais un ami qui s'appelait Paul. - časově neohraničený děj v minulosti
PŘÍKLADY Il faisait très beau le jour où nous avons pris le bateau. - okolnosti hlavního děje J'écrivais une lettre quand il a sonné. - jeden děj trvá a druhý do něj zasáhne Pendant qu'il écoutait la radio, elle se préparait à sortir. - dva současně trvající děje Quand j'y habitais, je me baignais dans la mer. - opakování děje v minulosti Je voulais vous poser une question. - zdvořilost
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0210 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_5B3 Jméno autora: Jana Jašíková Název práce: Imparfait Předmět: Francouzský jazyk Ročník: 3. Ročník, skupina 3.A, 3.L Časová dotace: cca 20 minut Vzdělávací cíl: S pomocí výukové prezentace se studenti naučí tvořit tvary imperfekta, naučí se tvary nepravidelných sloves a rozliší, kdy se tento minulý čas používá. Zároveň si jeho užívání procvičí. Pomůcky: počítač, dataprojektor, (active board), Inovace: studenti zhlédnou prezentaci s využitím ICT a doplní si nové informace a procvičí novou látku Poznámka: Materiály jsou určeny pro bezplatné používání a pro potřeby výuky a vzdělání na všech typech školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Vytvořeno dne: 03.04.2013