Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století VY_52_INOVACE_DEK_33 Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století Datum vytvoření: 01. 08. 2013 Autor: Mgr. Martina Kokšteinová „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Klíčová slova: moderní umění, vývoj umění, modernismus, umělecký směr Anotace: výkladová prezentace pro získání informací na téma Předpoklady nástupu moderních směrů 20. stol., zodpovězení následného testu, hledání obrazů na internetu Způsob využití: výklad, test, práce na internetu VY_52_INOVACE_DEK_33
- Období kolem roku 1890 spolu s tvůrčí kritikou impresionismu lze považovat za převrat ve vývoji moderního umění, - je spojováno s pojmy moderna, modernismus, - umělec již nechce napodobovat realitu ale vytvářet podle vlastního cítění.
- Nový pohled na realitu je dán celou řadou významných vědeckých objevů, které zasáhly představy člověka o světě a posunuly i umělecké cítění do jiné reality. - Objevy německého fyzika Alberta Einsteina (teorie relativity změnila pojetí prostoru a času).
- Vznik psychoanalýzy rakouského psychiatra Sigmunda Freuda (podvědomé vrstvy lidské psychiky, výklady snů).
- Mezi významné technické vynálezy patří: zrod žárovky, kinematografu, vývoj nových stavebních materiálů (Eiffelova věž), - mění se tím pohled člověka na skutečnost, vzniká nová umělecká optika, tvůrce vidí svět pod jiným úhlem, v pohybu, ve skrytých symbolech a abstrakci.
- Moderní umění též vzniká z pocitů nespokojenosti se životem a uměním. - Nejvíce dávali najevo: Paul Cézanne, Paul Gauguin a Vincent van Gogh, - jako první přinesli originální pojetí (konstruktivní pojetí, zapracování geometrických tvarů, kubismus, primitivismus, symbolismus, expresionismus).
Světové umění do 2. světové války
Fauvismus – první fr. směr 20. stol. usiloval o osvobození malby použitím čistých barev nezávislých na skutečnosti.
Expresionismus – nejvíce rozšířený v Německu - vyjádření vnitřních, tragických pocitů umělce s nadsazenými výrazovými prostředky (barva, deformace, karikatura).
Abstrakce – umění, které přestalo zobrazovat skutečnost, figuru, předmět, krajinu (zasáhlo celou Evropu). Kubismus – směr, který zapracoval geometrické tvary pro vyjádření skutečnosti (kvádr, krychle, jehlan), vzniká ve Francii.
Futurismus a konstruktivismus – vznikají v Itálii, oslavují pohyb, rytmus a konstruktivní vynálezy. Bauhaus – státní německá instituce, později mezinárodní sdružení umělců.
Funkcionalismus – mezinárodní směr vynikající v architektuře, očištění staveb od dekorativních prvků.
Dadaismus – směr jako reakce na válku, propagace nesmyslu, provokace (Curych, USA, Francie, Německo). Surrealismus – vznik ve Francii, založený na podvědomých procesech člověka, snech, fantazii.
Světové umění druhé poloviny 20. stol.
- Radost z konce války netrvala dlouho, napjaté vztahy mezi Východem a Západem brzy znovu rozdělily svět, - šíří se pocity beznaděje, odcizení, strach z nového možného válečného konfliktu.
- Většina uměleckých směrů se doposud rodila v Paříži, po válce umění ovlivňují Spojené státy americké.
Informel – nové abstraktní umění, mezinárodní směr Pop art – v USA, Evropě, populární umění, které čerpá z reklamy. Konceptualismus – opuštění formy obrazu, sochy, zapracování mediálních prostředků. Land art – využití přírody a životního prostředí k sebevyjádření umělce.
Test - Odpovězte na otázky: 1. Který směr přináší první originální prvky moderního umění? 2. V jakých podmínkách vzniká a rozvíjí se umění 20. stol.? 3. Který umělecký směr 20. stol. experimentuje s geometrií?
Zdroje: Odehnalová Alena – Vybrané kapitoly z dějin kultury, CERM s. r. o., Brno 2001, ISBN 80-7204-211-4 Robert Cumming – Velký ilustrovaný průvodce umění, Slovart, Praha 2007, ISBN 978-80-7209-971-9