The choice of verbs in Czech as a foreign language textbooks Pavlína Vališová Masaryk University, Brno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině Present perfect x past simple VY_22_INOVACE_31 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka,
Advertisements

Úvod do korpusové lingvistiky 8
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
IT Session Two Lessons Three and Four. Outline  IT Test 1  International Phonetic Alphabet  IPA – Interactive chart  Exercise 1  Český národní korpus.
PRESENT CONTINUOUS FOR ELEMNTARY STUDENTS Author: Mgr. Jan Hájek.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Cumulative tests Tenses Phrases. Put the verbs into the correct form I need a rest. I _______ (run) all morning! John isn´t here. He _______ (go) to the.
PRESENT PERFECT & PAST SIMPLE Autor: Mgr. Ivana Dvořáková Datum vytvoření: listopad 2012 DUM = Digitální Učební Materiál Gymnázium Dr. Karla Polesného,
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
PRESENT SIMPLE FOR ELEMNTARY STUDENTS Author: Mgr. Jan Hájek.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
30.1 Present perfect I (Předpřítomný čas)
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_11.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_164 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
Past Tense Simple Past Questions Negatives
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Present Tenses Mgr. Žaneta Janečková Anglický jazyk Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 33 Číslo.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Využití korpusu pro výuku češtiny jako cizího jazyka
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_166 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
FUTURE - GOING TO, FUTURE - USING PRESENT CONTINUOUS, FUTURE PLANS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_166.ANJ.12 Formal and informal letters - Elementary.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Pavla Šrubařová AUTOR: Mgr. Pavla Šrubařová VY_22_INOVACE_AKON_10_Summer_holidays_present_simple.
 ANOTACE:  Anotace:  Didaktický učební materiál je určen žákům středních škol k zopakování učiva. Prezentace se skládá z přehledu daného učiva a ze.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_ 11 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Word order Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Litoměřice, Komenského 3 Autor: Pavel Vágai.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název vzdělávacího materiálu
GE - Vyšší kvalita výuky
Čeština: 10. lekce Czech language: 10th lesson
Mgr. Jaroslava Majlišová Název prezentace: (DUMu)
PASSIVE II..
Týden CJV Štěpánka Bilová
Společnost (Society) B2
Využití korpusu pro výuku češtiny jako cizího jazyka
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
I haven´t seen your ID card.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_25_Have to
Autor: Mgr. Kateřina Suková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název materiálu: Past simple tense
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_10_25_Future Tenses Going to
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Transkript prezentace:

The choice of verbs in Czech as a foreign language textbooks Pavlína Vališová Masaryk University, Brno

Introduction  small specialized corpora  7 textbook of Czech as a foreign language (elementary level)  corpus-driven analysis of vocabulary in Czech textbooks  the choice of verbs  the distribution of perfective and imperfective verbs

Traditional textbook analysis  page by page  Czech as a foreign language: most of the analyses are theses  monographs: M. Hrdlička (Prepositions, 2000; Grammar, 2010)  2 tendencies in CFL textbooks: 1.overestimation of grammar 2.oversimplification of language

Pedagogical corpora  indirect use of corpora in language teaching  TeMa – A corpus of English as a foreign language textbooks (Gouveneur – Meunier, Louvain)  Corpus of texts in EFL textbooks for Germans (Römer, Cologne)  research: textbook language, instructions, presentation of grammar, spoken and written variants, types of exercises etc.

The choice of vocabulary in Czech textbooks  CFL textbooks tend to simplify the language as much as possible  avoid perfective verbs at lower levels  some perfective verbs belong to the most frequent vocabulary: přijít, zapomenout, zůstat etc.  Which verbs should we present on elementary level? Should we present perfective verbs on A1 level already?

The description of A1 level for Czech  Common European Framework for Languages (CEFR)  A1 level – almost any grammar  “use simple phrases and sentences to describe where I live and people I know”  Czech – grammatical minimum (Cvejnová)  present, past and future of imperfective verbs; perfective verbs individually

Corpus of Czech as a foreign language textbooks (UcKo-A1)  7 contemporary textbooks (published after 2005; refer to CEFR)  scanned, converted pdf to txt, cleaned  includes only texts, dialogs and model sentences (almost tokens)  Sketch Engine tool  list of lemmas, verbs sorted manually

The verbs in elementary textbooks  124 verbs; 21 perfective verbs (17%)  presented in 1 or 2 forms (usually in a phrase):  imperative  infinitiv (after a modal verb)  past tense  future (a phrase)

 imperative: Promiňte, jak se to píše? Pojďte dál a posaďte se.  infinitive: Dobrý den, potřebuju opravit boty. Můžete mi pomoct, prosím Vás? Nemůžete přijít zítra?  past tense: Jan se narodil Němcová umřela v roce  perfective future (a phrase) Vezmu si čtyři rohlíky. Dobře, sejdeme se tam v 7.10.

The choice of verbs in A1 level CEFR description (2005)

The frequency of selected verbs in A1 in Czech National Corpus  comparison with Czech National Corpus  SYN2010 – written representitive corpus, 100 mil tokens  2 verbs from the descriptor: proclít, zamluvit  2 verbs from the textbooks: přijít, říct

Proclít = to clear sth through customs  only 16 tokens  more frequent is a noun proclení  phrase: Máte něco k proclení?  unsuitable for A1 level?  Is a dialog in the customs part of the sylabus?

Zamluvit X rezervovat = to reserve (e.g. a table)

Přijít = to come  one of the most frequent verbs (almost tokens in written corpus)  included in 2 books only  students already know the verb jít on this level  most frequent forms: past tense: přišel future: přijde

Říct = to say  included in every textbook form the corpus  past tense only in one (Česky v Česku II)  most frequent form in national corpus is past tense: řekl/a  textbooks often present dialogs

Conclusion  textbooks avoid using perfective verbs  discrepancies in CEFR description of A1 level and the textbooks  many perfective verbs were presented only in one verb form to memorize (imperative, infinitive, past tense)  national corpus is an exellent assistance in choosing the most frequent verb form and suitable context  elementary level can benefit from corpus data

Textbooks  Adamovičová, A. – Ivanovová, D. Basic Czech I. Praha, 2007  Cvejnová, J. Česky, prosím. Praha, 2011  Hádková, M. Čeština pro cizince a azylanty A1. Brno, 2005  Holá, L. Čeština Express 1, 2. Praha: 2010  Matula, O. Český den. Praha, 2007  Štindl, O. Easy Czech Elementary. Praha: 2008  Štindlová, B. Česky v Česku 1, 2. Praha, 2008.

References  Bernardini, S. Corpora in the classroom. An overview and some reflections on future developments. In J. Sinclair. How to Use Corpora in Language Teaching. Amsterdam: 2004, pp. 17–36.  Cvejnová, J. et al. Metodika přípravy ke zkoušce z českého jazyka pro žadatele o trvalý pobyt (úroveň A1),  Cvrček, V. et al. Mluvnice současné češtiny. Praha, 2010, pp  Gabrielatos, C. Corpora and language teaching: Just a fling, or wedding bells? In: TESL-EJ, 2005, vol. 8/4, A1, pp. 1–37.  Gouveneur, C. – Meunier, F. New types of corpora for new educational challenges. In K. Aijmer (ed.) Corpora and Language Teaching. Amsterdam,  Hádková, M. – Línek, J. – Vlasáková, K. Čeština jako cizí jazyk. Úroveň A1,  Hrdlička, M. Předložky ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Praha  Hrdlička, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha  Huston, S. Corpora in Applied linguistics. Cambridge:  Römer, U. A corpus-driven approach to modal auxiliaries and their didactics. In: J. Sinclair (ed.) How to Use Corpora in Language Teaching. Amsterdam, 2004, pp. 185–199  Römer, U. Corpora and language teaching. In A. Lüdeling – M. Kytö. Corpus Linguistics: an international handbook. Berlin, 2008  Römer, U. Looking at looking: Functions and contexts of progressives in spoken English and 'school' English. In A. Renouf – A. Kehoe (eds.). The Changing Face of Corpus Linguistics. Amsterdam:  The Common European Framework in its political and educational context. Accessible at:  European Levels – Self Assessment Grid. Accessible at:  Vališová, P. Korpus jako zdroj dat systémového popisu české konjugace při výuce češtiny jako cizího jazyka. Brno, Accessible at: