Anotace: Prezentace seznamuje žáky s referátem – pravidly jeho tvoření. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána Buchtová Jazyk: český Očekávaný výstup: využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: školní rok 2011-2012 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen : osmý ročník základní školy Referát VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.09
Referát
? Co je to referát? Čemu se věnuje? Kdy se s ním setkáváme? K jakému slohovému stylu patří? Je písemný hodnotící dokument. Je připravován na dané téma. Setkáváme se s ním v psaném i mluveném projevu - školy, porady, schůze, politika… Patří k odbornému stylu.
? Jaká tedy bude slovní zásoba? SPISOVNÁ Podle zaměření pak – odborná, citově neutrální Jaká bude stavba vět? věty jednoduché, stručné; přehledný text výstižné formulace; nepoužíváme zbytečné informace; posluchače/čtenáře máme zaujat Pokud čerpáme z jiného textu, neopisujeme, ale používáme svá slova.
? Jak tvoříme referát? (školní ) Nejdříve si zvolíme téma referátu. Např. historická osobnost- najdeme si dostupné informace o dané osobě. Dbáme na pravdivost údajů. Ujasníme si, o čem budeme psát. Sestavíme si osnovu. Začneme tvořit vlastní text. Pokud při tvorbě referátu používáme různé prameny, musíme pak uvést zdroje, ze kterých jsme čerpali.
? Úvod – stručné představení tématu, o čem bude referát – obecné údaje Osnova: Úvod – stručné představení tématu, o čem bude referát – obecné údaje Stať – seznámení s události/dílem podrobněji vlastní rozvedení myšlenek Závěr – autor stručně zhodnotí dílo, snaží se nabídnout čtenáři/posluchači to,co by ho mohlo zajímat dále Zdroje - prameny
? Slovní zásoba Jaká slovní zásoba bude vhodná pro tento slohový styl? Vyřeš: NESPISOVNÁ SPISOVNÁ CITOVĚ NEUTRÁLNÍ HANLIVÁ CITOVĚ ZABARVENÁ PŘIROVNÁNÍ HOVOROVÁ ODBORNÁ
Úkol: Připrav si referát – představ historickou osobnost.