Zvuková stránka věty Spisovná výslovnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
subjektivně zabarvený
Advertisements

Životopis VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.14
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje fiktivní internetový obchod, který žákům slouží jako podklad pro sepsání objednávky. Vzdělávací.
Anotace: Prezentace seznamuje s českými autory prozaiky 19. st. - V
POPIS Popis VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.13.
Česká poezie 1. pol. 19. století VY_32_INOVACE_ČJ-L 8.,9.02
Příslovce a příslovečné spřežky
Anotace: Prezentace se slovanskými jazyky a jejich rozdělením.
Národní obrození Národní obrození
Divadlo Semafor Divadlo Semafor VY_32_INOVACE_ČJ-L 8.,9.14.
Osvobozené divadlo.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Stupňování přídavných jmen
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje přehled mluvnických kategorií přídavných jmen. Zaměřuje se především na druhy a vzory. Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.06 Anotace: Prezentace je zaměřena na podmiňovací způsob u sloves. Obsahuje základní pravidla tvoření. Vzdělávací oblast: český.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Křížovky s VS po M II. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Anotace: Prezentace seznamuje s autory světové literatury. E. Hemingway. Žáci řeší úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými básníky 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
Česká poezie 20. století VY_32_INOVACE_ČJ-L 8.,9.15.
Česká poezie 2.poloviny 19.století
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český
Anotace: Prezentace představuje básníky 19. st. - Goetha, Puškina
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Rozvoj slovní zásoby VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.12
Výklad Výklad VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.15.
Věta jednoduchá- souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s funkčními styly. V pracovním listu pak žák se pokusí rozdělit texty podle jednotlivých stylů. Vzdělávací oblast: Český.
Česká próza 20. století VY_32_INOVACE_ČJ-L 8.,9.18.
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.16 Anotace: Prezentace uvádí přehled a stručnou definici jednotlivých neohebných slovních druhů. Vzdělávací oblast: český jazyk.
subjektivně zabarvený
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.07 Název pro školu:
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s úvahou a její kompozicí. Žák se pokusí sám vytvořit jednoduchou úvahu. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.20 Anotace: Prezentace obsahuje tabulku s přehledem druhů vedlejších vět. V závěru je cvičení, na kterém si žáci mohou ověřit.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.19 Anotace: Prezentace je zaměřena na administrativní styl a útvar životopisu, vysvětluje jeho hlavní znaky a funkci. Obsahuje.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s proslovem a jeho kompozicí
Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
HLÁSKOSLOVÍ SPISOVNÁ VÝSLOVNOST
Písemné násobení s nulou v činiteli
SLOVA CIZÍHO PŮVODU jejich skloňování Slova přejatá
Velká písmenaVY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.18. Anotace: V prezentaci žáci procvičují své znalosti o psaní velkých písmen Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura.
Slovesný vid Slovesný vid VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.03.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s diskusí a jejími zásadami. Žák se pokusí sám vytvořit Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český
Anotace: Prezentace seznamuje s autory světové literatury V. Hugo. Žáci řeší úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými autory 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Rozvrstvení a obohacování
Česká republika: obyvatelstvo a sídla
Obohacování slovní zásoby
Druhy vět vedlejších VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.05. Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí – poznává funkcí vět vedlejších. Žák řeší drobné.
Česká republika: hospodářství, zemědělství
Výklad Výklad VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.05.
Česká republika: vodstvo
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jičín, 17. listopadu 109 Název materiáluVY_32_INOVACE_III_Cj1_17 AutorDaniela.
Seznámení se s hláskami a jejich dělení
Mgr. Zbyněk Zeman, ZŠ a MŠ Staré Hobzí
PÁROVÉ SOUHLÁSKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY 32 INOVACE 361.
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
SAMOHLÁSKY A SOUHLÁSKY
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA
Transkript prezentace:

Zvuková stránka věty Spisovná výslovnost

Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Anotace: Prezentace seznamuje se zvukovou stránkou věty. Spisovnou výslovností. Melodií Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána Buchtová Jazyk: český Očekávaný výstup: klíčová slova- hlásky znělé a neznělé, spodoba; melodie věty Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: školní rok 2011-2012 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen : devátý ročník základní školy Zvuková stránka věty VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.19

Zvuková stránka věty Uveď příklady. Jednotlivé druhy vět mají svoji melodii. Oznamovací: - melodie klesavá Rozkazovací: - melodie zvýšená – před koncem nebo na začátku Tázací: zjišťovací: - melodie ke konci klesavá a pak stoupavá doplňovací: - melodie ke konci zvýšená a pak klesavá nebo- melodie zvýšená od počátku Uveď příklady.

souhlásky znělé a neznělé Spisovná výslovnost souhlásky znělé a neznělé

ZNĚLÉ NEZNĚLÉ b v f d t ď ť z s ž š g k h ch SOUHLÁSKY ZNĚLÉ NEZNĚLÉ p b v f d t ď ť z s ž š g k h ch

NEPÁROVÉ SOUHLÁSKY jen ZNĚLÉ NEZNĚLÉ r,l,m,n,ň,j c,č

Ř ZNĚLÉ NEZNĚLÉ ř e p a, b ř e h t ř i, k e ř v sousedství : - samohlásek - souhlásek znělých -souhlásek neznělých -na konci slova

spodoba znělosti spodoba znělosti l e h k ý [ l e c h k ý ] Z N N N výslovnost souhláskové skupiny ovlivňuje poslední souhláska l e h k ý [ l e c h k ý ] Z N N N p r o s b a [ p r o z b a ] N Z Z Z

znělá párová souhláska na konci slova se čte nezněle spodoba znělosti spodoba znělosti znělá párová souhláska na konci slova se čte nezněle sud [ sut ] Z N

Ve výslovnosti souhláskových skupin dochází ke splývání spodoba znělosti spodoba znělosti Ve výslovnosti souhláskových skupin dochází ke splývání tš, dš,ts,ds [ č ] [ c ] většina [ věčina] lidstvo [ lictvo ]

Na rybníku byl silný let. led Ta skouška se ti povedla. zkouška Oprav chybně napsaný text. Proč se pisatel dopustil takových chyb. Vysvětli. Na rybníku byl silný let. led Ta skouška se ti povedla. zkouška Děcký smích zazníval z dálky. dětský To byl krásný spěv. zpěv