Předmět: Základy společenských věd Ročník: IV.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kandidátské země do EU Chorvatsko Turecko Makedonie Island.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_242_Členské státy EU AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Evropská hospodářská a měnová unie
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Předmět: Název materiálu: Výuková.
FUNGOVÁNÍ EUROZÓNY, FEDERATIVNÍ PRVKY V EU
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_18.
Středoškolská odborná činnost 2008/2009 EURO: politický či ekonomický projekt? Číslo oboru: 13 Název oboru: Ekonomika a řízení Autor: Monika Jabůrková.
Evropská unie.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
ZÁKLADNÍ TENDENCE SOUČASNÉHO VÝVOJE MEZINÁRODNÍCH VZTAHŮ
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
VY_52_INOVACE_Z.9.36-hospodářské organizace ve světě-prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
EU.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
Evropská unie Za předpokladu použití mapy Evropy a psacích potřeb.
Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_012.
Najdi na slepé mapě Evropy státy podle zadání
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Kód VM: VY_32_INOVACE_4PRI39 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Miroslav Přichystal Datum:
Státy Evropy regionální dělení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
STÁTY EVROPSKÉ UNIE Zpracovaly: Jana Kroupová Kristýna Kocarová Kristýna Kocarová.
EVROPSKá UNIE.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Ekonomika a ekonomie Evropské unie Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jaké bude téma dnešní hodiny?
STADIA EKONOMICKÉ INTEGRACE
Jméno autora: František Sajdl Třída/ročník: H4A, 4ročník
TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI FAKULTA TEXTILNÍ Katedra hodnocení textilií Kristýna Šlemínová.
Členské státy a jejich hlavní města
Státy Evropské Unie a podnebí jejich hlavních měst
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ekonomika pivovarského průmyslu
Historický vývoj EU Petra Henychová.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
EVROPSKÁ UNIE.
SPOLEČNÁ MĚNA EURO (EUR, €). ČR a €
1.1. EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE přednáška Ing. Martina Šudřichová KH: Út: 10,30 – 12,00.
Michaela Nečasová Dějiny Evropské unie –
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
1.1. EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE 1. přednáška Ing. Martina Šudřichová
EU - Hlasování kvalifikovanou většinou Berger Erik
MINCE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
HYNEKFAJMON Euro a Česká republika. HYNEKFAJMON Euro a Česká republika Výchozí situace 1.ČR se přistoupením k EU zavázala přijmout měnu euro (čl. 4 Aktu.
Evropa - obyvatelstvo, EU Tercie Řešení úkol.
JSEM OBČANEM EVROPSKÉ UNIE Učebnice od s. 14 n.. EUROOBČAN ČR je od roku 2004 členem EU Občané EU mají stejná práva a povinnosti (bez ohledu na to, ve.
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_62_INOVACE_FG.9.r.09 EU OP VK Škola, adresaZŠ Smetanova 1509, Přelouč AutorMgr. Blanka Prokopová Období tvorby VMlistopad.
Rozšiřování eurozóny Evropská měnová integrace. Vstup zemí SVE do EU - historické milníky n 12/ asociační dohody (evropské) s Pol, Maď, ČSFR (prozatímní.
Maastrichtská kritéria a ČR, současnost a perspektivy. ČR a Euro.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Marcela Holíková Anotace: Sada materiálů slouží k úvodu učiva o Evropě a EU. ZEMĚPIS - EU.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO Datum ověření ve výuce: Téma: Evropská unie Tématický okruh: Nadnárodní společenství Vzdělávací.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
EVROPA EVROPSKÁ UNIE VY_32_INOVACE_07-48 Ročník: VIII. ročník
Evropa - Stadia Ekonomické Integrace
Pakt stability a růstu EVSE Šárka Horáková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
EVROPSKÁ INTEGRACE.
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
EVROPSKÁ INTEGRACE.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Předmět: Základy společenských věd Ročník: IV. Obor: 65-42-M/02 Cestovní ruch Předmět: Základy společenských věd Ročník: IV. Téma: Mezinárodní vztahy Vypracoval: Mgr. Jaromír Šebek Materiál: VY_32_INOVACE_18 Datum: 27.2.2013 Anotace: Euro a eurozóna - účel a cíl společné měny, země platící eurem a současné problémy.

EURO A EUROZÓNA

EURO HISTORIE SPOLEČNÉ MĚNY Společná měna euro byla zavedena jako dovršení ekonomické integrace evropských států. Používání eura usnadňuje obchodní výměnu mezi zeměmi EU a odstraňuje náklady na výměnu peněz. Euro začínalo na paritě vůči dolaru 1: 1,18, současný kurz je 1:1,31. V současnosti je euro druhou nejvýznamnější rezervní měnou na světě. HISTORIE SPOLEČNÉ MĚNY Euro začíná platit od 4. ledna 1999 jako virtuální (bezhotovostní) měna – je používána pouze při mezibankovních převodech. V hotovostní podobě je zavedeno do oběhu od 1.1.2001.

Euro – bankovky a mince Euromince mají nominální hodnoty 1 c, 2 c, 5 c, 10 c, 20 c, 50 c, 1 € a 2 €. Eurobankovky mají nominální hodnoty 5 €, 10 €, 20 €, 50 €, 100 €, 200 € a 500 €.

Původní evropské měny Společná měna euro nahradila původní měny evropských států: Německo – marka Rakousko – šilink Francie – frank Itálie – lira Španělsko – peseto Nizozemí – gulden Slovensko - koruna

Eurozóna Členy eurozóny je 17 zemí Evropské unie: Belgie, Estonsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Kypr, Lucembursko, Malta, Německo, Nizozemsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Slovensko, Slovinsko a Španělsko. Země, které odmítly vstoupit do eurozóny: Velká Británie, Dánsko, Švédsko. Země, které nevstoupily z důvodů nesplnění kritérií: Bulharsko, Česko, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Polsko a Rumunsko. Na základě dohod s Evropskou unií používají euro jako svou měnu Monako, San Marino, Vatikán a Andorra. Mají též právo omezené ražby mincí. Bez dohody s EU používají euro Černá Hora a Kosovo. Nemají právo razit mince.

EUROZÓNA - MAPA modrá - členské státy eurozóny zelená - státy EU, které vstoupí do eurozóny po roce 2011 hnědá - státy EU s trvalou výjimkou na zavedení eura žlutá -  státy mimo EU, které používají euro po dohodě s EU fialová - státy a území mimo EU, bez dohody s EU

Maastrichtská kriteria Maastrichtská kriteria jsou souborem požadavků, které musí splňovat stát, aby mohl přijmout euro. Minimální deficit státního rozpočtu – schodek veřejných financí do 3 procent HDP. (V současnosti nedodržuje téměř žádná země EU.) Limitovaná velikost státního dluhu – do 60 procent HDP. (V současnosti nedodržuje téměř žádná země EU.) Stabilní hladina cen – nízká inflace. Stabilní úroková míra. Stability měnového kurzu.

Krize eurozóny Počátek krize v roce 2009. Příčinou je vysoké zadlužení části zemí eurozóny. Nejvíce problému mají tzv. země PIGS – Portugalsko, Itálie, Řecko a Španělsko. Problémy s rozdílnou výkonností ekonomik – rozdíl mezi severem a jihem. Společná měna neumožňuje zemím s ekonomickými problémy devalvovat, což snižuje jejich konkurenceschopnost.

ZDROJE: David, Roman: Politologie. Základy společenských věd, Olomouc 2005 http://www.forbes.com/fdc/welcome_mjx.shtml http://cs.wikipedia.org/wiki/Euro http://drahovsky.blog.sme.sk/c/165898/ https://www.euroskop.cz/52/sekce/evropska-mena/ http://www.euromince.net/?377 http://www.penize.cz/muzeum-bankovek/189435-nemecka-marka http://cs.wikipedia.org/wiki/Euroz%C3%B3na http://www.dipity.com/iHNedcz/ecka-dluhova-krize