Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_726_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková 1
Název vzdělávacího materiáluFranz Kafka Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_726_9TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorPavelková Alena, Mgr. Ročník9. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk a literatura TémaFranz Kafka Očekávaný výstupŽák se seznamuje se životem a dílem Franze Kafky Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s osobností Kafky Datum vytvořeníŘíjen 2012 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaFranz Kafka Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení Použitá literatura a zdrojeViz poslední snímek CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2
3
nejznámější, světově proslulý představitel pražské německé literatury jeden z nejvýznamnějších prozaiků světové literatury 20. století po vystudování práv na pražské německé univerzitě pracoval jako úředník
za svůj hlavní životní úkol považoval psaní literárních děl ke svému dílu byl neobyčejně kritický jen u některých děl dal souhlas ke knižnímu vydání
větší část jeho díla (která později přinesla Kafkovu světovou slávu) vyšla díky tomu, že jeho nejbližší přítel Max Brod nerespektoval Kafkovo přání, aby rukopisy bez milosti spálil
všestranný literát, autor románů, dramat, básní, publicista, divadelní, hudební a literární kritik, překladatel nejbližší přítel Franze Kafky pochází od něj nejvýznamnější svědectví o Kafkově životě a díle Max Brod
po propuknutí plicní choroby v r sedm let marně zápasil s nemocí 8 hrob Franze Kafky – Praha, Nový židovský hřbitov
stěžejní část Kafkova díla byla za jeho života téměř neznámá, publikoval jen několik povídek proslulým autorem se Kafka stal až po své smrti za nejdůležitější Kafkovy práce jsou všeobecně považovány romány Proces, Nezvěstný, (též zvaný Amerika), Zámek a povídka Proměna
důležitými motivy jeho tvorby jsou pocity vyřazenosti a izolovanosti, v dílech se také objevují humorné i ironické prvky podstatným rysem tvorby jsou hrdinové, kteří se stávají předmětem ponižování ukončení příběhů jsou zpravidla tragická a bezvýchodná
hlavním hrdinou je K., jenž se (pravděpodobně) vydává za zeměměřiče K. přijíždí do vesnice pod zámkem, o které původně vůbec nevěděl, rychle se aklimatizuje a marně se pokouší kontaktovat úředníky zámku, aby se dozvěděl podrobnosti o práci, k níž byl pozván nejdřív zámek nevidí (je zahalen mlhou) a ani později se mu k němu nedaří dostat K. ve vesnici tráví několik dnů… 11
povídka začíná probuzením hlavní postavy Řehoře Samsy a jeho zjištěním, že se proměnil v obří hmyz vše se snaží skrýt před rodinou, nakonec je odhalen vyděšení rodiče a sestra Markétka se rozhodnou Řehoře zavřít v jeho pokoji po celou dobu svého změněného stavu uvažuje racionálně, nepropadá depresím a zachovává chladnou hlavu rozumí i nadále lidské řeči, jemu samotnému však ostatní příliš nerozumí, nemůže tedy se svým okolím komunikovat… 12
Josef K. je v den svých třicátých narozenin zatčen dvěma úředníky, je však ponechán na svobodě druhého dne je pozván k výslechu, po celou dobu vyšetřování nezná předmět obžaloby Josef K. se přímo nezúčastňuje procesu, jen z doslechu od starého advokáta se dozvídá nejasné zprávy o vývoji svého případu vše se děje bez možnosti jeho skutečné a přímé obhajoby, bez šance do procesu přímo vstoupit… 13
14
DHTREŽŘGDPNBGTRDX DFGHJPŘÁÉKRNHZTFC SFHKURTREDVOMNBVC DGTŘDOBDEHTVMMTRD FÝČDGCMTFDÝMNĚŽDC SDFGHERTZNČŘŽHNNG DFGHJSFGTGHJKKUAG DGHJKUTSREWSDFGCV BNMHZTĚŘŠDSCŽFDQS FHGTDVVESDGHJZŽŠD FHJZZGBZÁMEKDEŠGT HKUEGHJKČŽÝFDSACV GHNERTZUIDFGGRŠÝF
DHTREŽŘGDPNBGTRDX DFGHJPŘÁÉKRNHZTFC SFHKURTREDVOMNBVC DGTŘDOBDEHTVMMTRD FÝČDGCMTFDÝMNĚŽDC SDFGHERTZNČŘŽHNNG DFGHJSFGTGHJKKUAG DGHJKUTSREWSDFGCV BNMHZTĚŘŠDSCŽFDQS FHGTDVVESDGHJZŽŠD FHJZZGBZÁMEKDEŠGT HKUEGHJKČŽÝFDSACV GHNERTZUIDFGGRŠÝF
INTERNET: [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 5.jpg [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: JPG 17