Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.2.31 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:2. OA, 2. VE
Historická próza 2. poloviny 19. století Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:2. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: Alois Jirásek, Bratrstvo, Husitský král, Z Čech až na konec světa, národní obrození, F. L. Věk, U nás, Filosofská historie, doba pobělohorská, Temno, Skály, Psohlavci, Skaláci, historická dramata Jan Hus, Jan Žižka, Jan Roháč, pohádkové drama Lucerna Anotace: Žák se z prezentace dozví o románech a dramatech Aloise Jiráska a jeho přínosu pro českou literaturu. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.
Historická próza Alois Jirásek (2)
Bratrstvo Bratrstvo (1899 – 1909) – závěrečná rozměrná trilogie – závěr husitského hnutí román 3 části– Bitva u Lučence, Mária, Žebráci – postupný rozklad husitství, doznívání husitských válek na Slovensku, Bitva u Lučence, Jan Jiskra z Brandýsa x Hunyady – líčí osudy bratříků – zbytků táborských vojsk poražených u Lipan, kteří pomáhají na Slovensku upevňovat panství Jana Jiskry z Brandýsa a vítězí ve slavné bitvě u Lučence nad maďarskými vojsky. Později se však bratříci zaměřují na loupeživá tažení a propadají vnitřnímu rozkladu
v Bratrstvu vrcholí Jiráskovo kompoziční a vypravěčské umění. Intimní příběh lásky mezi hejtmanem Talafúsem a vášnivou a zrádnou Máriou. Ve „věrné zrádkyni“ Márii se podřilo Jiráskovi vytvořit plnokrevnou ženskou hrdinku, jednu z mála v celé jeho tvorbě – povahokresebné umění a psychologická charakteristika román – význam pro sbližovací tendence česko – slovenské
Husitský král Román Husitský král (1920) – poslední Jiráskův román (1919, 1930) – nedokončeno – líčí osudy a vládu Jiřího Poděbradského až po vznik jednoty bratrské – k historické postavě J.P. ztrácel Jirásek vnitřní vztah, koncepce díla se mu rozpadla a kniha zůstala torzem Z Čech až na konec světa román Z Čech až na konec světa (1890) (podle cestopisu Václava Šaška z Bířkova) – mírové poselství Jiřího z Poděbrad do západní Evropy
národního obrozeníF. L. Věk o době národního obrození – F. L. Věk románová kronika o životních osudech venkovana,dobrušského rodáka (5dílný román). Prostředí– obraz počátků NO, divadla, básnictví a vědy, vlastenectví, národní uvědomování, historická postava Fr. Vladislava Heka, vlastenců Václava Tháma, Václava Matěje Krameria, pátera Vrby aj.Prahy a Dobrušky = románová kronika o životních osudech venkovana, dobrušského rodáka, který za svých pražských studií zažije zrušení jezuitského řádu, Mozartův pobyt v Praze, počátky divadla Bouda
U nás román – U nás (4dílný) kronika (1896 – 1902) – obrození na české vesnici – Padolí= Hronov, postava pátera Pavlovického= kněze Regnera Filosofská historie novela Filosofská historie (1878) – v povídce ze studentského života je podán obraz revolučních událostí roku 1848 v Litomyšli. Obraz litomyšlských studentů (Frýbort, Vavřena, Zelenka, Špína) příprava majáles (studentské slavnosti – oslavy jara, volí se král a královna, události roku 1848 (pražské barikády), vlastenci (slečna Elis, Lenka) x poněmčené měšťanstvo (aktuár Roubínek – nižší správní úředník)
Doba pobělohorská Temno, Skály, Psohlavci, Skaláci Temno, Skály, Psohlavci, Skaláci SkálySkaláci Román Skály (1886), Skaláci (1875)- selská vzpoura na Čáslavsku, evangelický kněz Matyáš Ulický,; selská vzpoura 1775 na Náchodsku
Temno román Temno (1915) – vrcholné dílo autora, název románu se stal synonymem pro dobu pobělohorskou. Děj se odehrává ve 20.letech 18.stol v Praze a na Skalce u Opočna. Kniha líčí morální a kulturní situaci národa v době protireformačního útlaku, který je zosobněn v postavě jezuity Koniáše (pálení českých knih). Hlavními postavami jsou děti kacířského myslivce – tajného evangelíka Machovce – Helenka a Tomáš.
Psohlavci Román Psohlavci (1884) – povstání Chodů koncem 17. stol proti Lamingerovi – bojují za svá stará práva x konflikt s panstvem V r.1955 natočil Martin Frič
Drama – témata historická: ◦husitská trilogie Jan Hus, Jan Žižka, Jan Roháč – symbolizují věrnost pravdě boj za ni, vytrvalost v boji až do smrti ◦z období obrozeneckého – M.D.Rettigová – veselohra, litomyšlská idyla vlastenky a kuchařky pohádková: ◦Lucerna ◦Lucerna (1905) – čít.IIstr. 134 – s lidovými a humornými prvky – vlastenecký charakter ◦Pohádková hra navazující na Tylovy báchorky. ◦Příběh mladé a krásné kněžny, kterou musí hrdý mlynář doprovodit jako světlonoš do lesního zámečku. Kněžně se mlynář zalíbí, je mu nabídnuto bohatství i moc, avšak on odolá a zachová věrnost své Haničce. Nakonec zmaří i úklady chystané proti věkovité lípě.
Téma současnosti (venkov) Drama Vojnarka Drama Vojnarka (1890) – láska milenecká x mateřská Jiráskův přínos : ◦tvůrce českého realistického románu, kde navazoval na koncepci dějin Palackého, za nejslavnější považoval dobu husitskou. ◦Jeho tvorba se zakládala na pečlivém studiu pramenů a snaze o objektivitu. ◦Vytvořil nejrozsáhlejší a nejucelenější umělecký obraz českých dějin.
Opakování
Jak se jmenuje román, ve kterém Jirásek popisuje závěr husitského hnutí? ◦ Bratrstvo Co tento román líčí? ◦ postupný rozklad husitství ◦ líčí osudy bratříků – zbytků táborských vojsk poražených u Lipan, kteří pomáhají na Slovensku upevňovat panství Jana Jiskry z Brandýsa a vítězí ve slavné bitvě u Lučence nad maďarskými vojsky Jak se jmenuje román napsaný podle cestopisu Václava Šaška z Bířkova? ◦ Z Čech až na konec světa
Jak se jmenuje pětidílný román o počátcích národního obrození? ◦ F. L. Věk Jak se jmenuje román popisující národní obrození v Jiráskově rodišti Hronově a jeho okolí? ◦ Čtyřdílný román U nás Jak se jmenuje novela podávající obraz revolučních událostí roku 1848 v Litomyšli? ◦ Filosofská historie
Které romány popisují dobu pobělohorskou? ◦ Temno, Skály, Skaláci, Psohlavci Jak se jmenuje Jiráskova nejpopulárnější hra inspirovaná Tylovými dramatickými báchorkami? ◦ Lucerna
KONEC Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.